Η παραπάνω εκπαιδευτική προσέγγιση, σύμφωνα με την έκθεση, έχει υιοθετηθεί κυρίως από τις τεχνολογικά αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας και στην Ελλάδα η εικόνα είναι μικτή, καθώς ενώ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η συμμετοχή στα προγράμματα STEM είναι σε υψηλό επίπεδο, δεν ισχύει το ίδιο για το σχολείο, όπου οι επιδόσεις των μαθητών είναι ανησυχητικά χαμηλές.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της PISA (2018) η Ελλάδα κατατάσσεται 45η στους 78 στη μέση επίδοση των μαθητών, ενώ από την έκθεση της ΑΔΙΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) προκύπτει ότι από το σύνολο των μαθητών που ολοκλήρωσαν τη Β’ Λυκείου το 2018 κάτω από τη βάση έλαβαν το 50% των μαθητών στη Φυσική, το 44,2% στη Γεωμετρία και το 38,9% στην Αλγεβρα, με τα Επαγγελματικά Λύκεια να καταγράφουν ακόμα χαμηλότερες επιδόσεις.
Κι όλα τα παραπάνω, ενώ το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ προβλέπει τη δημιουργία 97 εκατ. νέων θέσεων εργασίας σε πράσινη και ψηφιακή οικονομία, τεχνητή νοημοσύνη, ανάπτυξη νέων προϊόντων έως το 2025 και στην Ευρώπη αναμένεται αύξηση της ζήτησης δεξιοτήτων STEM μέχρι το 2030.
Πάντως, η χώρα μας υπερτερεί όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στα STEM, καθώς ειδικά στις επιστήμες της Πληροφορικής, η Ελλάδα κατατάσσεται μέσα στην πρώτη πεντάδα όσον αφορά το ποσοστό γυναικών αποφοίτων της Δευτεροβάθμιας και Μεταδευτεροβάθμιας ΕΕΚ και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με ποσοστό 31%, έναντι 19% στην Ε.Ε.-28.
Η στροφή στην ενίσχυση του STEM εντός του σχολείου προβλέπει αναδιάρθρωση της διαδικασίας της διδασκαλίας όπως γίνεται μέχρι σήμερα και μεταξύ των προτάσεων του ΣΕΒ περιλαμβάνονται τόσο ο ανασχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων όσο και η εισαγωγή δείκτη προώθησης STEM στην αξιολόγηση των σχολείων αλλά και των εκπαιδευτικών.
Στην έκθεση αναφέρεται ότι και η ίδια η εκπαιδευτική κοινότητα θα πρέπει να κινητοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση παράλληλα με τις επιχειρήσεις που θα πρέπει να υποστηρίξουν τη νέα προσέγγιση.
Η αρχή για την αλλαγή, όπως υποστηρίζει ο ΣΕΒ, έχει γίνει με την ένταξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, που ξεκίνησαν φέτος πιλοτικά σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια, όμως θα πρέπει να ενισχυθεί άμεσα, με την έκθεση να υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεχιζόμενη εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και τη δημιουργία μιας «κουλτούρας αριστείας» στο επάγγελμα, που θα συμβάλει τόσο στην αναβάθμιση της σχολικής εκπαίδευσης όσο και στην ενίσχυση του κύρους του.
Σύμφωνα με την οπτική της νέας διαδικασίας διδασκαλίας, η εκπαίδευση STEM θέτει το μαθητή στο επίκεντρο, με ανάθεση πρακτικών ασκήσεων ή ατομικών εργασιών, αντί της αποστήθισης, ή επίλυση προβλήματος στο πλαίσιο των εξετάσεων, αντί της στείρας αναπαραγωγής ενός κειμένου, ενισχύοντας την ικανότητα των εκπαιδευόμενων για διά βίου μάθηση και για ανεξάρτητη επίλυση προβλημάτων.
Αντίστοιχα, ο ρόλος του εκπαιδευτικού γίνεται πιο απαιτητικός, καθώς καλείται και ο ίδιος να εκπαιδεύεται με την ικανότητα να υιοθετούν καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές τόσο στο επίπεδο της διδασκαλίας όσο και στο επίπεδο της αξιολόγησης των μαθητών.
Εξωστρέφεια στα σχολεία
Παράλληλα, ο ΣΕΒ προτάσσει την εξωστρέφεια στα σχολεία υπογραμμίζοντας ότι η ανάδραση με το εξωσχολικό περιβάλλον μπορεί να λάβει ποικίλες μορφές, όπως επισκέψεις σε επιχειρήσεις, οργανισμούς, εκθέσεις, ΑΕΙ, ερευνητικά κέντρα, ομιλίες στελεχών και προσωπικοτήτων από διάφορους χώρους σε μαθητές, ως τις πιο σύνθετες, αλλά αρκετά δημοφιλείς σήμερα, όπως οι μαθητικοί διαγωνισμοί (π.χ. ρομποτικής, κατασκευών, τεχνολογίας, design κ.λπ.), τα καλοκαιρινά μαθητικά STEM camps, οι σχολικές εβδομάδες STEM, τα εξωσχολικά STEM clubs κ.ά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr