«Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του. Τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι πρώτος βασικός άξονας της ταινίας. Ο δεύτερος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900, σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα», σημειώνει η Εύα Νάθενα. Και προσθέτει: «Το πρώτο, η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμησή της όσον αφορά στο δεύτερο, δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά, με ψυχαναλυτικά δεδομένα, φωτίζουν τη βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας – και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία».
Στη σύνοψη της ταινίας αναφέρεται: «Σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα Ιωάννου Φράγκου, είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της. Μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας. Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Θύματα του ξεσπάσματός της γίνονται τα μικρά κορίτσια του νησιού, τα οποία απαλλάσσει από το κοινωνικό και οικονομικό φορτίο που η ύπαρξη τους επιφέρει, αφαιρώντας τους τη ζωή. Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με το νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και πάει στο καταφύγιό της, που είναι η φύση. Ομως, στην πραγματικότητα, όσο και αν η ηθική της της υπαγορεύει πως καλά έπραξε όσα έπραξε, το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση».
«Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για να αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μπλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος», σημείωνε για τον σπουδαίο συγγραφέα ο Χρήστος Βακαλόπουλος στη συλλογή «Από το χάος στο χαρτί».
Η «Φόνισσα» είναι παραγωγή της Tanweer Productions σε συνεργασία με τη View Master Films και θα κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες από την Tanweer το 2023.
Σε συνέχειες σε περιοδικό
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Η «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά σε συνέχειες στο περιοδικό «Παναθήναια» το 1903, με υπότιτλο: «Κοινωνικόν μυθιστόρημα». Είναι γραμμένη στην καθαρεύουσα και αποτελείται από 17 κεφάλαια. Η πλοκή εκτυλίσσεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του συγγραφέα, τη Σκιάθο. Κεντρικό πρόσωπο είναι η Χαδούλα ή Φραγκογιαννού, που τη ζωή της παρουσιάζει ο συγγραφέας στα πρώτα κεφάλαια. Η Φραγκογιαννού κυριαρχείται από την εγκληματική ιδέα της βρεφοκτονίας και διαπράττει μια σειρά από φόνους μικρών κοριτσιών. Πολλοί μελετητές βρίσκουν στη «Φόνισσα» απηχήσεις από το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι «Εγκλημα και Τιμωρία».
Βραβευμένη σκηνογράφος
Η Εύα Νάθενα γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, με καθηγητές τον Χρόνη Μπότσογλου στη ζωγραφική και τον Γιώργο Ζιάκα στη σκηνογραφία. Αρχικά, εργάστηκε ως βοηθός του σκηνογράφου Διονύση Φωτόπουλου και στη συνέχεια συνεργάστηκε στο θέατρο και τον κινηματογράφο με σκηνοθέτες όπως οι: Κώστας Γαβράς («Ολα γύρω είναι φως»/«All around is light», Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης), Παντελής Βούλγαρης («Νύφες») κ.ά. Εχει βραβευθεί με το Κρατικό Βραβείο Ενδυματολογίας για τις κινηματογραφικές ταινίες «Νύφες», «Οι θεατρίνες» και «Uranya».
Ειδήσεις σήμερα
Επίδομα Θέρμανσης: Σε ΦΕΚ η απόφαση – Οι δικαιούχοι, τα κριτήρια και οι εξαιρέσεις
Yπολογιστής και κινητό μας αλλάζουν: Με καμπούρα και… διπλό βλέφαρο ο άνθρωπος του μέλλοντος