Οι «grandfluencers» («οι ηλικιωμένοι που επηρεάζουν») έχουν κατακτήσει τον δικό τους χώρο και έχουν το δικό τους -φανατικό πολλές φορές- κοινό. Η εφημερίδα «Wall Street Journal» φιλοξενεί την ιστορία της Ντολόρες Παολίνο από τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ που χορεύει, λέει πικάντικα αστεία και ντύνεται ως άλλη Μέριλιν Μονρόε για χάρη των 2,4 εκατομμυρίων «ακολούθων» της. Η Ντολόρες είναι 89 ετών. Η ηλικία της δεν την εμποδίζει να πειραματίζεται και φυσικά δεν έχει χάσει το… μπρίο της, όμως δεν έχει εξοικειωθεί με τα τεχνολογικά μέσα. Αλλωστε, αυτή τη δουλειά έχει αναλάβει ο 20χρονος εγγονός Τζούλιαν Τζιακόμπο, ο οποίος της γράφει σενάρια και κάνει edit (κοπτοραπτική και επεξεργασία) στα μίνι κλιπ των 30 δευτερολέπτων που αναρτά στο TikTok. Ο νεαρός ανέβασε ένα χιουμοριστικό βίντεο της γιαγιάς του πριν από τρία χρόνια, προκαλώντας αίσθηση στη διαδικτυακή κοινότητα.
Τα εγγόνια των διάσημων παππούδων τους που μετατρέπονται σε διασημότητες του TikTok λειτουργούν ως μάνατζερ των συγγενών τους. Διαχειρίζονται τις καριέρες τους, απαντούν στα μηνύματα των θαυμαστών, οργανώνουν το περιεχόμενο και τα σχόλια, ενώ παράλληλα τους μαθαίνουν τις τελευταίες «τάσεις» στους χορούς του TikTok. Οπως μαρτυρά ο Τζούλιαν στη «WSJ», η γιαγιά του χρειάζεται περίπου δύο ώρες για να βιντεοσκοπήσει ένα μικρό βίντεο καθώς συχνά ξεχνάει τα λόγια της.
Η 92χρονη Λίλιαν Ντρόνιακ ζει στο Κονέκτικατ και είναι μία ακόμη διασημότητα της πλατφόρμας TikTok. Ο εγγονός της, Κέβιν Ντρόνιαν, έχει αναλάβει να διαχειρίζεται το λογαριασμό της. Ο 25χρονος, που ζει στο Λος Αντζελες, της αγόρασε ένα iPhone για να βιντεοσκοπεί τον εαυτό της. Οπως ανέφερε στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά της, στόχος της για το 2023 είναι «να μείνει ζωντανή». Βάσει των ρυθμίσεων το βίντεο ανεβαίνει κατευθείαν σε κοινό λογαριασμό ώστε να μπορεί να το επεξεργάζεται και να το αναρτά στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Οπως αναφέρει στην εφημερίδα, μία φορά το μήνα ταξιδεύει στο Κονέκτικατ για τις συμφωνίες με διαφημιστικές εταιρίες αρκετών χιλιάδων δολαρίων.
Η 73χρονη Μπάρμπαρα έχει 3 εκατ. ακόλουθους
Ενα από τα πρώτα βίντεο που ανήρτησε η 73χρονη Μπάρμπαρα Κοστέλο στο TikTok το 2020 -όταν την έπεισε η κόρη της να φτιάξει λογαριασμό στην πλατφόρμα- ήταν ένα φαγητό κατσαρόλας. Σχεδόν τρία χρόνια μετά μετράει τρία εκατομμύρια ακόλουθους στο @BrunchwithBabs και την έκδοση ενός βιβλίου μαγειρικής. Η Αμερικανίδα Κοστέλο είναι μητέρα τεσσάρων παιδιών, γιαγιά οχτώ εγγονιών και παρ’ ότι στην αρχή ήταν πολύ διστακτική, τελικώς την έπεισαν πως μπορεί να διδάξει στον κόσμο μαγειρική. Οπως σημειώνει σε συνέντευξή της στο «Insider», πλέον χρειάζεται ατζέντη για να διαχειρίζεται τις συμφωνίες με τις εταιρίες, τα προϊόντα των οποίων πρέπει να εναρμονίζονται με το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία της.
Οι εταιρίες επενδύουν στην τρίτη ηλικία
Η επιρροή των ηλικιωμένων στα σόσιαλ μίντια μπορεί να είναι εξαιρετικά επικερδής. Οι εταιρίες τούς εμπιστεύονται για να προωθήσουν παιχνίδια, απορρυπαντικά και άλλα προϊόντα, και το ποσά μοιράζονται μεταξύ του «πρωταγωνιστή» και του εκάστοτε συγγενή-μάνατζερ.
Λάζαρος Καραούλης στον ΕΤ: «Φέρνουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη στον Δήμο Αθηναίων»
Τα κέρδη των «grandfluencers» συχνά καταλήγουν και πάλι στα εγγόνια, αφού πέρα από διασημότητες είναι κυρίως γιαγιάδες και παππούδες που θέλουν να κανακέψουν τους απογόνους τους με δώρα και κεράσματα.
Η γαλλική εταιρία καλλυντικών L’Oreal αποφάσισε να εκμεταλλευτεί το «ρεύμα», προωθώντας μια νέα διαφημιστική εκστρατεία -σε Ελβετία, Δανία, Νορβηγία και Φινλανδία- για προϊόν για πιο «ώριμες» επιδερμίδες, με πρωταγωνίστριες γυναίκες 45 ως 84 ετών. Επίσης, στη φετινή εκδήλωση τεχνολογίας για νέες καινοτομίες στο Λας Βέγκας, CES, παρουσίασε εργαλείο τοποθέτησης μέικ απ που βοηθάει ανθρώπους με περιορισμένη κίνηση.
Μύθος ότι δεν σερφάρουν…
Την ίδια ώρα, τα δημογραφικά στοιχεία δείχνουν ότι η δεξαμενή των ηλικιωμένων διασημοτήτων των σόσιαλ μίντια θα μεγαλώσει τα επόμενα χρόνια. Ως το 2030, 70 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ θα είναι άνω των 65 ετών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, και η χώρα θα φιλοξενεί περισσότερους ηλικιωμένους απ’ ό,τι παιδιά. Οι ειδικοί του χώρου σημειώνουν πως είναι μύθος ότι οι γηραιότεροι δεν ασχολούνται με την τεχνολογία ή δεν θέλουν να μάθουν τα διαδικτυακά εργαλεία της εποχής. Η πανδημία του κορονοϊού ενίσχυσε την ανάγκη χρήσης τους, ακόμα και την εκμάθησή τους.
ΟΙ ΤΟΠ 5 ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ
Cool Grandpa
Κανακεύει 4,3 εκατομμύρια «παιδιά» του TikTok, ενώ έχει φτιάξει και δεύτερο λογαριασμό.
Grandma Droniak
Η 91χρονη έχει 3,5 εκατομμύρια ακόλουθους, ενώ φτιάχνει βίντεο και στο YouTube με τη βοήθεια του εγγονού της.
Grandpa Chan
Με 2,2 εκατομμύρια ακόλουθους, ο 79χρονος παππούς Τσαν είναι σταρ του TikTok. Αυτός και η σύζυγός του ξεκίνησαν το TikTok τους για να συνδεθούν με τα τέσσερα εγγόνια τους.
J–Dog (γνωστή ως Τζένι Κρούπα)
Η 90χρονη με τους 2 εκατομμύρια ακόλουθους αναρτά -με τη βοήθεια του εγγονού της- χιουμοριστικά βίντεο από το κέντρο φιλοξενίας ηλικιωμένων που ζει.
Babs aka Noma
Γιαγιά οχτώ εγγονών, έχει 1,4 εκατομμύρια ακόλουθους και πρόσφατα έκλεισε συμφωνία για την έκδοση βιβλίου μαγειρικής.
Επιδοτήσεις για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Απολογείται για βιασμό ο πρώην σκηνοθέτης του «Σασμού»