Γράφει ο Γιάννης Ευαγγελίδης
ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, μιλάμε για ένα διαφορετικό σχολείο: Πιο ελεύθερο, πιο αυτόνομο, αλλά και με περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία.
Και, όπως συμβαίνει συνήθως στη χώρα μας, κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια συναντά αντιδράσεις από συνδικαλιστικά, συντεχνειακού χαρακτήρα συμφέροντα που σιχαίνονται τις αλλαγές, δεν θέλουν την αξιολόγηση και με διάφορες δικαιολογίες προσπαθούν να την αποτρέψουν. Πολύ απλά γιατί οι αλλαγές προσκρούουν σε παγιωμένες δομές, αντιλήψεις και καταστάσεις και δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από κάποιους που θεωρούν ότι «τους χαλάνε τη σούπα».
Εστω κι αν η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αφού δεν πρόκειται να έχει καμία συνέπεια για κανέναν εκπαιδευτικό, αλλά θα λειτουργεί μόνο ως επιβράβευση, αφού έχει ως στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
Βεβαίως, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα μπορούσε να είναι πιο τολμηρή, αλλά προφανώς η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, αντιλαμβάνεται πως δεν είναι εύκολο να επιβάλεις από τη μια στιγμή στην άλλη μια τέτοιου είδους καινοτομία ταράζοντας τα νερά που είχαν παραμείνει στάσιμα επί δεκαετίες.
ΓΚΡΙΝΙΑΖΟΥΝ οι συνδικαλιστές, παρότι το νέο θεσμικό πλαίσιο δίνει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, στους εκπαιδευτικούς, ενώ θα υπάρξει ενίσχυση στον ρόλο του διευθυντή. Και η διαδικασία της αξιολόγησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Ως κρίσιμος πυλώνας χαρακτηρίζεται η ίδρυση θέσεων που θα έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα. Επί της ουσίας, δηλαδή, θα αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς και θα διαμορφώσουν τις νέες δομές εκπαίδευσης και υποστήριξης για το αυτόνομο σχολείο.
ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ κρίσιμο το γεγονός ότι ο νέος νόμος θα δίνει μεγαλύτερη αυτονομία στο σχολείο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα είναι η χώρα με τον χαμηλότερο δείκτη αυτονομίας στην εκπαίδευση μεταξύ των χωρών του Οργανισμού, συγκεκριμένα το 80% των αποφάσεων λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο, έναντι 35% του μέσου όρου των άλλων χωρών. Τώρα, η αρμοδιότητα αυτή αποκεντρώνεται σχεδόν στο σύνολό της στη σχολική μονάδα, καθώς τα δεδομένα δείχνουν πως όσο μεγαλύτερη είναι η αποκέντρωση τόσο υψηλότερες είναι οι μαθησιακές επιδόσεις. Γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αγκαλιάσουν τη νέα προσπάθεια για να πετύχει στην εφαρμογή της στην πράξη.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr