Μια περίοδος μεγάλης αναταραχής και σύγκρουσης! Πάνω από τριάντα χρόνια πριν, εκδόθηκε το δημοφιλέστερο μυθιστόρημα του Ken Follett, Οι Στυλοβάτες της Γης. Τώρα, με τη νέα συναρπαστική προσθήκη στη σειρά της ιστορίας του Κίνγκσμπριτζ, βρισκόμαστε σε άλλο ένα πεδίο μάχης και γινόμαστε μάρτυρες της σύγκρουσης ανάμεσα στην ευσπλαχνία και την απληστία, την αγάπη και το μίσος, την πρόοδο και την παράδοση. Και, μέσα από τα δεινά, τα πάθη και τις περιπέτειες των ηρώων του, παρακολουθούμε με καινούργιο μάτι τις συνταρακτικές αλλαγές που συγκλόνισαν τον κόσμο στην Ευρώπη του 19ου αιώνα.
-«ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ» ο τίτλος του νέου σας βιβλίου.Τολμηρό σε μέγεθος και τοποθετημένο σ’ ένα σχολαστικά μελετημένο ιστορικό φόντο. Ποιο το έναυσμα αυτής της νέας διαδρομής;
Τα τέλη του 18ου αιώνα, όταν διαδραματίζεται το μεγαλύτερο μέρος του The Armor of Light – ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ, ήταν μια εποχή τόσο μεγάλης προόδου όσο και μεγάλης αναταραχής. Πάντα με τραβούσαν οι περίοδοι σύγκρουσης καθώς αποτελούν μια θαυμάσια βάση για ένα μυθιστόρημα.
-Η αγάπη, το μίσος, η αφοσίωση, η προδοσία, η ελπίδα και η απόγνωση, κυριαρχούν στη νέα συγκλονιστική ιστορία που πλάθετε, με επίκεντρο πάλι την φανταστική πόλη του Κίνγκσμπριτζ. Πού θέλετε να οδηγήσετε τον αναγνώστη σας;
Δεν θέλω να οδηγήσω τον αναγνώστη μου. Οι αναγνώστες μου είναι έξυπνοι άνθρωποι και δεν τους λέω τι να σκεφτούν ούτε προσπαθώ να επηρεάσω τις απόψεις τους. Αυτό που θέλω, ωστόσο, είναι να ανακαλύψουν μια ιστορία που δεν μπορούν να αφήσουν και να συνεχίσουν να γυρίζουν τις σελίδες.
-Ο τόπος (το Κίνγκσμπριτζ) συνεχίζει να είναι ο αόρατος πρωταγωνιστής των βιβλίων σας;
Ποτέ δεν σκέφτηκα το Kingsbridge ως πρωταγωνιστή, αλλά είναι ένα σημαντικό κομμάτι των βιβλίων μου και ενδιαφέρει πολλούς από τους αναγνώστες μου. Για μένα, το Kingsbridge έχει έρθει να υποστηρίξει τη Βρετανία στο σύνολό της. Όταν θέλω να διηγηθώ μια ιστορία μεγάλης ιστορικής αξίας, όπως η Μεγάλη Πανούκλα ή η Βιομηχανική Επανάσταση, που επηρέασε έναν τεράστιο αριθμό ανθρώπων, νομίζω ότι βοηθάει να το τοποθετήσω σε ένα χώρο μικρότερο και οικείο και, για μένα, αυτό το μέρος είναι το φανταστικό Kingsbridge.
-Οι ήρωες σας ζωντανεύουν τους αγώνες μιας γενιάς που διψάει για γνώση και προκοπή και παλεύει για ένα μέλλον ελεύθερο από κάθε καταπίεση. Πιστεύετε, ότι ο άνθρωπος για να βιώσει τη λύτρωση πρέπει πρώτα να ματώσει, ώστε να επιφέρει σωτήριες και τελεσίδικες λύσεις;
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Δεν πιστεύω πραγματικά στη σωτηρία. Νομίζω ότι κάθε γενιά συνεχίζει να αγωνίζεται για ελευθερία σε όλο τον κόσμο.
-Μπορεί το ιστορικό υπόβαθρο της Βιομηχανικής Επανάστασης να παραλληλιστεί με τις σημερινές τεχνολογικές εξελίξεις, την πολιτική πόλωση, τον πληθωρισμό και την κοινωνική αναταραχή;
Την τελευταία δεκαετία του 18ου αιώνα υπήρξε μια κρίση που βιώσαμε και εδώ στη Βρετανία, όπως νομίζω και σε πολλές άλλες χώρες.
