Ειδικότερα, στο πλαίσιο της έρευνας, όπου αποτυπώνονται οι τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για τις διακοπές του 2023, η πλειονότητα επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%) είτε διαμονή (22%).
Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή), ενώ το 6% επιλέγει camping και το 6% ταξίδι στο εξωτερικό.
Σε γενικές γραμμές, καταγράφεται η πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Είναι χαρακτηριστικό πως το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, που σημαίνει, πρακτικά, πως προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης.
Παράλληλα, το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων, όπως σούπερ μάρκετ, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, όπως αναμνηστικά είδη, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κ.λπ.
Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ περίπου. Από αυτά τα χρήματα, 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως ψώνια από το σούπερ μάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Τα 52 ευρώ σχετίζονται με αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη, και τα 59 ευρώ με αγορές άλλων προϊόντων, π.χ. ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα, καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται σε 380 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, από τους ερωτηθέντες προκύπτει πως οι δαπάνες τους για τις φετινές διακοπές θα είναι μειωμένες κατά 15%. Εξέλιξη που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων.
Το ποσοστό των ταξιδιωτών που δίνει αυτή την απάντηση ανέρχεται σε 69% (+6% σε σύγκριση με το 2022). Στους παράγοντες που επηρεάζουν τις δαπάνες των διακοπών ακολουθούν το αυξημένο κόστος των μεταφορικών (43% από 52% το 2022), το αυξημένο κόστος διαμονής (38% από 23%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας (37% από 50%).
Τα στοιχεία δείχνουν ότι, παρά τα προβλήματα που δημιουργούν οι πληθωριστικές πιέσεις, σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη. Κάτι που είναι αποτέλεσμα της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.
Σημειώνεται πως η παραπάνω έρευνα του ΣΕΛΠΕ πραγματοποιήθηκε, με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το χρονικό διάστημα 3-5 Ιουνίου 2022, σε δείγμα 880 καταναλωτών πανελλαδικά.
Ειδήσεις σήμερα
Εκλογές 2023: Επίθεση κατά της ΝΔ από μαριονέτες του προξενείου
Συντάξεις: Αναδρομικά επανυπολογισμού έως 7.304 ευρώ μετά τις εκλογές [πίνακες]
Σίλβιο Μπερλουσκόνι: Πώς θα μοιραστεί η χρυσή κληρονομιά