Oμως, τίποτα δεν γίνεται με τη μέθοδο του «αυτόματου πιλότου». Χρειάζονται πολύ γερές βάσεις, συνέργειες μεταξύ του δημόσιου (συμπεριλαμβανομένου του αυτοδιοικητικού) και του ιδιωτικού τομέα, ουσιαστική στήριξη των επαγγελματιών και, πάνω από όλα, η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού. Η κατάρτιση των εργαζομένων είναι το Α και το Ω, είτε πρόκειται για τη λειτουργία μιας παραλιακής ταβέρνας είτε για τη λειτουργία καταδυτικών πάρκων αναψυχής. Από τον τρόπο που θα ειπωθεί το πρώτο «καλημέρα» στη ρεσεψιόν μέχρι τη διοργάνωση αστρονομικών συνεδρίων.
«Πριν 30 χρόνια, είχαμε 70 σπουδαστές στις ΑΣΤΕ Ρόδου και Αγίου Νικολάου για να καλύψουμε τον τουρισμό μας, που μετρούσε μερικά εκατομμύρια τουρίστες. Σήμερα, που φτάσαμε τα 35 εκατ. τουρίστες, δεν έχει αλλάξει αυτός ο αριθμός των στελεχών που χρειαζόμαστε. Είναι λογικό αυτό;», έλεγε πρόσφατα ο πρόεδρος των Διευθυντών Ξενοδοχείων Ελλάδας, Γιώργος Πελεκανάκης, σημειώνοντας την ανάγκη συνεχούς στήριξης της τουριστικής εκπαίδευσης. Οπως εξηγούσε (στο Anatoli online), κατά τη διάρκεια της κρίσης πολλοί πτυχιούχοι πανεπιστημίων στράφηκαν στον τουρισμό. «Προσπάθησαν, αναζητούσαν κατάρτιση και εκπαίδευση και αρκετοί είδαν τις επιχειρήσεις τους να τους εκπαιδεύουν, αλλά χωρίς επίσημη κατάρτιση από κρατικό φορέα». Στην πορεία δεν βρήκαν κίνητρα για να παραμείνουν στον κλάδο και μεταπήδησαν σε νέες θέσεις εργασίας, στερώντας από τον κλάδο εργαζομένους με προσόντα.
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
Για αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι το υπουργείο Τουρισμού κάνει συστηματικές προσπάθειες αναβάθμισης και στήριξης της τουριστικής εκπαίδευσης. Πριν λίγες ημέρες, η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, αρμόδια για την τουριστική εκπαίδευση, ανακοίνωσε πως παράλληλα με τις γνωστές ειδικότητες στα δημόσια ΙΕΚ Τουρισμού, θα υπάρχουν φέτος και δύο νέες (στο ΙΕΚ Θεσσαλονίκης) για στελέχη επιχειρήσεων φιλοξενίας, με εξειδίκευση στον τομέα διοίκησης δωματίων, και για στελέχη ταξιδιωτικών και τουριστικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, εκσυγχρονίστηκε η πρακτική άσκηση των σπουδαστών, χορηγείται για πρώτη φορά στεγαστικό επίδομα και στους σπουδαστές των ΙΕΚ τουρισμού, ενώ προχωρούν και οι διαδικασίες για την ίδρυση της πρώτης δημόσιας Ακαδημίας Τουρισμού.