Η Θέαση του Αόρατου προϋποθέτει τη δωρεάν εφαρμογή της (https://seeingtheinvisble.art/app/) στο κινητό (με 4GB μνήμη το ελάχιστο) ή iPad, tablet, του επισκέπτη. Αφού συνδεθεί σε wifi εμφανίζεται η προτεινόμενη διαδρομή στον χάρτη της εφαρμογής και αποκαλύπτονται τα έργα που κρύβονται διάσπαρτα στον Κήπο.
H βιωματική και μοναδική στο είδος της, έκθεση, παρουσιάζεται στον Εθνικό Κήπο της Αθήνας και συγχρόνως σε δέκα βοτανικούς κήπους σε όλο τον κόσμο. Για την αθηναϊκή της έκδοση συνεργάστηκαν το ελληνικό τμήμα της Outset (ιδρύθηκε το 2012 από την Ελίνα Κουντούρη) με τον δήμο Αθηναίων. Η ομότιτλη έκθεση ξεκίνησε ως πρωτοβουλία των βοτανικών κήπων της Ιερουσαλήμ και στην πρώτη της φάση, το 2021, παρουσιάστηκε ταυτόχρονα σε δώδεκα κήπους του κόσμου, σε συνεργασία με την οργάνωση σύγχρονης τέχνης Outset Contemporary Art Fund (ιδρύθηκε το 2003 με έδρα το Λονδίνο) και την υποστήριξη του Jerusalem Foundation.
«Η θεματική της έκθεσης είναι αναφορά στην κλιματική αλλαγή και την απώλεια βιοποικιλότητας. Υιοθετεί μοντέλα βιώσιμων πρακτικών εξού και τοποθετηθεί αυτές τις ψηφιακές εμπειρίες μέσα στους κήπους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής και περιορίζοντας το αποτύπωμα του άνθρακα στο ελάχιστο» τονίζει η Άρτεμις Σταματιάδη, διευθύντρια της Outset Greece.
Στον Εθνικό Κήπο της Αθήνας φιλοξενούνται δεκατρία έργα επαυξημένης πραγματικότητας από καταξιωμένους διεθνείς καλλιτέχνες αλλά και μία ανάθεση της Outset Greece σε Ελληνίδα καλλιτέχνη, την Λουκία Αλαβάνου, με αποτέλεσμα ο Εθνικός Κήπος να είναι ο μοναδικός συμμετέχων Κήπος με 14 έργα.
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
Το έργο της Λουκίας Αλαβάνου «Nέα Ζωή» συνδημιουργήθηκε με παιδιά Ρομά από τη Νέα Ζωή Ασπρόπυργου, που μεταμόρφωσαν με τις ζωγραφιές τους ένα δυστοπικό αρχικό τοπίο σε πράσινο ανθόσπαρτο τόπο, όπως ιδανικά θα επιθυμούσαν την γειτονιά τους.
Αόρατα έργα διάσπαρτα στον Εθνικό Κήπο περιμένουν τους επισκέπτες. Ανάμεσα τους ένας τεράστιος κύκλος που σχηματίζει το μηδέν, σύμβολο ειρήνης αλληλεγγύης και συνύπαρξης, σύμφωνα με θεωρία Πέρση λόγιου. Το έργο σχεδιάστηκε αρχικά για τα Αραβικά Εμιράτα, τόπο καταγωγής του συμμετέχοντα καλλιτέχνη Mohamed Kazem, ο οποίος καλεί τον θεατή να διαβεί τον κύκλο που ενσωματώνει πανανθρώπινες αξίες, σα να ξεκινά από ίσο έδαφος.
Καθώς η μέρα προχωρά, το φως, οι σκιές και οι αντανακλάσεις πάνω από τη ψηφιακή δομή αλλάζουν, ενισχύοντας περαιτέρω τη σύνδεση μεταξύ έργου και φυσικού περιβάλλοντος. Το ίδιο ισχύει για το σπήλαιο- ναό του καλλιτέχνη Timur Si-Qin -με καταγωγή από την Κίνα και με έδρα το Βερολίνο. Μέσω μιας πύλης ο θεατής διασχίζει δωμάτια με σχεδιασμένα τοιχία και αστερισμούς στην οροφή. Το έργο προτείνει μια νέα κοσμική πίστη σε πείσμα της κλιματικής αλλαγής, των παγκόσμιων πανδημιών και της κατάρρευσης της βιοποικιλότητας.
Η εντυπωσιακή πολύχρωμη ταπισερί από καπάκια αναψυκτικών, συνδυασμός αισθητικής και σχολιασμού της μετά-αποικιοκρατικής ιστορίας, φυλετικής διάκρισης, καταναλωτισμού, είναι έργο του γλύπτη El Anatsui που κατασκεύασε μαζί με κοινότητα της Γκάνας. Το σουρεαλιστικό έργο του Refik Anadol από την Τουρκία, συνδυάζει τη δημιουργία με τη τεχνητή νοημοσύνη και άλλα ενδιαφέροντα έργα αποκαλύπτονται στην έκθεση Seeing The Invisible, η οποία θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο 2023.
Περισσότερες πληροφορίες στην διεύθυνση www.seeingtheinvisible.art