Γράφει ο Γιάννης Παπαδάτος
Οι συντάκτες της μελέτης απαριθμούν 400 (!) συνολικά βήματα που πρέπει να γίνουν για την επίτευξη μηδενικών ρύπων, στα οποία περιλαμβάνεται ο τερματισμός της πώλησης βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων το 2035.
Υπάρχει όμως και μια σύσταση που επηρεάζει άμεσα το ενεργειακό πρόγραμμα της Ελλάδας και της Κύπρου. Η ΙΕΑ τονίζει ότι από εδώ και μπρος δεν υπάρχει θέση για νέα προγράμματα έρευνας, εξόρυξης και τροφοδοσίας με άνθρακα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, προτροπή που υπονομεύει εξ αντικειμένου τον αγωγό EastMed Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, όπως και τα σχέδια αξιοποίησης από γαλλικές και άλλες εταιρίες σε θαλάσσια οικόπεδα νότια της Κρήτης και στο Ιόνιο!
Φυσικά, δεν πρόκειται για δεσμευτικές αποφάσεις, αλλά για υποδείξεις, που έχουν όμως αυξημένη βαρύτητα εν όψει της Συνόδου COP26 στη Γλασκόβη για το κλίμα. Εκεί οι χώρες θα προσπαθήσουν να συμφωνήσουν στα απαραίτητα μέτρα για την υλοποίηση της συμφωνίας του Παρισιού, με τη συμμετοχή πλέον και των ΗΠΑ.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Σύμφωνα με την ΙΕΑ, οι δραστικές αλλαγές στον ενεργειακό τομέα είναι κεφαλαιώδους σημασίας, αφού η συγκεκριμένη ανθρώπινη δραστηριότητα ευθύνεται για το 75% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, που αυξάνουν τη μέση ετήσια θερμοκρασία της Γης.
Υπάρχουν ωστόσο και πιο προσγειωμένες φωνές, που χαρακτηρίζουν π.χ. μη ρεαλιστική την αντικατάσταση των καυστήρων πετρελαίου με καυστήρες υδρογόνου. Οι τελευταίοι είναι μεν απείρως φιλικότεροι στο περιβάλλον, αλλά έχουν απόδοση μόνο 11%.
Το δίδαγμα της ιστορίας είναι πως ο Δένδιας γνώριζε πολύ καλά τι έλεγε διαβεβαιώνοντας τους φίλους Σαουδάραβες ότι «δεν θα τρυπήσουμε το Αιγαίο». Το ερώτημα είναι τι θα απογίνει με τον EastMed και τη γεωπολιτική του αξία.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr