Η συγγραφέας δημιουργεί μια σφιχτή πλοκή που, πέρα από την αστυνομική έρευνα, εμβαθύνει στην ανθρώπινη ψυχή, τα μυστικά του παρελθόντος και τη διαρκή πάλη με τους δαίμονες του καθενός.
Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε ένα απομονωμένο χωριό στην ορεινή Αργολίδα, όπου πέντε θάνατοι καταγράφονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι θύματα -δύο γυναίκες και τρεις άντρες- φαίνεται να συνδέονται με μια παλιά κατάρα και έναν θρυλικό χαμένο θησαυρό. Η αστυνομία αδυνατεί να βρει απαντήσεις, γεγονός που οδηγεί τον αστυνόμο Δημήτρη Σαμαρά από την Αθήνα στην περιοχή, προκειμένου να αναλάβει την υπόθεση.
Από την αρχή, ο Σαμαράς διαπιστώνει πως οι κάτοικοι του χωριού είναι επιφυλακτικοί και δεν είναι διατεθειμένοι να μοιραστούν πληροφορίες, φοβούμενοι τη “κατάρα” που φαίνεται να έχει στοιχειώσει τον τόπο τους. Η ατμόσφαιρα είναι βαριά και γεμάτη ένταση, με ανατριχιαστικές μαρτυρίες για φαντάσματα, παράξενα φαινόμενα και αποκοσμικές κραυγές τη νύχτα. Η αγωνία του αναγνώστη ανεβαίνει, καθώς οι χαρακτήρες αργά αλλά σταθερά αποκαλύπτουν κομμάτια του παρελθόντος που καθορίζουν το παρόν τους.
Η έρευνα του Σαμαρά, ωστόσο, δεν είναι μόνο εξωτερική. Στην πορεία, καλείται να αντιμετωπίσει και τους δικούς του προσωπικούς δαίμονες, γεγονός που προσθέτει ένα ψυχολογικό βάθος στο μυθιστόρημα. Η “κατάρα” δεν αφορά μόνο το χωριό, αλλά και τον ίδιο τον Σαμαρά, ο οποίος προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τα σκοτεινά κομμάτια του εαυτού του, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να φέρει στο φως την αλήθεια.
Βρετανικό Μουσείο για Γλυπτά του Παρθενώνα: «Υπάρχει ακόμη απόσταση με την Ελλάδα»
Ένα από τα μεγαλύτερα ατού του βιβλίου είναι η δυναμική των χαρακτήρων και η εξαιρετική εμβάθυνση που η συγγραφέας προσφέρει στον ψυχισμό τους. Ο Σαμαράς, αν και αρχικά φαντάζει ως ο συνηθισμένος ήρωας του αστυνομικού μυθιστορήματος, αποδεικνύεται πολύπλοκος και με πάθη, πληγές και ανεκπλήρωτα όνειρα. Η ανατροπή της προσωπικής του ιστορίας προσφέρει μια διάσταση συγκίνησης και προβληματισμού στον αναγνώστη, καθώς η προσπάθεια του να εξιχνιάσει τους θανάτους τον φέρνει κοντά στις δικές του αναμνήσεις και τραύματα.
Η σχέση του Σαμαρά με τους χωρικούς, ιδίως με τα μέλη της οικογένειας Γιαννούλη, προσδίδει επιπλέον ένταση στην ιστορία. Τα μέλη αυτής της οικογένειας είναι κλειστοί χαρακτήρες, με αινιγματικές συμπεριφορές και ένα κρυφό παρελθόν, το οποίο, όταν αποκαλύπτεται, εξηγεί πολλές από τις απόκοσμες καταστάσεις που καταγράφονται στο χωριό. Η αμφισημία και η μυστικότητα γύρω από αυτούς τους χαρακτήρες κρατούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη αμείωτο.
Η περιγραφή του χωριού και της φύσης της Αργολίδας ενισχύει την ατμόσφαιρα του μυθιστορήματος, με τα βουνά, τα στενά δρομάκια και τα ερημωμένα σπίτια να δημιουργούν την ιδανική σκηνικό για την ανάπτυξη της δράσης. Ο τόπος μοιάζει με ζωντανό οργανισμό που αποπνέει τόσο την ομορφιά όσο και την απειλή, ενώ το στοιχείο της κατάρας που φτάνει από το παρελθόν επιτρέπει στον αναγνώστη να αναρωτηθεί για τις δυνάμεις που υπερβαίνουν τη λογική.
Η γραφή της ΘΕΟΦΑΝΙΑΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΑΚΗ είναι λιτή και κοφτή, δημιουργώντας ένταση χωρίς υπερβολές. Κάθε λέξη και κάθε σκηνή έχει τον σκοπό της, χωρίς περιττές περιστροφές. Το βιβλίο διαπραγματεύεται θεματικές όπως η εκδίκηση, η λύτρωση, η αποδοχή και η δύναμη του έρωτα, με το τέλος να αφήνει ένα αίσθημα αποκατάστασης και ελπίδας, αλλά και την αίσθηση του μυστικού που παραμένει.
Η Κατάρα είναι ένα συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα που με έναν ιδιαίτερο τρόπο συνδυάζει το θρίλερ, την ψυχολογία των χαρακτήρων και την ελληνική λαογραφία. Με τα σωστά ισχυρά στοιχεία για την οικοδόμηση μιας σκοτεινής, αλλά γεμάτης συναισθηματική ένταση πλοκής, το έργο της Βασιλάκη αποδεικνύει ότι μπορεί να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι την τελευταία σελίδα.