Γράφει ο Γιάννης Παπαδάτος
Από όποια σκοπιά και αν δει κανείς το φιλόδοξο γεωπολιτικό σχέδιο της Κίνας για αναβίωση του «Δρόμου του Μεταξιού» σε Ασία, Αφρική και Ευρώπη, αποτελεί εγχείρημα-σταθμό στη σύγχρονη ιστορία. Το εξέθεσε χθες και σήμερα ο Κινέζος ηγέτης σε εκπροσώπους 100 χωρών και 29 ηγέτες στο Πεκίνο (από πρώτης γραμμής όπως ο Πούτιν, νεοσουλτάνους όπως ο Ερντογάν, «πιστολέρο» όπως ο Φιλιππινέζος Ντουτέρτε και φτωχούς συγγενείς όπως ο Τσίπρας), στέλνοντας μηνύματα και στους εσωτερικούς αμφισβητίες του ΚΚ Κίνας.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Το κινεζικό πρόγραμμα επενδύσεων One Belt, One Road ή OBOR (Ενας Δρόμος, Μία Ζώνη) ξεκίνησε το 2013 με μπάτζετ 40 δισ. δολάρια, αλλά σήμερα προσεγγίζει το 1 τρισ. ευρώ. Θα θέλαμε να είναι το «νιου ντιλ», που θα δώσει ώθηση στην παγκόσμια οικονομία, αλλά ελλοχεύει ο κίνδυνος να οξύνει τις οικονομικές και γεωπολιτικές αντιθέσεις με ΗΠΑ και Ιαπωνία. Οπως τόνισε ο ειδικός σε θέματα Κίνας, συγγραφέας, Τομ Μίλερ, 65 χώρες εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για τα κινεζικά σχέδια. Τις περιοχές όπου άλλοτε διακινούνταν μετάξι, μπαχαρικά, τσάι, χρυσός, πορσελάνη και ασήμι, θα οργώνουν τρένα υψηλής ταχύτητας, αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου, θα δημιουργηθούν δρόμοι και λιμάνια και θα κατοικούν επιχειρηματίες σε νέες οικονομικές ζώνες.
Κατά τον Σι Τζινπίνγκ το κινεζικό σχέδιο θα εγκαινιάσει μια «χρυσή εποχή της παγκοσμιοποίησης», που αφορά και εμάς. Στην Ευρώπη θα δημιουργηθούν δύο περιοχές, η κεντρική και η μεσογειακή. Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα από τα σημαντικότερα πρότζεκτ, μαζί με τον σιδηρόδρομο Βελιγραδίου-Βουδαπέστης. Προβλέπεται παράλληλα απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση της Κίνας με Πράγα, Αμβούργο, Ρότερνταμ και Μαδρίτη.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου