Η φετινή παρουσία του Θεσσαλικού Θεάτρου σε αυτό το πρωτόγνωρο καλοκαίρι υπενθυμίζει την «απόκρυψη των αγαλμάτων», τη μεγάλη επιχείρηση του 1940, που αποτελεί κορυφαία πράξη της ελληνικής αρχαιολογίας.
Η παράσταση με τίτλο «Τα αγάλματα περιμένουν», που περιοδεύει σε αρχαιολογικούς χώρους του Νομού Λάρισας, έρχεται στις 27 Σεπτεμβρίου στη σκηνή του Ηρωδείου. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεσσαλικού Θεάτρου, Κυριακή Σπανού, η οποία μιλάει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής για εκείνη την Ελλάδα που αποφάσισε να προστατεύσει τους πολιτιστικούς της θησαυρούς, αλλά και για τη σημερινή συγκυρία στον χώρο του πολιτισμού.
Τι σας κινητοποίησε καλλιτεχνικά να φωτίσετε επί σκηνής τα ντοκουμέντα της εποχής της Απόκρυψης του 1940;
Η Απόκρυψη των Αρχαιοτήτων ήταν μια τολμηρή επιχείρηση σε καιρούς τρομερά επικίνδυνους. Αυτό μας εμπνέει, αυτό δίνει δύναμη στο Θεσσαλικό Θέατρο και σ’ εμένα προσωπικά να παρουσιάσουμε στο Ηρώδειο ένα έργο σύγχρονου Ελληνα συγγραφέα -κάτι μοναδικό- και να μιλήσουμε για ένα θέμα άγνωστο με μια γλώσσα ριψοκίνδυνα σύγχρονη.
Αυτό πιστεύω ότι «ζητάνε» οι δύσκολοι καιροί που ζούμε. Τον Σεπτέμβριο του 2011, σκηνοθέτησα μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα ξένων περιηγητών για την Ελλάδα και την παρουσιάσαμε στο Επιγραφικό Μουσείο.
Τότε άκουσα για πρώτη φορά την ιστορία της Απόκρυψης των Αρχαίων, γιατί ο σημερινός χώρος του Επιγραφικού Μουσείου ήταν τότε τα υπόγεια του Αρχαιολογικού Μουσείου όπου κρύφτηκαν τα αγάλματα.
Ηταν μία αποκάλυψη για εμένα, όχι μόνο εξαιτίας της άγνοιας που είχα και έχουμε για ένα τέτοιο τεράστιο γεγονός αλλά και γιατί ο μόχθος, η μεθοδικότητα, η γνώση και η επιμονή των αρχαιολόγων και των αρχαιοφυλάκων όλης της χώρας να προστατέψουν τους θησαυρούς των μουσείων μού φώτισαν με έναν άλλον τρόπο τη σημερινή σχέση μας με την αρχαιότητα.
Με κίνδυνο της ζωής τους, μέσα στην πείνα του ’40, αρχαιολόγοι, τεχνίτες και εργάτες, δίπλα στα αγάλματα που κρύβουν με στοργή, επιβεβαιώνουν ότι ο αρχαίος πολιτισμός «περνάει από τα χέρια τους». Αυτό είναι και το στοιχείο που είναι συγκλονιστικό.
Πρόκειται για μια παράσταση που ανοίγει τον διάλογο μεταξύ Ιστορίας και μυθοπλασίας;
Ανοίγει πολλούς διαλόγους: με την Ιστορία, με τα μνημεία, με το μέλλον, με τον κίνδυνο, με την ανοησία. Η επίδραση της Ιστορίας είναι και η πρόσληψή της.
Η τόλμη του εγχειρήματος είναι ότι πρώτη φορά διαπραγματεύεται επί σκηνής ένα θέμα -τη σχέση με την αρχαιότητα- που είναι φορτωμένο ιδεολογικά, από μια εντελώς απρόβλεπτη οπτική γωνία. Είναι μια γλυκόπικρη κωμωδία επιστημονικής φαντασίας. Βασικό στοιχείο του διαλόγου είναι η ένταση που δημιουργείται ανάμεσα στα μνημεία και τους αντι-ηρωικούς και αλλοπρόσαλλους ήρωες του έργου.
Ποια είναι, τελικά, η σχέση της σύγχρονης ζωής με την αρχαιότητα;
Το αίτημα σε αυτήν τη σχέση με την αρχαιότητα είναι ένα θαύμα που βιώνουμε στον τόπο μας σε κάθε μας βήμα, είναι η τόλμη να είμαστε παρόντες στο σήμερα. Να μιλάμε για «τα αγάλματα» χωρίς φόβο και να τα κοιτάζουμε σαν φίλους αγαπημένους.
Να μη συγκρινόμαστε με τα αποτελέσματα του ελληνικού πολιτισμού, αλλά να ξαναπιάνουμε τις ερωτήσεις που έθεσαν και να φτιάχνουμε το παρόν μας με ελεύθερο βλέμμα, με έρωτα και όχι απλές επιθυμίες. Αλλωστε, εμείς είμαστε «τα αγάλματα» του μέλλοντος. Εμείς φτιάχνουμε τα μνημεία τού αύριο. Τα μελλοντικά αγάλματα θα έχουν «το δικό μας» πρόσωπο.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας για το Θεσσαλικό Θέατρο;
Τα βασικά μου σχέδια απαρτίζονται από Σχέδιο Α, Σχέδιο Β και Σχέδιο Γ, όσον αφορά στο ρεπερτόριο. Το κεντρικό σχέδιο είναι να κρατήσουμε το θέατρο ανοιχτό, την απασχόληση των καλλιτεχνών, την ασφαλή παρουσία των θεατών και τη χαρά που μοιραζόμαστε στο θέατρο.
Info
«ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ»
του Ανδρέα Φλουράκη
Σκηνοθεσία: Κυριακή Σπανού
ΠΟΥ: ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
ΠΟΤΕ: 27 Σεπτεμβρίου
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: viva.gr
Σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr