Τα μέτρα θα ανακοινωθούν εντός της εβδομάδας και σύμφωνα με πληροφορίες θα αφορούν μόνο τα καύσιμα και δεν θα είναι οριζόντια (μείωση ΕΦΚ ή ΦΠΑ). Θα είναι στοχευμένα και ενισχυμένα ως προς τα αντίστοιχα που ίσχυαν προηγουμένως. Τα 30 ευρώ τον μήνα που είχαν δοθεί δεν αποκλείεται να προσεγγίσουν π.χ. τα 50 ευρώ, ενώ αναμένεται να διευρυνθούν τόσο το εύρος των δικαιούχων όσο και η χρονική διάρκεια της επιδότησης. Είναι πολύ πιθανόν να ισχύσουν και πέραν του Σεπτεμβρίου.
Στο Μ. Μαξίμου επικρατεί άνεμος αισιοδοξίας, καθώς συντρέχουν πλέον τρεις σημαντικοί παράγοντες:
- Η οριστική έξοδος από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, μαζί με την εξαιρετική πορεία του τουρισμού και τη θεαματική αύξηση των νέων άμεσων επενδύσεων δημιουργούν νέες δυνατότητες για την ελληνική οικονομία
- Η διαφαινόμενη αποκλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία (κατόπιν ισχυρής παρέμβασης των ΗΠΑ) δείχνει να αποδυναμώνει έναν αποσταθεροποιητικό παράγοντα
- Οι μετρήσεις δείχνουν ότι η κοινωνία, παρότι δεν έχει λύσει τα προβλήματα με την ακρίβεια, αντιλαμβάνεται και αναγνωρίζει ότι η κυβέρνηση καταβάλλει σοβαρή προσπάθεια, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού την οικονομία.
Αναδρομικά στο ρεύμα
Ηδη άνοιξε και η πλατφόρμα Power Pass για την επιστροφή του 60% των επιπλέον χρεώσεων των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος (από 18 έως 600 ευρώ ανά νοικοκυριό) και τα χρήματα θα πιστωθούν στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων έως τις 15 Ιουλίου. Ενώ ήδη έχει αρχίσει και φαίνεται στους λογαριασμούς μικρομεσαίων επιχειρήσεων και νοικοκυριών η έμμεση κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, που οδηγεί σε αισθητά χαμηλότερους λογαριασμούς. Η πλήρης εικόνα της απόδοσης αυτού του μέτρου αναμένεται να υπάρξει τον Ιούλιο.
«Παράθυρο» για κάλπες
Η νέα οικονομική πραγματικότητα που διαμορφώνεται μαζί με το νέο άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ Ν.Δ.-ΣΥΡΙΖΑ (ξεπερνά τη διαφορά της νίκης του 2019) σε συνδυασμό με τη στασιμότητα του ΠΑΣΟΚ δημιουργούν ένα ορατό παράθυρο για πρόωρες και διπλές εκλογές τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Ο πρωθυπουργός δεν έχει πάρει οριστικές αποφάσεις.
Στέφανος Κασσελάκης: Ποιοι βουλευτές είναι πιθανόν να τον ακολουθήσουν στο νέο του κόμμα
Οι οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο, όταν πλέον θα είναι καθαρή η εικόνα και θα υπάρχουν περισσότερα δεδομένα.
- Αν δηλαδή η αιφνίδια διαλλακτικότητα της Αγκυρας και οι «ανοιχτοί δίαυλοι» που ξαφνικά επιθυμεί και η Τουρκία είναι αποτέλεσμα των πιέσεων που δέχεται ο Ερντογάν κι ένας ελιγμός εν όψει της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στις 29 και 30 Ιουνίου ή αν σηματοδοτούν μια πιο ουσιαστική αλλαγή πολιτικής, μετά το αναθεωρητικό παραλήρημα των τελευταίων ημερών.
- Αν ο τουρισμός ολοκληρώσει το μικρό θαύμα που διαφαίνεται ότι κάνει.
- Αν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά οι πυρκαγιές του καλοκαιριού.
- Κι αν επιτέλους η Ε.Ε. «ξυπνάει», όπως αρχίζει να φαίνεται, και στη Σύνοδο Κορυφής (23-24 Ιουνίου) θα δώσει το στίγμα της «ευρωπαϊκής απάντησης» στην ενεργειακή κρίση. Οπως π.χ. η επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου. Μια απόφαση που δεν μπορεί να υλοποιηθεί πριν από τον Σεπτέμβριο.
Κρίσιμη από αυτήν την άποψη θεωρείται η συνάντηση του Κ. Μητσοτάκη με τον Μ. Ντράγκι στις 22 Ιουνίου, παραμονή της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. Ιταλία και Ελλάδα έχουν πολλές κοινές απόψεις για το πώς πρέπει να αντιδράσει η Ευρώπη, προκειμένου να μην υπάρξουν νέα χάσματα στους κόλπους της Ε.Ε. και να ανακουφιστούν οι Ευρωπαίοι πολίτες. Το πολιτικό και διπλωματικό μπαράζ που ξεκινάει ο Κ. Μητσοτάκης θα ολοκληρωθεί -σε πρώτη φάση- στις 5 Ιουλίου, όταν θα μιλήσει στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στρατηγική αυτοδυναμίας
Αυτό που φαίνεται ότι έχει σίγουρα αποφασίσει ο πρωθυπουργός είναι οι διπλές εκλογές και η επιδίωξη της αυτοδυναμίας. Γι’ αυτό και δίνεται πολύ μεγάλο βάρος στις πρώτες εκλογές της απλής αναλογικής, καθώς τα ποσοστά που θα πάρουν τα κόμματα θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό και το αποτέλεσμα των δεύτερων εκλογών της ενισχυμένης αναλογικής. Αν όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, η Ν.Δ. ξεπεράσει το 34% ή 35%, τότε, υπό το βάρος του μεγάλου διλήμματος «αστάθεια και ακυβερνησία ή σταθερή κυβέρνηση σε δύσκολες διεθνείς συνθήκες», εκτιμάται ότι η αυτοδυναμία δεν είναι μακριά.
Το Μ. Μαξίμου εκτιμά ότι η όποια δυσκολία προκύψει μετά τις εκλογές της απλής αναλογικής εντοπίζονται στο ΠΑΣΟΚ. Το οποίο έχοντας ενισχύσει το ποσοστό του και ξέροντας ότι στις δεύτερες εκλογές θα συμπιεστεί πολύ, θα επιδιώξει με «ελιγμούς» να σχηματιστεί κυβέρνηση από τις πρώτες εκλογές. Κυβερνητικές πηγές δεν αποκλείουν ότι ο Ν. Ανδρουλάκης, ο οποίος επιμένει στο ότι δεν θα κάνει πρωθυπουργό ούτε τον Κ. Μητσοτάκη ούτε τον Α. Τσίπρα, θα προτείνει κυβέρνηση Ν.Δ.-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό τέταρτο πρόσωπο ή κυβέρνηση Ν.Δ.-ΣΥΡΙΖΑ! Αυτά όμως εξαντλούνται στη σφαίρα των θεωρητικών ασκήσεων επί χάρτου και δεν θα αντέξουν στις πιεστικές απαιτήσεις της πραγματικότητας.
Ο Κ. Μητσοτάκης ανοίγοντας σιγά σιγά τα χαρτιά του, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, δεν είπε κουβέντα για κυβερνήσεις συνεργασίας. Κι αυτό, όπως λένε συνεργάτες του, «δεν ήταν τυχαίο». Ο πρωθυπουργός εκτιμά ότι οι κυβερνήσεις συνεργασίας και μάλιστα σε τέτοιες ακραίες συνθήκες, εκτός από αναποτελεσματικές είναι και επίφοβες για τη σταθερότητα της χώρας. Απαιτούν ατέρμονες εσωτερικές διαπραγματεύσεις -με ό,τι αυτό σημαίνει-, είναι χρονοβόρες στη λήψη άμεσων αποφάσεων και αδυνατούν να πάρουν καθαρές αποφάσεις, οι οποίες απαιτούνται, ώστε η χώρα, που ανέβηκε επίπεδο, να μη χάσει το θετικό μομέντουμ που έχει διαμορφωθεί.
Οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις, όπως συμβαίνει και στην παρούσα κυβέρνηση, δεν αποκλείουν -ίσα, ίσα το αντίθετο- την αξιοποίηση στελεχών και προσώπων που προέρχονται από άλλους πολιτικούς χώρους. Κι αυτό στο οποίο ο Κ. Μητσοτάκης συμφωνεί 100% με τον Α. Τσίπρα -και φέρεται να μην το συζητά καν- είναι να μην είναι πρωθυπουργός μιας ενδεχόμενης κυβέρνησης συνεργασίας ο αρχηγός του κόμματος που θα έρθει πρώτο στις εκλογές. Οπως τονίζουν συνεργάτες του πρωθυπουργού, «ο Κ. Μητσοτάκης ποτέ δεν πίστεψε την απλή αναλογική και για αυτό δεν την ψήφισε. Αντιθέτως, ποτέ δεν έκρυψε την προτίμησή του για την ενισχυμένη αναλογική και για αυτό μετά την εκλογή του ως πρωθυπουργός, άλλαξε αμέσως τον εκλογικό νόμο».
Το ΠΑΣΟΚ βλέπει να πλησιάζει η στιγμή που πρέπει να αποσαφηνίσει πλήρως τη «θολή» θέση του και να αναλάβει τις ευθύνες του έναντι της ακυβερνησίας και της κοινωνίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ βλέπει ότι για την «Προοδευτική Διακυβέρνηση» δεν συζητά κανείς άλλος πέραν του ιδίου και τη θεωρία του «πρώτου κόμματος» να έχει γίνει όνειρο θερινής νυκτός. Η Ν.Δ. έχοντας έναν πλούσιο απολογισμό κυβερνητικών πεπραγμένων και συνέπειας με τις προεκλογικές δεσμεύσεις της, καθώς και ξεκάθαρη πολιτική ηγεμονία στη νέα Ελλάδα, διεκδικεί «καθαρές λύσεις».