Μάλιστα, κάποιες από αυτές αποφάσισαν να «ξεχειλώσουν» τον θεσμό σε εβδομάδα, ακόμα και σε μήνα προσφορών και εκπτώσεων.
Οι επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν προέρχονται από πλήθος κλάδων, π.χ. από τεχνολογία, ένδυση και υπόδηση, μέχρι Υγεία και ομορφιά, εστίαση κ.λπ. Μεταξύ αυτών είναι οι: Public, Media Markt, Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Γερμανός, Factory Outlet, Celestino, Sugarfree, Cosmos Sport, Galerie de Beaute, Asos, Notos, Tsakiris Mallas, Zakcret, Buldoza, Nike, Adidas, Zara, H&M, Pink Woman, Moustakas, Aegean Airlines, Sephora, Voi Noi, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος κ.λπ. Μεγάλες, εμπορικές, ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπως οι skroutz.gr και bestprice.gr, έχουν δημιουργήσει ειδική σελίδα η καθεμία για την «Black Friday», όπου θα παραθέτουν τις προσφορές από χιλιάδες καταστήματα. Από τη γιορτή του καταναλωτή δεν θα λείψουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της γειτονιάς, π.χ. φούρνοι, κομμωτήρια κ.λπ.
Στην Ελλάδα οι πιο «hot» ώρες για αγορές είναι τα μεσάνυχτα και το μεσημέρι μεταξύ 2-3 μ.μ., σύμφωνα με το Black-Friday.Global για το 2018. Υπολογίζεται πως ένας Ελληνας αγοράζει τέσσερα προϊόντα, κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης Παρασκευής. Στο μεταξύ, παρότι αρκετά καταστήματα ξεκινούν νωρίτερα τις προσφορές -κάποια ως συνέχεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων και άλλα λίγες ημέρες πριν από την «Black Friday», π.χ. από την αρχή της εβδομάδας, 25/11 εν προκειμένω, το… πικ του καταναλωτικού ενδιαφέροντος στις περισσότερες χώρες παρατηρείται την ημέρα του θεσμού.
Σημαίνοντας την εκκίνηση της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου, οι καταστηματάρχες ελπίζουν να δουν «άσπρη μέρα» από τη «Μαύρη Παρασκευή», καθώς στις ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις του Νοεμβρίου δεν είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν. Χαρακτηριστικά αναφέρεται γι’ αυτές πως το 50,7% των επιχειρηματιών δήλωσε, στο πλαίσιο έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), πως ο τζίρος τους ήταν χειρότερος σε σύγκριση με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του 2018, με το 93,4% να ζητάει κατάργηση του συγκεκριμένου θεσμού.
Στον αντίποδα η «Μαύρη Παρασκευή» θεωρείται από τις επιτυχημένες προωθητικές πρωτοβουλίες.
Τα στοιχεία από την πλατφόρμα
Black-Friday.Global για το 2018 στην Ελλάδα δείχνουν αύξηση 1.141% στις πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με μια συνηθισμένη. Και ενώ το συγκεκριμένο ποσοστό «ζαλίζει», εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις έπιασαν κι άλλα ευρωπαϊκά κράτη, π.χ. στο Ηνωμένο Βασίλειο η αύξηση άγγιξε το 1.708%, στη Γερμανία κινήθηκε πάνω από 2.400%, ενώ στην Αυστρία ξεπέρασε τις 3.000%.
Τα στατιστικά στοιχεία προηγούμενων ετών, βέβαια, δείχνουν ότι η μέση έκπτωση στην Ελλάδα τη «Μαύρη Παρασκευή» είχε ελαφρώς πτωτική πορεία (από 53% το 2017 σε 52% το 2018). Οι δε προσδοκίες των αγοραστών ήταν υψηλότερες, αφού την περίμεναν κοντά στο 63%. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων είναι τα είδη ένδυσης, τα υποδήματα, τα καλλυντικά και αρώματα, τα ηλεκτρονικά είδη και οι οικιακές συσκευές.
Αξίζει να σημειωθεί πως, συνολικά, από όλα τα προϊόντα που αγοράστηκαν την «Black Friday» του 2018, μέσω Skroutz, μόνο το 15% είχε σημαντική έκπτωση σε σχέση με προηγούμενες περιόδους, για το 1,5% περίπου οι τιμές ήταν πιο «τσιμπημένες» και για το υπόλοιπο 83,5% κινήθηκαν σε παρόμοια επίπεδα.
Black Friday: Φορείς του εμπορίου μιλούν στον «Ε.Τ.»
Γιώργος Καρανίκας: «Κομμένη και ραμμένη» στα μέτρα πολυεθνικών και αλυσίδων
«Η “Black Friday” είναι μια προωθητική ενέργεια «κομμένη και ραμμένη» στα μέτρα των μεγάλων πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Με εξαιρετικά “επιθετικές” προσφορές σε συγκεκριμένους κωδικούς και με ακριβές διαφημιστικές καμπάνιες μπορούν να προσελκύουν τη μεγάλη πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού, στοχεύοντας σε ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οσες μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις συμμετάσχουν θα επιδιώξουν και φέτος, με μικρό περιθώριο κέρδους, να διασφαλίσουν τον “ζωτικό” τους χώρο και την πελατεία τους που βρίσκονται μονίμως στο στόχαστρο των ισχυρών ανταγωνιστών. Η ΕΣΕΕ δεν επικροτεί την τάση πολλών επιχειρήσεων να μετατρέψουν την “Black Friday” σε “Black Week” ή ακόμη και “Black November”, επιμηκύνοντας το χρονικό διάστημα των προσφορών. Οι επαναλαμβανόμενες εκπτωτικές περίοδοι αλλά και οι συνεχείς προωθητικές ενέργειες και προσφορές των εμπορικών καταστημάτων, που είναι τις περισσότερες φορές μεμονωμένες και μη οριοθετημένες χρονικά, έχει αποδειχθεί πως προκαλούν σύγχυση στους καταναλωτές, αντί να φέρνουν μεγαλύτερα έσοδα στα εμπορικά καταστήματα. Το γενικότερο συμφέρον της αγοράς και των καταναλωτών υπαγορεύει ενέργειες στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των τακτικών εκπτώσεων».
Σταύρος Καφούνης: Η έλλειψη ρευστότητας των καταναλωτών, το πραγματικό πρόβλημα
«Το πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά σήμερα είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος από τα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να στερούνται κάποια είδη λόγω αδυναμίας αγοράς και οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα ρευστότητας.
Η “Black Friday” είναι μία ημέρα γιορτής του εμπορίου που αφορά όλο τον εμπορικό κόσμο, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης και κατηγορίας προϊόντων. Αυτή η εμπορική πρακτική δίνει ανάσα ρευστότητας στην αγορά και παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επωφεληθούν από τις πολύ καλές τιμές σε συγκεκριμένα είδη που διαθέτουν σε προσφορά οι επιχειρήσεις.
Το καταναλωτικό κοινό, μετά από δέκα χρόνια κρίσης, είναι ώριμο να επιλέξει με αντικειμενικά κριτήρια τα προϊόντα που καλύπτουν τις προσωπικές του ανάγκες, συνυπολογίζοντας τη σχέση ποιότητας και τιμής και, φυσικά, η έρευνα αγοράς είναι πάντοτε απαραίτητη σε αυτές τις περιπτώσεις, ειδικά για είδη τα οποία έχουν υψηλή αξία αγοράς.
Τελικά, στην πράξη προκύπτει ότι την “Black Friday” την έχουν ανάγκη και οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι καταναλωτές, γι’ αυτόν τον λόγο ήρθε για να μείνει.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών καλεί όλο τον εμπορικό κόσμο να στηρίξει την “Black Friday”, αλλά ταυτόχρονα επισημαίνει τον κίνδυνο ο θεσμός αυτός να χάσει τον σκοπό και την αίγλη του, εάν μετατραπεί από ημέρα γιορτής του εμπορίου σε μία ακόμη αναιμική παρατεταμένη περίοδο προσφορών».
Παναγιώτης Σταμπουλίδης (ΓΓΕΠΚ): Οι Ελληνες επιθυμούν περισσότερες προωθητικές δράσεις
«Εχει γίνει πλέον σαφές ότι οι Ελληνες καταναλωτές επιθυμούν περισσότερες προωθητικές δράσεις από τις εμπορικές επιχειρήσεις. Για εμάς ζητούμενο είναι η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος να αυξάνει την καταναλωτική πίστη και να πιέζει τον ανταγωνισμό στην αγορά. Από την άλλη, γίνεται σαφές ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να προσφέρουν ένα πλαίσιο διαφάνειας προς τους καταναλωτές και οι τελευταίοι να αναζητούν περισσότερες εναλλακτικές. Η κυβέρνηση τονώνει την αγορά με μείωση των φόρων, με άρση των εμποδίων, αλλά και την παράλληλη ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών».
Πώς ξεκίνησε η Black Friday
H «Black Friday» έχει εξελιχθεί, τα τελευταία χρόνια, σε εμπορική «γιορτή» διεθνώς. Η γέννηση του θεσμού όμως τοποθετείται αρκετά χρόνια πίσω και συγκεκριμένα το 1932 στις ΗΠΑ. Είναι, επί της ουσίας, η Παρασκευή που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving).
Τα σενάρια όσον αφορά στον λόγο που… βαφτίστηκε «Μαύρη Παρασκευή» η γιορτή του καταναλωτή ποικίλλουν. Σύμφωνα με ένα από αυτά, τα έσοδα από τις πωλήσεις της συγκεκριμένης ημέρας ήταν από τα υψηλότερα της χρονιάς, με αποτέλεσμα τα καταστήματα να καταγράφουν κέρδη. Οι θετικοί ισολογισμοί σημειώνονταν με μαύρο μελάνι, ενώ οι αρνητικοί με κόκκινο.
Αλλη εκδοχή είναι πως ο όρος χρησιμοποιήθηκε, για πρώτη φορά, από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, για να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που υπήρχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
› Δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις, αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
› Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
› Στα προϊόντα που προσφέρονται θα πρέπει να αναγράφονται, ευκρινώς, η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
› Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου πωλούνται τα προϊόντα.
› Χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα και αχρείαστα.
› Για όσους από τους εμπόρους συμμετάσχουν στην προωθητική ενέργεια χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς εφαρμόζονται οι όροι και κανόνες της Υπουργικής Απόφασης 56885/19-11-2014 για τις προσφορές και προωθητικές ενέργειες. Συγκεκριμένα, χρειάζεται οπωσδήποτε να αποτυπώνονται η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και, εφόσον χρησιμοποιείται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ρητά σε εμφανή σημεία του καταστήματος και ειδικά στα σημεία όπου πωλούνται τα προϊόντα.
› Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των προϊόντων που διαθέτει το κατάστημα και αυτό ισχύει και για την «Black Friday».
› Για τους παραβάτες προβλέπεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και, πάντως, όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Εάν οι προσφορές είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και, πάντως, όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω μπορεί να επιβάλλεται και αυτοτελές πρόστιμο 1.000 έως 3.000 ευρώ για καθεμία από τις παραβάσεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 78 των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών).
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής