Γράφει ο Πάνος Αμυράς
Ωστόσο στο εξάμηνο η πορεία των εσόδων εμφανίζεται ικανοποιητική. Τα καθαρά έσοδα ξεπέρασαν τα 23,4 δισεκατομμύρια παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,9 δισ. (ή 9%) σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού.
Η τελική «θετική» εικόνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο τίμημα ύψους 1,1 δισ. ευρώ που κατέβαλαν στο Δημόσιο οι μέτοχοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στις αρχές του έτους για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Αυτό είναι και το κλειδί για τους επόμενους προϋπολογισμούς. Η κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαρθρωτικού τύπου αποκρατικοποιήσεις, που αφενός θα συνεισφέρουν στα κρατικά ταμεία κλείνοντας «τρύπες» στους προϋπολογισμούς ή αφήνοντας περιθώρια για φορολογικές ελαφρύνσεις και αφετέρου θα ενισχύουν την αναπτυξιακή δυναμική που χρειάζεται η οικονομία.
Η αύξηση της τουριστικής κίνησης είναι αποτέλεσμα και της βελτίωσης των περιφερειακών αεροδρομίων, που πέρασαν στη Fraport με βάση τη σύμβαση που υπεγράφη ύστερα από αρκετές καθυστερήσεις από την κυβέρνηση Τσίπρα. Και σε αυτή την περίπτωση τα έσοδα που εισέπραξε το Δημόσιο συνέβαλαν στη δημιουργία πλεονάσματος το 2017.
Τι μάθαμε το 2024
Η νέα κυβέρνηση πιστεύει στη δύναμη των αποκρατικοποιήσεων, που μπορούν να λειτουργήσουν ως μηχανισμός για την έλευση κεφαλαίων, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και εισοδημάτων σε βάθος χρόνου.
Ακόμη και η κυβέρνηση της πρώτης φοράς αριστερά είχε δεσμευθεί με ένα πλάνο αποκρατικοποιήσεων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ ας μην ξεχνάμε ότι επί Τσίπρα δημιουργήθηκε το υπερταμείο, στο οποίο πέρασε το σύνολο της κρατικής περιουσίας για 99 έτη, όπως ακριβώς επιθυμούσαν οι δανειστές.
Τα έσοδα από την επέκταση υφιστάμενων συμβάσεων θα δώσουν δημοσιονομικές ανάσες και θα καλύψουν την υστέρηση από τη φορολογική εξάντληση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Οσο για τον ΣΥΡΙΖΑ, που απειλεί με δυναμική αντιπολίτευση στους δρόμους ενάντια στο «ξεπούλημα», έχει βάλει δεκάδες υπογραφές για μαζικές αποκρατικοποιήσεις σε όλο τον δημόσιο τομέα.
ΠΟΙΟΣ ΑΠΑΞΙΩΣΕ ΤΗ ΔΕΗ;
Εάν ακολουθήσουμε την επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ η ΔΕΗ είναι μία ανθηρή επιχείρηση την οποία διαβάλλει με τις δηλώσεις του ο νέος υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης εξυπηρετώντας τα μεγάλα «συμφέροντα». Θα μπορούσε να το ισχυρισθεί αυτό η αξιωματική αντιπολίτευση εάν η ΔΕΗ παρουσίαζε ισχυρή κερδοφορία και ο πολιτικός της προϊστάμενος (που εκπροσωπεί τον βασικό μέτοχο) συκοφαντούσε την επιχείρηση στην αγορά. Τα πράγματα όμως είναι διαφορετικά. Η ΔΕΗ παρουσίασε το 2018 ζημίες ενός δισεκατομμυρίου ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα, το έλλειμμα στο πρώτο τρίμηνο του έτους ξεπέρασε τα 225 εκατομμύρια ευρώ. Τα στοιχεία αυτά είναι γνωστά στους επενδυτές, ως εισηγμένη επιχείρηση η ΔΕΗ υποχρεούται να ανακοινώνει όλα τα οικονομικά της μεγέθη. Επομένως δεν βρήκε ο Χατζηδάκης κάποια χρυσοφόρα επιχείρηση και προσπαθεί να τη σαμποτάρει αλλά μία βαθιά ζημιογόνα ΔΕΚΟ. Το παράδοξο είναι ότι η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ (που είχε καταρρεύσει στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ) από την ημέρα των ευρωεκλογών και μετά έχει καταγράψει σημαντική άνοδο. Φαίνεται ότι οι επενδυτές θεωρούν ότι οι προειδοποιήσεις του υπουργού για την οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ δεν είναι κινδυνολογίες αλλά η έναρξη της προσπάθειας για τη σωτηρία και εξυγίανση της επιχείρησης. Αυτό είναι το σημαντικό και όχι οι κραυγές του ΣΥΡΙΖΑ που έχει τις δικές του ευθύνες για τη σημερινή απαξιωμένη εικόνα της ΔΕΗ.
Από την έντυπη έκδοση
Ο Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου