Γράφει ο Γιῶργος Μιχαηλίδης*
Ο Γεράσιμος Ζαγορίτης είναι ένας από αυτούς και μάλιστα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού που λέει ο λαός «οι Έλληνες όταν πηγαίνουν στο εξωτερικό προοδεύουν». Μόλις στα 32 του χρόνια και συνεργάζεται με μεγάλες εταιρείες, κόμματα απ’ άκρη σ’ άκρη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρωθυπουργούς και ευρωβουλευτές ενώ είναι και βραβευμένος με το βραβείο Rising Star που απονέμει το περιοδικό Campaigns & Elections.
Με την επιτυχία του αυτή έβαλε το όνομά του δίπλα σε σπουδαίους campaign managers όπως ο κεντρικός σύμβουλος στρατηγικής του Μπαράκ Ομπάμα, Ντέιβιντ Άξελροντ, αλλά και ο Άλεξ Καστεγιάνος, βασικός σύμβουλος Τύπου του προέδρου Τζωρτζ Μπους του νεότερου.
Ο ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξή του στην Καθημερινή, έχει χαρακτηρίσει ως «απλώς τιμή» την διάκρισή του παραπέμποντας σε ακόμα μερικά ονόματα που έχουν διακριθεί στον ίδιο διαγωνισμό: ο Philip Maderthaner, που πέρυσι την προεκλογική εκστρατεία του Σεμπάστιαν Κουρτς και τον οδήγησε στην καγκελαρία, αλλά και ο Aron Shaviv, που είναι διαχρονικά ο σύμβουλος στρατηγικής του πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου.
«Είναι μια επιδοκιμασία της έως σήμερα προσπάθειάς μου, αλλά το βασικό μου κίνητρο είναι η ανάγκη να θέτω στόχους και να εξελίσσομαι», είχε πει.
Μοιράζει τον χρόνο του σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με την… βάση του να είναι στις Βρυξέλλες. Σε κάποιο από τα ταξίδια του στην Ελλάδα τον συναντήσαμε σε ένα γεύμα που οι ερωτήσεις «έβγαιναν» πολύ πιο φυσικά απ΄όσο θα περίμενες έχοντας απέναντί σου κάποιον που έχει «τρέξει» καμπάνια για λογαριασμό του Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ.
Επειδή, όμως, για όποιον δεν ασχολείται με τον μικρόκοσμο της πολιτικής, ορισμένες έννοιες είναι δύσκολες, για να τον γνωρίσουμε καλύτερα, στην πρώτη ερώτηση που του θέσαμε, καλέσαμε τον Γεράσιμο Ζαγορίτη να μας πει πώς θα περιέγραφε το επάγγελμά του στην… γιαγιά του.
Χωρίς να περιμένει… τέτοιο ξεκίνημα, γελώντας, μας λέει: «Κοίτα, για τη γιαγιά μου θα το απλοποιούσα λίγο. Θα το συνόψιζα στο μάρκετινγκ και πολιτική επικοινωνία. Στην πραγματικότητα η δουλειά μας βρίσκεται στο σταυροδρόμι της πολιτικής, της επικοινωνίας, της τεχνολογίας και της συμπεριφορικής επιστήμης. Το πλήρες φάσμα των υπηρεσιών μας χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες: Τη στρατηγική επικοινωνία, το digital marketing και τέλος το πλήρες campaign management που σε μεγάλο βαθμό βασίζεται και στην δομική και οργανωτική ανάπτυξη, τη δημιουργία συγκλίσεων και τη διαχείριση εθελοντών και ανθρώπινου δυναμικού».
Αφού λοιπόν γίνεται κατανοητό στον καθένα που διαβάζει αυτές τις γραμμές, με τι ασχολείται ο Γεράσιμος Ζαγορίτης, δεν μπορούσα παρά να τον ρωτήσω για την διαδρομή του. Πώς ξεκίνησε, σε ποια σχολεία πήγε πού σπούδασε και τελικά πώς ο δρόμος τον έφερε στα κορυφαία επίπεδα της πολιτικής επικοινωνίας στην Ευρώπη. «Τελείωσα το σχολείο στη Γερμανική Σχολή Αθηνών όπου έλαβα το γερμανικό απολυτήριο (Abitur) και σπούδασα στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Καποδιστριακού Πανεπιστημιού Αθηνών. Στη συνέχεια σπούδασα Πολιτική Οικονομία (Master of Science) με εξειδίκευση στη Θεωρία των Παιγνίων στο Πανεπιστήμιο του Essex στην Αγγλία και έκανα ένα δεύτερο μάστερ στο Management στις Δημιουργικές Βιομηχανίες στο Πανεπιστήμιο του St Andrews στη Σκωτία».
