Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Η αλήθεια είναι ότι η Αττική Οδός έχει τεράστιες ευθύνες για το φιάσκο και την απίστευτη περιπέτεια που έζησαν μέσα στο κρύο οι οδηγοί, οι οποίοι, αφού πλήρωσαν πρώτα τα διόδια των 2,8 ευρώ, λίγα χιλιόμετρα αργότερα βρέθηκαν μέσα στο απόλυτο χάος.
Ο πιο ασφαλής και καλοπληρωμένος δρόμος της πρωτεύουσας μετατράπηκε σε μία παγίδα ταλαιπωρίας, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή πολιτών σε συνθήκες ακραίας κακοκαιρίας. Το κέντρο διαχείρισης της Αττικής Οδού μόλις διαπίστωσε το πρόβλημα με τις νταλίκες και τον κίνδυνο αποκλεισμού των οδηγών θα έπρεπε να είχε σημάνει συναγερμό στις κρατικές αρχές προκειμένου να διακοπεί η είσοδος Ι.Χ. και να περιορισθεί το πρόβλημα. Αντ’ αυτού, η εταιρία λειτούργησε σαν ξεχαρβαλωμένο κράτος και το κράτος ακολούθησε τα χαμηλά αντανακλαστικά της εταιρίας.
Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας είχε δώσει βάρος στο να μείνει ανοιχτή η εθνική οδός και να μην κοπεί στη μέση η χώρα. Στις συσκέψεις που είχαν προηγηθεί της κακοκαιρίας είχε λάβει τις διαβεβαιώσεις της εταιρίας της Αττικής Οδού, όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, ότι διέθετε ικανό αριθμό εκχιονιστικών μηχανημάτων για να κρατήσει το δρόμο ανοιχτό. Με άλλα λόγια, ένιωθαν σίγουροι για την Αττική και δεν μπορούσαν να δουν εγκαίρως το πρόβλημα που ήταν μπροστά στα μάτια τους. Γιατί οι ραδιοφωνικοί σταθμοί «ούρλιαζαν» από το πρωί για τους εγκλωβισμένους οδηγούς και η Αττική Οδός συνέχιζε να εισπράττει διόδια από άλλους ανυποψίαστους, οι οποίοι δεν γνώριζαν ότι έκοβαν εισιτήριο για την περιπέτεια της ζωής τους.
2014 και 2024, ομοιότητες και διαφορές
Οι ευθύνες ξεκινούν από την εταιρία, αλλά απλώνονται σε όσους κρατικούς παράγοντες δεν μπόρεσαν να βάλουν εγκαίρως φρένο στο χάος. Η αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη του κράτους που έχει το συντονισμό των φορέων του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα. Ακόμη και η παρέμβαση του στρατού για τον απεγκλωβισμό των οδηγών θα μπορούσε να ξεκινήσει νωρίτερα. Ανεπαρκής προετοιμασία, ολιγωρία την ώρα της δράσης, έλλειμμα επικοινωνίας όταν κάθε λεπτό ενημέρωσης μετράει σε δύσκολες περιστάσεις. Η απόφαση του περιφερειάρχη το απόγευμα της Κυριακής να μην ανοίξουν τα σχολεία την επομένη ήταν σωστή και δείχνει ότι θα μπορούσαν οι Αρχές να είχαν κηρύξει εγκαίρως ως γενική αργία τη Δευτέρα για να αποφευχθούν οι μετακινήσεις, καθώς οι μετεωρολόγοι προειδοποιούσαν για χιονοκαταιγίδες.
Ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας μπορεί να είναι ειδικός ως προς το σχεδιασμό πολιτικών, το απέδειξε ως επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όμως η θέση απαιτεί πρόσωπο που θα είναι «κομάντο» για να προλαμβάνει καταστάσεις και ταυτόχρονα με πολιτική χροιά. Τέτοιες ολιγωρίες προκαλούν τεράστιο κόστος στην κυβέρνηση και δίνουν την αίσθηση στον πολίτη ότι κανείς δεν μπορεί να τον προστατεύσει. Ενδεχομένως ο κ. Στυλιανίδης να μη γνωρίζει πλήρως την πραγματικότητα που επικρατεί στη χώρα, και δικαιολογημένα, όμως η θέση έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις.
Οι αποφάσεις βρίσκονται πια στο χέρι του πρωθυπουργού. Είναι σαφές ότι το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας πρέπει να αποκτήσει δυναμισμό με την προσθήκη ενός «μάχιμου» πολιτικού, που θα έχει εκτελεστικά καθήκοντα και θα συμπληρώσει τα κενά. Γιατί από χθες αρκετοί αναρωτήθηκαν αν η Αττική Οδός θα εξακολουθούσε να στοιβάζει οδηγούς σε έναν κλειστό δρόμο όταν οι υπεύθυνοι της εταιρίας θα άκουγαν στο τηλέφωνο τα ουρλιαχτά του Χαρδαλιά ή αν θα είχαν αποφευχθεί τα προβλήματα με τη Δευτέρα να έχει κηρυχθεί αργία από την Κυριακή.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr