Γράφει ο Άγγελος Αγγελίδης
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10/28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» κατά ένα χιλιόμετρο μέσα στον Θερμαϊκό Κόλπο. Το έργο κατασκευαζόταν για 15 (!) ολόκληρα χρόνια. Το πρώτο αεροπλάνο που τροχοδρόμησε στον νέο διάδρομο ήταν την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου. Ενημερωτικά, το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το… 2011!
Ηταν άνοιξη του 1997, όταν ο τότε υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Χάρης Καστανίδης, εξήγγειλε ένα πραγματικά φαραωνικό master plan για το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ηταν η περίοδος που η «εκσυγχρονιστική» κυβέρνηση του Κώστα Σημίτη «φούσκωνε» τα μυαλά των Θεσσαλονικέων με το πομπώδες σχέδιό (;) της για μετατροπή της πόλης σε «πρωτεύουσα των Βαλκανίων».
Η -σχεδόν με το στανιό- απόπειρα επιβολής της Θεσσαλονίκης σε μητροπολιτικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης θα ήταν ημιτελής αν δεν είχε και ένα σύγχρονο μεγάλο αεροδρόμιο. Η κυβέρνηση Σημίτη ανακάλυψε πως οι διάδρομοι του «Μακεδονία» δεν μπορούσαν να δεχθούν υπερατλαντικές πτήσεις. Οχι βέβαια πως η American Airlines ήθελε να συνδέσει το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης με τη Θεσσαλονίκη και δεν μπορούσε. Σημειωτέον, είχε ήδη αρχίσει η κατασκευή του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», το οποίο θα ήταν η αεροπορική διεθνής πύλη εισόδου της χώρας.
Χαμένοι στο πρωτόκολλο
Προκειμένου να ικανοποιηθεί εν πολλοίς το «εγώ» των Βορειοελλαδιτών έναντι του Αθηνοκεντρικού κράτους, το master plan του «Μακεδονία» προέβλεπε 19 έργα. Εως το 2004 είχαν γίνει τα 17 και είχαν λιμνάσει τα δύο. Το ένα αφορούσε την κατασκευή επιβατικού σταθμού σε νέο χώρο, το οποίο τελικά εγκαταλείφθηκε μόλις έγινε γνωστός ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός και το δεύτερο ήταν η επέκταση του διαδρόμου 10/28. Ο εργολάβος έπιασε δουλειά το 2005 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2011. Τελικά, το έργο ολοκληρώθηκε φέτος. Υπενθυμίζεται πως η κατασκευή του «Ελευθέριος Βενιζέλος» διήρκεσε μόλις τέσσερα χρόνια!
Αξιζαν τα 179 εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν τόσο από ευρωπαϊκούς όσο και από εθνικούς πόρους για την επέκταση του 10/28; Οι επιτελείς του υπουργείου και της ΥΠΑ θα ισχυριστούν ότι ένας μεγάλος διάδρομος προσαπογειώσεων (3,4 χλμ.) προσφέρει μεγάλη ασφάλεια σε ένα αεροδρόμιο σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών. Ομως, ποια είναι τα ανταποδοτικά οφέλη της επένδυσης από το συγκεκριμένο έργο στην τοπική οικονομία; Ξαφνικά, θα καταστεί το αεροδρόμιο «Μακεδονία» διεθνής αεροπορικός κόμβος, υπερκεράζοντας το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το «Κεμάλ Ατατούρκ»; Φυσικά και όχι.
Απλά για μία ακόμη φορά ικανοποιήθηκε –έστω και με φοβερή χρονοκαθυστέρηση- ο εγωισμός των Βορειοελλαδιτών, μερίδα των οποίων εξακολουθούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά προς την πρωτεύουσα, απαιτώντας έργα και επενδύσεις που ίσως δεν ταιριάζουν στο μέγεθος της Θεσσαλονίκης.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr