Διαθέτουν δύο πλεονέκτημα: το πρώτο, ανανεώνουν την ύλη τους σε χρόνο απειροελάχιστο. Παρακολουθούν γεγονότα σε εξέλιξη. Ξαναγράφονται τα ρεπορτάζ με εσφαλμένα στοιχεία ή και απαλείφονται. Καμία έντυπη έκδοση δεν μπορεί να τις ανταγωνιστεί. Η δεύτερη έκδοση τελείωσε! Κατακτούν μεγάλα κοινά, καθώς δεν χρειάζεται να διαθέσουν πολύ χρόνο για τις 150-200 λέξεις και τη σχετική εικονογράφηση. Το δεύτερο: Δεν καταβάλλεται συνδρομή. Ωστόσο, οι διαφημίσεις πέφτουν σαν χαλάζι: Είτε σαν «ειδήσεις» -κλιματιστικό, μασελάκι που θα σου αλλάξει τη ζωή, επέμβαση βλεφαροπλαστικής κ.λπ.- είτε εμφανίζονται ξαφνικά και δεν σε αφήνουν να συνεχίσεις να διαβάζεις, αν δεν τις… διαβάσεις!
Υπάρχουν αυτοματοποιημένοι μηχανισμοί που επιτρέπουν, στον χρήστη, να δημιουργήσει προσωπική ιστοσελίδα προωθώντας προσωπικά ή επαγγελματικά ενδιαφέροντα. Αλλά έχουν μάλλον μικρή επισκεψιμότητα, εκτός αν αναλίσκονται σε «ιστορίες παγκόσμιας πολιτικής συνωμοσίας», σε «κοινωνικά παραμύθια με δράκους». Υπάρχει κοινό -και μάλιστα διεθνές- που αρέσκεται σε τέτοιου είδους «ενημέρωση» καταστροφών, σεισμών, μυστικών αποκαλύψεων, πανικού, οικονομικής κατάρρευσης, «σκανδάλων» -ό,τι φανταστεί ο δημιουργικός νους του γράφοντος-, που απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα ή κατασκευάζονται πάνω σε ψήγμα αλήθειας. Από εμπειρία σημειώνω ότι η συζήτηση με «οπαδό» τέτοιων θεωριών είναι αδύνατη. Εχουν ακράδαντη «πίστη» ότι συμβαίνουν τερατώδεις συνωμοσίες εις βάρος της ανθρωπότητας «σε σκοτεινά δωμάτια». Αδύνατον να τους μεταπείσεις. Πιάσ΄ το αβγό και κούρευ’ το!
Τακτικά, έρευνες πανεπιστημιακές ή ιδρυμάτων πολιτικών επιστημών αναλύουν τους λόγους που ο έντυπος Τύπος δεν έχει θέση στο μέλλον της ενημέρωσης. Αντικαθίσταται από ιντερνετικά Μέσα και social media. Δεν λέω: Διεξάγεται, πράγματι, ανελέητος «πόλεμος» ανάμεσα στην έντυπη ενημέρωση, στο έντυπο βιβλίο και την «οθόνη». (Αλλά βιβλίο που δεν μυρίζει χαρτί και μελάνι αποκλείεται να το πιάσω στα χέρια μου!)
1.000 μέρες βαρβαρότητας
Στα ενημερωτικά sites η ειδησεογραφία παράγεται από επαγγελματίες δημοσιογράφους. Ωστόσο, η ταχύτητα που απαιτεί η πρωτιά της δημοσίευσης κάποτε δεν επιτρέπει τη διασταύρωσή της. Η δε αρθρογραφία και η εις βάθος ανάλυση, πολλές φορές, παρέλκουν. Η διαφήμιση έχει τόσο εισχωρήσει στα sites, ώστε ως είδηση προβάλλεται ο λόγος του πρωθυπουργού και ταυτόχρονα τι δήλωσε η influencer για τον σύντροφό της, με τον οποίο χώρισαν, αλλά μπορεί και να τα ξαναφτιάξουν ή και ο πατέρας Λύτρας ότι έδωσε αφορμή η δαρμένη την κακή στιγμή. Να διάλεγε καλύτερη;
Μας προέκυψε και ο Κασσελάκης, ο οποίος θεωρεί ως πολιτική πράξη τη σύνθεση κοκτέιλ που σερβίρει ο ίδιος στα μπαρ, όπως ακριβώς απολύει τον ξάδελφο ή τον Θεοχαρόπουλο ή «παρελαύνει» καμαρωτός και αγέρωχος, κρατώντας σε αυτοκρατορική απόσταση στελέχη του κόμματος Κασσελάκι.
Εχω άδικο που υποστηρίζω ότι από όλα τα προηγούμενα η έντυπη δημοσιογραφία δεν κινδυνεύει; Κινδυνεύει από εκείνη της γραφής… επί του γόνατος.