ΜΕ την ακρίβεια, όμως, τα πράγματα είναι δύσκολα. Η κυβέρνηση έχει λάβει μια σειρά μέτρων. Στην αρχή ήταν το Market Pass, μετά το «καλάθι του νοικοκυριού», το πλαφόν στο κέρδος και πρόσφατα οι «κόφτες» στις «προσφορές» των σούπερ μάρκετ. Κάτι έχει γίνει, αλλά όχι τόσο δραστικό ώστε να μπει φρένο στο ράλι των τιμών στα προϊόντα σούπερ μάρκετ.
ΕΚΕΙ είναι το πρόβλημα. Η μεσαία τάξη και τα ευάλωτα νοικοκυριά δαπανούν ένα μεγάλο μέρος των μηνιαίων εισοδημάτων για να αγοράσουν προϊόντα πρώτης ανάγκης. Τι σημαίνει αυτό; Πως αυτές οι δαπάνες είναι πολύ δύσκολο να περιοριστούν. Ακόμα κι αν επιλέξουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή αν κάνουν εξαντλητική έρευνα αγοράς για να βρουν φθηνότερα προϊόντα.
1.000 μέρες βαρβαρότητας
ΕΝΑ μεγάλο μέρος του προβλήματος προέρχεται από τις πολυεθνικές. Τα απορρυπαντικά, τα είδη προσωπικής υγιεινής, οι πάνες, αλλά και πολλά τρόφιμα, παράγονται από μεγάλες εταιρίες στο εξωτερικό. Το εξωφρενικό είναι πως το ίδιο προϊόν μπορεί να πωλείται έως και 130% ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
ΑΥΤΟ είναι ξεκάθαρη αισχροκέρδεια. Γι’ αυτό, άλλωστε, έχουν επιβληθεί πρόστιμα εκατομμυρίων σε πολυεθνικές εταιρίες από το υπουργείο Ανάπτυξης. Και πάλι, όμως, αποτέλεσμα δεν είδαμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Προφανώς τα υπερκέρδη της απληστίας είναι πολύ μεγαλύτερα από τα πρόστιμα. Τι άλλο να πει κανείς;
ΤΩΡΑ, λοιπόν, είναι η ώρα να δοθεί μια μεγάλη μάχη. Πρέπει να μπει φρένο στην αισχροκέρδεια. Γι’ αυτό και είναι σωστή η πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη να στείλει επιστολή προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Πρέπει η Ευρωπαϊκή Ενωση να πάρει θέση. Πρέπει να βάλει κανόνες. Να φρενάρει τον πληθωρισμό της απληστίας.
ΑΝ οι Βρυξέλλες συμφωνήσουν να θέσουν πλαφόν στη διαφορά τιμών των προϊόντων των πολυεθνικών μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, τότε αυτό θα είναι μια μεγάλη νίκη για την Ελλάδα και την κυβέρνηση. Και, κυρίως, θα είναι μια μεγάλη νίκη για τις τσέπες όλων μας.