Γράφει ο Γιώργος Κύρτσος*
Η Ν.Δ. αποκτά το πλεονέκτημα σε έναν τομέα κρίσιμης σημασίας για τις πολιτικές εξελίξεις αξιοποιώντας την κυβερνητική φθορά, τη διάψευση των προσδοκιών, την απομυθοποίηση της οικονομικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες για την επεξεργασία μιας εναλλακτικής οικονομικής πολιτικής που θα δίνει στους πολίτες και στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας ρεαλιστική ελπίδα.
Η συγκριτική θέση της Ν.Δ. ενισχύεται συνεχώς και εξαιτίας της καλής δημόσιας εικόνας του κ. Μητσοτάκη ιδιαίτερα σε ζητήματα διαχείρισης της οικονομίας, η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εικόνα ενός πολιτικά ιδιοτελούς, ανειλικρινούς και σε τελική ανάλυση ελάχιστα αποτελεσματικού κ. Τσίπρα.
Ευνοϊκή σύγκριση
Μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2015 η Ν.Δ. έχανε στα ζητήματα της οικονομίας, στη σύγκριση με τον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν είχαμε την αντιπαράθεση επιχειρημάτων για την οικονομική πολιτική αλλά τη σύγκριση της αναγκαστικά δύσκολης οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης Σαμαρά με την οικονομική μυθολογία που είχαν αναπτύξει ο κ. Τσίπρας, ο κ. Βαρουφάκης και άλλα κορυφαία στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.
Η απομυθοποίηση της οικονομικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε με τα capital controls και την αναγκαστική στροφή 180 μοιρών για να μη βρεθούμε εκτός ευρωζώνης, ενώ στη συνέχεια πήρε δραματικές διαστάσεις για τους περισσότερους συμπολίτες μας. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι που θα έπαιρναν 13η σύνταξη έχασαν τελικά και το ΕΚΑΣ. Οι αγρότες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι θα έβλεπαν τους φόρους τους να μειώνονται, βρίσκονται αντιμέτωποι με νέα φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη. Τα νοικοκυριά, που θα έπαιρναν μια οικονομική ανάσα με την κυβέρνηση Τσίπρα, βλέπουν το διαθέσιμο εισόδημά τους να περιορίζεται και υποχρεώνονται σε αυστηρές οικονομίες, ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να παρατηρείται πρωτοφανής μείωση του κύκλου εργασιών των σούπερ μάρκετ. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων, που θα απαλλάσσονταν από τον ΕΝΦΙΑ, καταβάλλουν ακόμη περισσότερους φόρους, ενώ η αξία και η απόδοση των ακινήτων τους υποχωρούν συνεχώς. Εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας με ληξιπρόθεσμες οφειλές, αντί να διευκολυνθούν, δέχονται τώρα μεγάλη πίεση από την επιθετική διαχείριση των «κόκκινων» δανείων από ξένα funds.
Τα αποτελέσματα όλων των δημοσκοπήσεων δείχνουν ότι το 60%-65% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι η οικονομική κατάστασή του σήμερα είναι χειρότερη από ό,τι ήταν στα τέλη του 2014, οπότε εκδηλώθηκε η μεγάλη πολιτική επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ με βασικό σύνθημα τέλος στη λιτότητα, τέλος στο Μνημόνιο και πως ελάχιστοι είναι αυτοί που θεωρούν ότι η κατάστασή τους βελτιώθηκε.
Μόνοι με το Μνημόνιο
Η κυβέρνηση Σαμαρά είχε δημιουργήσει δυναμική ανάκαμψης της οικονομίας και οριστικής εξόδου από το Μνημόνιο, ενώ ο κ. Τσίπρας και οι συνεργάτες του οδήγησαν στην παράταση της μνημονιακής περιόδου τουλάχιστον μέχρι τον Αύγουστο του 2018 στη βάση ενός εξαιρετικά σκληρού τρίτου προγράμματος-Μνημονίου.
Το χειρότερο είναι ότι η Ελλάδα μετατράπηκε, με ευθύνη της κυβέρνησης Τσίπρα, στη μόνη μνημονιακή χώρα της ευρωζώνης, εφόσον τον Μάρτιο του 2016 η Κύπρος ολοκλήρωσε με επιτυχία το δικό της πρόγραμμα-Μνημόνιο.
Αυτή η δραματική υποβάθμιση της οικονομικής θέσης της Ελλάδας στο εσωτερικό της ευρωζώνης δημιουργεί ένα σωρό πρακτικά ζητήματα στη διαχείριση της οικονομίας πέρα από τα γνωστά capital controls και αναδεικνύει την υπεροχή της Ν.Δ. σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ. Επί κυβέρνησης Σαμαρά η χώρα ανήκε σε μια ειδική κατηγορία χωρών της ευρωζώνης με οικονομικά προβλήματα και αγωνιζόταν για να βγει από αυτήν λίγο μετά την Πορτογαλία και αρκετά πριν από την Κύπρο. Τώρα βρίσκεται εγκλωβισμένη, μόνη και έρημη, στο τρίτο πρόγραμμα-Μνημόνιο.
Αν, μάλιστα, προσθέσουμε σε αυτό το γεγονός ότι η Ελλάδα μετατράπηκε το 2015-2016, με ευθύνη της κυβέρνησης Τσίπρα, σε χώρα εγκλωβισμού προσφύγων και μεταναστών, αντιλαμβανόμαστε τη δραματική υποβάθμιση της διεθνούς θέσης της χώρας.
Εύστοχη κριτική
Η απομυθοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ σε ζητήματα οικονομικής πολιτικής είναι μια σύνθετη διαδικασία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη αλλά χρειάζεται χρόνο για να ωριμάσει. Οι πολίτες δεν αντιλαμβάνονται από τη μια στιγμή στην άλλη τα κυβερνητικά λάθη και τις παραλείψεις, ακόμη κι όταν έχουν σοβαρές συνέπειες στην οικονομική και την κοινωνική τους καθημερινότητα. Υστερα από μια εξαιρετικά δύσκολη εξαετία, ένα σημαντικό τμήμα της κοινής γνώμης είναι στα όρια της απογοήτευσης και της αγανάκτησης και δυσκολεύεται να βγάλει τα σωστά συμπεράσματα.
Η ηγεσία της Ν.Δ. και προσωπικά ο κ. Μητσοτάκης κάνει εύστοχη κριτική στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης σε μια προσπάθεια να επιταχύνει την εξέλιξη της κοινής γνώμης προς τη σωστή κατεύθυνση.
Σε πρώτη φάση η Ν.Δ. εξήγησε ότι η συνεχής αύξηση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών δημιουργεί στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύνει.
Η Ν.Δ. προειδοποίησε έγκαιρα και για το κόστος που θα έχει, για τον Κρατικό Προϋπολογισμό και γενικότερα για την οικονομία, η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να στήσει κομματικό κράτος για να ελέγξει τις πολιτικές του απώλειες και να σταθεροποιηθεί στην εξουσία.
Το οικονομικό επιτελείο της Ν.Δ. ανέδειξε επίσης τη λεγόμενη έλλειψη ιδιοκτησίας του οικονομικού προγράμματος που χαρακτηρίζει την κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας και οι συνεργάτες του προσυπογράφουν σχεδόν τα πάντα στο τέλος των συνομιλιών τους με τους εκπροσώπους των Ευρωπαίων εταίρων και στη συνέχεια εξηγούν στους ψηφοφόρους τους ότι η πολιτική αυτή δεν τους εκφράζει, ενώ πολλά στελέχη και υπουργοί κάνουν ό,τι μπορούν για να υπονομεύσουν την εφαρμογή της. Η κυβερνητική ηγεσία θα έπρεπε να υπογράφει πολύ λιγότερα και να είναι απόλυτα συνεπής σε όλες τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει. Μόνο έτσι δημιουργείται κλίμα αξιοπιστίας και διευκολύνεται η συνεννόηση με τους Ευρωπαίους εταίρους, οι οποίοι μπορεί να χαλαρώσουν τη δημοσιονομική και εισοδηματική πειθαρχία, αρκεί βέβαια να πειστούν ότι η ελληνική κυβέρνηση σοβαρολογεί και κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Η αξιοπιστία της Ν.Δ. στα ζητήματα της οικονομίας έχει ενισχυθεί και από την πλήρη επιβεβαίωση των εκτιμήσεών της για την πορεία βασικών οικονομικών μεγεθών. Με τις εξαγωγές να υποχωρούν, τις νέες θέσεις εργασίας να συγκεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στον τουρισμό και να αφορούν ουσιαστικά στη μερική απασχόληση όσων προσλαμβάνονται, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερα προβλήματα και την υπερχρέωση του ιδιωτικού τομέα και των νοικοκυριών να έχει πάρει πρωτοφανείς διαστάσεις, η κοινωνία ακούει με μεγάλο ενδιαφέρον τις προτάσεις της Ν.Δ. για την οικονομία.