Jo Nesbo στον Ε.Τ.: Δούλεψα σε ταξί, σε εργοστάσιο και σε ψαρότρατα πριν γίνω συγγραφέας
Όπως μας λέει η μεταπήδηση στην αγορά εργασίας έγινε μέσω Βρυξελλών. «Μετακόμισα εκεί και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2012 και στην ομάδα επικοινωνίας του τότε υποψηφίου Προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ το 2014. Το 2016 όταν ξεκινούσα την πρώτη μου εταιρία έλαβα και ένα επαγγελματικό δίπλωμα στο ψηφιακό μάρκετινγκ και την ανάλυση δεδομένων από το Columbia Business School».
Σταδιακά είχε έρθει η ώρα ερωτήσεων που δεν θα έκανε ένας δημοσιογράφος, αλλά ένας πολίτης. Η λέξη «πολιτικός» στην Ελλάδα τουλάχιστον, ενέχει ακόμη κάποιες αρνητικές αναφορές, πιθανότατα λόγω της δεκαετούς κρίσης στην Ελλάδα. Πώς πιστεύεις πως μπορεί να αλλάξει αυτό; Είναι καθαρά θέμα στρατηγικής επικοινωνίας ή υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν;
«Σίγουρα δεν είναι μόνο ή κυρίως θέμα επικοινωνίας, σίγουρα δεν είναι μόνο ελληνικό το πρόβλημα της έλλειψης εμπιστοσύνης στους θεσμούς και σίγουρα δεν αφορά μόνο τους πολιτικούς. Σαφώς τα τελευταία χρόνια έχει διαραγεί η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους πολίτες και τους πολιτικούς. Πώς ξανακερδίζεις αυτή την εμπιστοσύνη; Πρώτα με πράξεις και μετά με επικοινωνία. Η εμπιστοσύνη κερδίζεται με σκληρή δουλειά και απτά αποτελέσματα για την καθημερινότητα των πολιτών και το μέλλον των παιδιών τους. Η σημερινή κυβέρνηση τόσο με τη σωστή διαχείριση των συμβόλων όσο και με τις μέχρι σήμερα πράξεις της δείχνει πως αυτό και το αντιλαμβάνεται και μπορεί να το πετύχει», μας λέει.
Ο Γεράσιμος Ζαγορίτης έχει δουλέψει, στο ανώτερο επίπεδο εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, πώς λοιπόν είδε το κλίμα αλλά και την στρατηγική των πολιτικών στην Ελλάδα. Απέχουμε πολύ από τα ευρωπαϊκά πρότυπα;
Ας επικεντρωθούμε στον νικητή των εκλογών. Ο κ. Μητσοτάκης και η ομάδα της Νέας Δημοκρατίας σχεδίασαν και έτρεξαν μια υποδειγματική καμπάνια, τόσο σε επίπεδο στρατηγικής και επικοινωνίας, όσο και σε οργανωτικό επίπεδο.
Καλά όλα αυτά, υπάρχει όμως και το… προκείμενο που λένε στην αγορά. Πόσο κοστίζει μια καμπάνια και φυσικά, υπάρχει συνταγή για την τέλεια καμπάνια; «Πολύ ωραία ερώτηση! H απάντηση είναι ότι κοστίζει όσο ένα ταξίδι από τη Αθήνα στις Βρυξέλλες. Με το λεωφορείο θα είναι φτηνό, εξαντλητικό και δεν ξέρεις πότε ακριβώς θα φτάσεις. Προφανώς τα πράγματα είναι διαφορετικά με το αεροπλάνο της γραμμής και πολύ διαφορετικά με ένα ιδιωτικό jet…», μας λέει.
Τα τελευταία χρόνια ίδρυσες το campaignLAB. Προηγουμένως όμως είχες τρέξει πολλά χιλιόμετρα στο Ευρωκοινοβούλιο και τα ευρωπαϊκά όργανα. Πώς είναι η μετάβαση;
Είναι μια πολύ δημιουργική ιστορία. Όταν παραιτήθηκα από τη δουλειά μου στο Ευρωκοινοβούλιο, ήξερα ότι παίρνω ένα μεγάλο ρίσκο. Γνώριζα όμως ότι ο λόγος για τον οποίο εργάζομαι στην πολιτική, η κινητήριος δύναμη μου, είναι η επικοινωνία και οι προεκλογικές εκστρατίες. Ο δυναμισμός τους, το στρες, η ενέργεια, η ταχύτητα… δεν θα τα άλλαζα με τίποτα. Κάθε καμπάνια είναι σαν μια καινούρια start up.
Πόσο δύσκολο είναι να βρεθούν πελάτες και το πιο σημαντικό, πόσο δύσκολο είναι να σου εμπιστευτεί ένας πολιτικός την εικόνα του. Κοινώς, να… κάνει ό,τι του λες.
Όπως ξέρεις είμαι μονίμως με μια βαλίτσα στο χέρι… Πλέον συνεργαζόμαστε τόσο με πολιτικούς και πολιτικά κόμματα όσο και με εταιρίες και συνδέσμους εταιριών. Η δουλειά μας είναι περίπου μοιρασμένη. Πρέπει να φέρνεις στο τραπέζι ιδέες και εμπειρίες που βοηθούν τον πελάτη, ε, χρειάζεται και ένας βαθμός αυτοπεποίθησης…
Πέρα από την πλάκα πάντως το βασικό μου στοίχημα είναι ότι στο campaignLAB είμαστε σαν οικογένεια και στην οικογένεια αυτή εντάσω και τους πελάτες μας. Οι δεσμοί μας με τους πελάτες μας είναι πολύ ισχυροί, και βασίζονται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη.