Κατά τον 18ο αιώνα, υπήρξε ένα φαινόμενο που ονομαζόταν «Η εξέγερση των νοικοκυραίων» όπου γυναίκες που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να ταΐσουν τις οικογένειές τους εισέβαλαν σε καταστήματα αρτοποιών και έκλεβαν ψωμί. Αυτό δεν έχει συμβεί στη Βρετανία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης, ευτυχώς, πολλοί όμως άνθρωποι δυσκολεύονται.
– Η ιστορία δεν σημαίνει μόνο γεγονότα. Η γνώση της βοηθάει να ξέρουμε πού πατάμε και πού βρισκόμαστε;
Νομίζω ότι η κατανόηση της ιστορίας μας βοηθά να αναγνωρίσουμε ορισμένα μοτίβα και να κατανοήσουμε καλύτερα πιθανά σημεία ανάφλεξης.
Ένα σημείο ανάφλεξης είναι ένα περιστατικό που είναι μικρό από μόνο του, αλλά θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες όπως το μικρό φιτίλι που ανάβει μια βόμβα. Ή, σε παγκόσμια γεγονότα, όπως η δολοφονία στο Σεράγεβο στις 28 Ιουνίου 1914 που πυροδότησε τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν έγραφα το βιβλίο μου Ποτέ, ανακάλυψα πόσο εύκολο είναι ένα μικρό περιστατικό να μετατραπεί σε σημαντικό και οι καταστάσεις να κλιμακώνονται γρήγορα πέρα από κάθε έλεγχο.
-Διαβάζοντας «Τα όπλα του φωτός» εντυπωσιάστηκα από την απεικόνιση της φρίκης του πολέμου. Πόσο εύκολο ήταν για σας να μεταφέρετε στους αναγνώστες τα συναισθήματα των ηρώων σας, από τις πιο γαλήνιες μέχρι τις πιο απεγνωσμένες στιγμές τους;
Μια σκηνή μάχης δεν είναι τίποτα χωρίς τα συναισθήματα των ανθρώπων που αγωνίζονται στο πεδίο της μάχης. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε σωστά τα γεγονότα και ακόμη πιο σημαντικό να αφήσουμε τον αναγνώστη να μοιραστεί τα συναισθήματα των χαρακτήρων.
-Πώς βλέπετε τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο το τελευταίο χρονικό διάστημα; Πως αντιλαμβάνεστε την επόμενη μέρα; Έχει αλλάξει ο κόσμος ή το παρελθόν μας καθορίζει;
Δεν νομίζω ότι μας καθορίζει το παρελθόν μας, αλλά ελπίζω ότι μπορούμε να μάθουμε από αυτό.
Και βέβαια, λίγα λόγια για τον συγγραφέα που τόσο θαυμάζουμε: Ο Κεν Φόλετ γεννήθηκε το 1949 στο Κάρντιφ της Ουαλίας. Σπούδασε φιλοσοφία στο Λονδίνο και εργάστηκε ως ρεπόρτερ, πριν ασχοληθεί αποκλειστικά με τη συγγραφή. Από το 1978, οπότε καταξιώθηκε με το Μάτι της Βελόνας, έχει γράψει τριάντα έξι μυθιστορήματα, που έχουν μεταφραστεί σε τριάντα τρεις γλώσσες και οι πωλήσεις τους υπερβαίνουν τα εκατόν εβδομήντα οχτώ εκατομμύρια αντίτυπα σε ογδόντα χώρες. Πολλά από αυτά μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Έχει τιμηθεί με το βραβείο Edgar για το Μάτι της Βελόνας και με το βραβείο Corine για το Κωδικός: Κίσσες, ενώ το περίφημο μυθιστόρημά του Οι Στυλοβάτες της Γης συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα έργα όλων των εποχών. Εξίσου μεγάλη επιτυχία έχουν σημειώσει και τα επόμενα βιβλία της σειράς του Κίνγκσμπριτζ, καθώς και της τριλογίας του «Αιώνας», κατακτώντας επανειλημμένα την πρώτη θέση στις λίστες των μπεστ σέλερ πολλών έγκυρων εντύπων παγκοσμίως. Ο συγγραφέας ασχολείται ιδιαίτερα με τα κοινά –μεταξύ άλλων, διετέλεσε επί μία δεκαετία πρόεδρος του ιδρύματος Dyslexia Function. Ζει στο Στίβνετζ του Χέρτφορντσιρ με τη σύζυγό του Μπάρμπαρα.