Η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών έβαλε στην πρίζα τους αυτόχθονες και τους λοιπούς υπερασπιστές του παρθένου δάσους, το οποίο έχει κακοπάθει τα τελευταία 30 χρόνια από την παράνομη υλοτομία, τις αποψιλωτικές πυρκαγιές και τις παράνομες διανοίξεις δρόμων.
Η αλήθεια είναι πως ο Μπολσονάρου είχε υποσχεθεί προεκλογικά να αναβαθμίσει τον αυτοκινητόδρομο BR-319, με τρόπο ώστε να είναι βατός στα οχήματα με σχετικά υψηλές ταχύτητες όλες τις εποχές του χρόνου. Αυτή την στιγμή το μεγαλύτερο τμήμα του -που ενώνει την πρωτεύουσα της Αμαζονίας, Μανάους, με τις νοτιότερες περιοχές της Βραζιλίας- αποτελείται από λασπωμένους χωματόδρομους, που αποτρέπουν τη συστηματική υλοτομία και τις αρπαγές γης.
Τι μάθαμε το 2024
Ακριβώς αυτή η κακή του κατάσταση είναι ο φύλακας-άγγελος του απάτητου δάσους, το οποίο τώρα θα κινδυνέψει από την επέλαση των υλοτόμων και των καταπατητών. Μια περιβαλλοντική μελέτη έδειξε ότι, αν υλοποιηθεί το σχέδιο του αυτοκινητόδρομου, η αποψίλωση των δασών του Αμαζονίου θα πενταπλασιαστεί ως το 2030, με συνέπεια να χαθεί μια έκταση μεγαλύτερη από τη Φλόριντα.
Κι αυτό ενώ το 2021 η απώλεια δασικής έκτασης χτύπησε υψηλό 15ετίας. Εντούτοις, ο Μπολσονάρου και ο υπουργός Υποδομών, Μαρσέλο Σαμπάιο, πανηγύρισαν δεόντως για τον «τερματισμό της απομόνωσης του Αμαζονίου» (σ.σ.: μα, αυτό ακριβώς ήταν το ζητούμενο!) υποστηρίζοντας ότι όλα θα γίνουν «με σεβασμό στο περιβάλλον». Εν τω μεταξύ οι εργολάβοι, οι υλοτόμοι και οι καταπατητές τρίβουν τα χέρια τους.