Θα διαφωνήσω πάντως μαζί σου όσον αφορά το ότι ένας πολιτικός πρέπει να κάνει οτιδήποτε του λέμε. Συνεργαζόμαστε στενά με τους πελάτες μας ακριβώς επειδή πιστεύουμε σε αυτούς και πιστεύουμε ότι πρέπει να συμμετέχουν στη χάραξη της στρατηγικής τους. Αυτή η αλληλεπίδραση, η ανταλλαγή ιδεών είναι μια πολύ δημιουργική διαδικασία. Στο κάτω κάτω δική τους είναι η καμπάνια, όχι δική μας.
Τώρα, εάν ένας πολιτικός δεν ακολουθεί βασικές συμβουλές ή έχουμε δομικές διαφωνίες είναι προφανές ότι θα διακόψουμε τη συνεργασία μας μαζί του. Το να συνεχίζαμε μια συνεργασία που ξέρουμε ότι δεν θα παράξει το επιθυμητό αποτέλεσμα θα ήταν χάσιμο χρόνου για εμάς και πεταμένα λεφτά για τον πελάτη. Ευτυχώς μέχρι σήμερα έχουμε αναγκαστεί να διακόψουμε συνεργασία με αυτό τον τρόπο σε μία μόνο περίπτωση.
Φυσικό ακόλουθο ήταν να μάθουμε ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκλησή του. Άλλωστε όπως είπαμε ο Γεράσιμος Ζαγορίτης έχει συνεργαστεί με πολιτικούς από χώρες που… δεν θα φανταζόμασταν. «Νομίζω πως ήταν τον χειμώνα που μας πέρασε σε μια Προεδρική εκλογή σε χώρα της Δυτικής Αφρικής. Tο εύρος των fake news και των κατασκευασμένων φημών που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε ήταν για εμένα κάτι πρωτόγνωρο. Δουλέψαμε πολύ μεθοδικά και όλα πήγαν καλά ευτυχώς».
Πάμε σε ερωτήσεις που έχουν να κάνουν περισσότερο με την ελληνική πραγματικότητα. Όπως είπαμε η εταιρεία σου δραστηριοποιείται πανευρωπαϊκά. Ποιες οι διαφορές αντιμετώπισης της επιχειρηματικότητας στην υπόλοιπη ΕΕ σε σχέση με την Ελλάδα;
Η δική μας έδρα είναι στο Βέλγιο και πιστέψτε με ότι και η φορολογία είναι υψηλή και η γραφειοκρατεία δεν είναι ανύπαρκτη. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η σταθερότητα του επενδυτικού περιβάλλοντος. Ότι δηλαδή μπορείς να προγραμματίσεις τις κινήσεις σου γνωρίζοντας ότι δεν θα αλλάζουν ξαφνικά οι κανόνες.
Τελικά η πολιτική είναι εθιστική; Η εξουσία συναρπάζει ή παίζει ρόλο πρώτα ο χαρακτήρας του ανθρώπου;
Καταλαβαίνω τη ροπή που μπορεί να έχει κάποιος προς την εξουσία. Προσωπικά, κινητήριες δυνάμεις μου είναι η δημιουργική ελευθερία και η εποικοδομητική δυσαρέσκεια. Στο σημείο που συναντιούνται μπορείς να πετύχεις καταπληκτικά αποτελέσματα!
Κλείνοντας, το κλίμα στην Ελλάδα έχει αλλάξει μετά την εναλλαγή στην εξουσία στις πρόσφατες εθνικές εκλογές. Η Ελλάδα μπορεί να καλύψει τον χαμένο χρόνο με τον Κυριάκο Μητσοτάκη;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης γνωρίζει ότι η επιτυχία μιας χώρας κρύβεται – μέσα φυσικά σε ένα κανονιστικό πλαίσιο που διασφαλίζει την κοινωνική δικαιοσύνη και την ελευθερία – στην επιτυχία των εταιριών και των ελεύθερων επαγγελματιών της. Κρύβεται στη δυνατότητα μιας χώρας να προσελκύσει επενδύσεις, όχι στις άσκοπες και αλόγιστες δημόσιες δαπάνες. Η ταχύτητα με την οποία δουλεύει η σημερινή κυβέρνηση με στοχευμένες παρεμβάσεις, τόσο στο επίπεδο της καθημερινότητας, όσο και στο επίπεδο της αναδιάταξης της δημόσιας διοίκησης με κάνει πολύ αισιόδοξο ότι, ναι, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο τιμόνι η Ελλάδα όχι μόνο θα καλύψει τον χαμένο χρόνο αλλά σύντομα θα είναι ξανά ανάμεσα στους ισχυρούς παίκτες της Ευρώπης.