Η μέθοδος Μητσοτάκη
Η μέθοδος Μητσοτάκη στηρίζεται στη δημιουργία ρεαλιστικής ελπίδας. Αποφεύγει τις εξωπραγματικές υποσχέσεις, εξηγεί στους πολίτες το πρόβλημα και υποδεικνύει πώς θα βγούμε βήμα βήμα από τη μεγάλης διάρκειας κρίση της ελληνικής οικονομίας.
Τον έχω παρακολουθήσει να απευθύνεται σε δύσκολο ακροατήριο εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμών και κυβερνήσεων, ευρωβουλευτών και ξένων ειδικών και να εντυπωσιάζει με τις ενδιαφέρουσες ρεαλιστικές προτάσεις του και τον αποτελεσματικό τρόπο παρουσίασης με χαρακτηριστική άνεση στα αγγλικά, στα γαλλικά και τα γερμανικά, όταν το επιβάλλουν οι συνθήκες.
Η γενική εντύπωση που έχουν για τον κ. Μητσοτάκη οι Ευρωπαίοι εταίροι και άλλοι ισχυροί παράγοντες της παγκόσμιας οικονομίας είναι ότι αποτελεί ένα σύγχρονο ηγέτη, ο οποίος ξέρει τι θέλει για την ελληνική οικονομία και πώς ακριβώς θα το επιδιώξει. Ο πρωθυπουργός, κ. Τσίπρας, έχει μείνει στο επίπεδο ενός πολιτικού ηγέτη ο οποίος έχει μάθει ορισμένες βασικές οικονομικές εκφράσεις και απλά προσπαθεί να πείσει τους συνομιλητές του ότι δεν είναι ο ηγέτης της ριζοσπαστικής Αριστεράς του 2015 και πως είναι πρόθυμος να προσαρμοστεί στην κυρίαρχη πολιτική της ευρωζώνης. Αυτοί που τον ακούν καλωσορίζουν την αλλαγή στην επιχειρηματολογία του αλλά δεν είναι βέβαιοι ότι τους λέει την αλήθεια, ενώ είναι σχεδόν βέβαιοι ότι δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους που περιγράφει. Κατά την άποψή μου, το πέρασμα από την πρωθυπουργία Τσίπρα στην πρωθυπουργία Μητσοτάκη θα δώσει πολύ μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες στην Ελλάδα, σε διεθνές επίπεδο.
Ο πρόεδρος της Ν.Δ. εκλαϊκεύει μεθοδικά τα ζητήματα μεγάλης οικονομικής σημασίας. Εδειξε ότι η διατήρηση του ΕΝΦΙΑ και η αυστηροποίησή του στις συνθήκες που επικρατούν οδηγούν σε οικονομικό αδιέξοδο και πρότεινε τη μείωσή του κατά 30% σε διάστημα διετίας με αναζήτηση ισοδύναμων μέτρων για κάλυψη της απώλειας στα δημόσια έσοδα.
Εξήγησε πώς ακριβώς θα χτυπήσει την οικονομία η αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών και η κυβέρνηση, η οποία απέρριπτε την επιχειρηματολογία του, προσπαθεί τώρα να βρει τρόπους μερικής παράκαμψης της πολιτικής που επέλεξε και προκάλεσε την υπερχρέωση του ιδιωτικού τομέα και των νοικοκυριών.
Ο κ. Μητσοτάκης εξηγεί επίσης πώς οι πρόσθετοι φόροι στον τουριστικό τομέα και στην εστίαση και την παραγωγή τροφίμων και ποτών υπονομεύουν παραδοσιακά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της οικονομίας και δυσχεραίνουν την ανάκαμψή της.
Η παρουσία του στη ΔΕΘ αναμένεται να είναι ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της Ν.Δ. στα οικονομικά ζητήματα και του συγκριτικού πλεονεκτήματός της έναντι του ΣΥΡΙΖΑ.
*Ο Γιώργος Κύρτσος είναι ευρωβουλευτής της Ν.Δ.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής που κυκλοφορεί