Από τους λογοτέχνες μας πιο κοντά στον πνευματικό και θριαμβευτικό χαρακτήρα της Λαμπρής είναι ο Διονύσιος Σολωμός. Αυτό γιατί όπως γράφει ο φίλος του Νικόλας Μάντζαρος, που μελοποίησε τον Εθνικό μας Υμνο, «με
τρεις αγάπες τροφοδοτεί συνεχώς την ψυχή του: με την αγάπη του Θεού, του διπλανού του και κάθε χριστιανικής αρετής». Και σε άλλο σημείο γράφει ο Μάντζαρος: «Οσο περισσότερο ψηλώνει στη δημιουργία του τόσο πιο πολύ αισθάνεται μυστικά τα τρία πρώτα συστατικά του ενστίκτου του: αγνότητα, ταπεινότητα και γαλήνη». Ο Λίνος Πολίτης στο περισπούδαστο έργο του «Γύρω στον Σολωμό» (ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1995) αναφέρεται διά μακρών στη θρησκευτικότητα του εθνικού μας ποιητή. Στο τραγούδι του «Εις μοναχήν» εκφράζει την υπερκόσμια χαρά της Αναστάσεως διά των αγγέλων: « Χριστός Ανέστη εψάλλανε με τα χρυσά τους χείλη, Χριστός Ανέστη, εκάνανε κι αστράφτανε σαν ήλιοι…». Και στο απόσπασμα του «Λάμπρου» για την ημέρα της Λαμπρής γράφει: «Χριστός Ανέστη! Νέοι, γέροι και κόρες, όλοι, μικροί και μεγάλοι, ετοιμαστείτε. Μέσα στες εκκλησίες τες δαφνοφόρες με το φως της χαράς συμμαζωχθήτε. Ανοίξετε αγκαλιές ειρηνοφόρες ομπροστά στους Αγίους και φιληθείτε…».
Ο εκ των διαπρεπέστερων θεολόγων του 20ού αιώνα, Γεώργιος Φλωρόφσκι, στο βιβλίο του «Θέματα Ορθοδόξου Θεολογίας» (Εκδ. «Αρτος Ζωής», Αθήναι 1973) εξηγεί θεολογικά τη λαμπρότητα της ημέρας: «Η Ανάστασις του Χριστού», σημειώνει, «ήταν νίκη όχι μόνο επάνω στον δικό Του θάνατο, αλλά γενικά πάνω στο θάνατο, όπως γράφεται και στον Κανόνα του Πάσχα: “Θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, άδου την καθαίρεσιν, άλλης βιοτής της αιωνίου απαρχήν”. Στην Ανάστασί Του όλη η ανθρωπότητα συνανίσταται με τον Χριστό και “το γένος των ανθρώπων ενδύεται αφθαρσίαν” (Από τον Ορθρο της Κυριακής του Πάσχα)».
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
Τα ήθη και τα έθιμα που έχει ο κάθε τόπος για το Πάσχα είναι ισχυρότατα. Μεταδίδονται από γενιά σε γενιά και δείχνουν τη συνέχειά μας. Θέλει πάντως προσοχή να μην καταντήσουν στείρο φολκλόρ. Οπως έγραψε ο Παναγιώτης Δρακόπουλος: «Ως ζωή και συνέχεια του Ελληνισμού δεν εννοούμε την ενθουσιώδη ανάστροφη που τραβάμε στο τσαρούχι χορεύοντας τσάμικο. Μιλάμε για ζωή και δημιουργία μέσα σε μιαν ατμόσφαιρα πυρακτωμένη και γεμάτη δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις από το καμίνι όπου θα δοκιμασθούν όλοι οι πολιτισμοί, οι παραδόσεις, οι κληρονομιές και οι ιδιοπροσωπίες». Χριστός Ανέστη.