Η συζήτηση με τη γενική γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Ελένη Δουνδουλάκη, για θέματα που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό της, δηλαδή αυτά της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας σε όλο της το φάσμα: θέατρο, μουσική, χορός, εικαστικά, φεστιβάλ, βιβλίο/γράμματα, κινηματογράφος/οπτικοακουστικά, έχει πάντα ενδιαφέρον!
Το καλοκαίρι, παραδοσιακά, είναι η εποχή που η καλλιτεχνική κοινότητα βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση υλοποιώντας πλήθος εκδηλώσεων. Φέτος, όμως, στην ατζέντα της πολιτιστικής πολιτικής βρίσκεται και η καλλιτεχνική εκπαίδευση, με την ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ). «Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Το στοίχημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής η κ. Δουνδουλάκη και η συζήτησή μας ξεκινάει από την εξέλιξη του σχεδίου για την ΑΣΠΤ και τη διαβάθμιση των πτυχίων της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και φτάνει έως την ίδρυση του νέου φορέα για το βιβλίο και το Θεατρικό Μουσείο!
Συνεργασία
Οπως μας περιγράφει η γενική γραμματέας τα δύο υπουργεία, Παιδείας και Πολιτισμού, βρίσκονται σε στενή και γόνιμη συνεργασία για το θέμα. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό, στις προγραμματικές δηλώσεις του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε εξαγγείλει την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών. «Η αλήθεια είναι ότι μιλάμε για μία σημαντική εκκρεμότητα της Ελληνικής Πολιτείας. Στόχος είναι η νέα Σχολή να λειτουργήσει το 2025 και οι παραστατικές τέχνες να απολαμβάνουν πλέον την ίδια ακαδημαϊκή βαρύτητα που απολαμβάνουν οι καλές τέχνες, ήδη από τη δεκαετία του 1930, με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών» υπογραμμίζει η κ. Δουνδουλάκη.
Πέρυσι τον χειμώνα, με απόφαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη, συστάθηκαν στο υπουργείο Πολιτισμού τρεις διυπουργικές ομάδες εργασίας για την εκπαίδευση στο θέατρο, τη μουσική και τον χορό, όπου αποτυπώθηκαν η υπάρχουσα κατάσταση και οι ανάγκες της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. «Κατατέθηκε ένα κοινό πόρισμα, για τη δημιουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, η οποία, μεταξύ άλλων, θα προάγει τη διακαλλιτεχνικότητα και την ώσμωση των τριών αυτών Τεχνών», υπογραμμίζει η κ. Δουνδουλάκη, που ήταν και πρόεδρος των ομάδων αυτών και εξηγεί πως «εν συνεχεία, τη σκυτάλη, ουσιαστικά, την πήρε το υπουργείο Παιδείας. Διότι όταν μιλάμε για ίδρυση Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, η αρμοδιότητα ανήκει στο υπουργείο Παιδείας». Συστάθηκε, λοιπόν, ειδική συντονιστική επιτροπή υπό τον καθηγητή και πρόεδρο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, Περικλή Μίτκα.
«Εχουμε προχωρήσει» μας διαβεβαιώνει και «προχωράμε με γοργό ρυθμό. Θέλω να τονίσω πως έχουν αποτυπωθεί όλες οι ιδιαιτερότητες της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που ξεκινούν από τον τρόπο εισαγωγής και φτάνουν μέχρι και την απόκτηση του πτυχίου. Το υπουργείο Παιδείας γνωρίζει πλέον πολύ καλά, ότι πρέπει να υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος εισαγωγικών εξετάσεων από αυτόν των Πανελληνίων, όπως άλλωστε συμβαίνει και στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών».
Χρονοδιάγραμμα
Στην ερώτηση αν το 2025, όπως έχει εξαγγελθεί, θα ανοίξει η ΑΣΠΤ, η κ. Δουνδουλάκη απαντάει: «Το χρονοδιάγραμμα που έχουμε είναι ότι θα υπάρξει νομοθέτηση εντός του έτους, προκειμένου η Σχολή να ξεκινήσει το 2025».
Σε αυτό το σημείο δεν θα μπορούσαμε να μη μιλήσουμε για το εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα της διαβάθμισης των πτυχίων των δραματικών σχολών. «Πράγματι, είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα, το οποίο και αυτό αποτελεί εκκρεμότητα δεκαετιών» τονίζει και επισημαίνει: «Η διαβάθμιση είναι συνδεδεμένη με την ίδρυση της νέας Σχολής. Ουσιαστικά, η δημιουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών λειτουργεί ως ρυθμιστικός παράγοντας για όλο το τοπίο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Οπότε για το θέμα της διαβάθμισης, το οποίο επίσης είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας, συστάθηκε ειδική ομάδα εργασίας με πρόεδρο τον πρώην γενικό γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του υπουργείου αυτού, Γιώργο Βούτσινο».
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
Και σε αυτή την επιτροπή η κ. Δουνδουλάκη ήταν μέλος. Oπως μας περιγράφει, έγινε εκτεταμένη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, δηλαδή εκπροσώπους των αποφοίτων, εκπροσώπους των Δραματικών Σχολών, των Σχολών Χορού και των Ωδείων, προκειμένου να προχωρήσει το ζήτημα. «Είναι μια δύσκολη εξίσωση», ξεκαθαρίζει η κ. Δουνδουλάκη και διαπιστώνει πως «ειδικά στον τομέα της μουσικής χρειάζονται επιπλέον βήματα που πρέπει να γίνουν. Αλλά προχωράμε σταθερά, πολύ προσεκτικά και είμαι αισιόδοξη. Και είμαι αισιόδοξη, αφού για πρώτη φορά έχουμε καθίσει σε ένα κοινό τραπέζι το υπουργείο Πολιτισμού και το υπουργείο Παιδείας. Γιατί βασική αιτία της εκκρεμότητας τόσων δεκαετιών ήταν ότι δεν υπήρχε αυτή η συνεργασία».
«Η τέχνη στα σχολεία»
Η συζήτηση με τη γενική γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Ελένη Δουνδουλάκη περνάει από την εκπαίδευση των καλλιτεχνών στο θέμα «η Τέχνη στην Εκπαίδευση».
Eχοντας συμμετάσχει πρόσφατα στην Παγκόσμια Διάσκεψη της UNESCO για την Πολιτιστική και Καλλιτεχνική Εκπαίδευση στο Aμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, δηλώνει πως «τα δύο αυτά θέματα είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους» και προσδοκά «τα δύο συναρμόδια υπουργεία, που πλέον έχουν ξεκινήσει μια τόσο στενή και γόνιμη συνεργασία, να επεκτείνουν τη συνεργασία αυτή και στην ενίσχυση της Τέχνης και του πολιτισμού στα σχολεία. Θα ήταν ευχής έργον!».
ΕΛΛΗΝΙΚΟ IΔΡΥΜΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
«Το διοικητικό συμβούλιο θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα»
Eνα ακόμα θέμα που θέσαμε στην κ. Δουνδουλάκη έχει επίκεντρο τον τομέα του βιβλίου.
«Ενας τομέας σύνθετος, με μεγάλη δυναμική, που παρουσιάζει, σαφώς, προοπτικές ανάπτυξης και εξωστρέφειας. Σκεφτείτε πόσο σημαντικό είναι διά της μετάφρασης να ταξιδεύει η γλώσσα της χώρας μας, η λογοτεχνία μας, στο εξωτερικό. Το βιβλίο μπορεί πραγματικά να αποτελέσει ένα εξαιρετικό εργαλείο πολιτιστικής διπλωματίας», σημειώνει η κ. Δουνδουλάκη.
Για τον νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο και την ίδρυση του νέου φορέα, του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού (ΕΛΙΒΙΠ), η γενική γραμματέας μάς διαβεβαιώνει ότι «πολύ σύντομα, θα ανακοινωθεί το Δ.Σ. Ο νόμος προβλέπει ένα πολύ δυναμικό σχήμα με 13 μέλη, μεταξύ των οποίων ένα μέλος ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας και ένα από το υπουργείο Εξωτερικών» και προσθέτει πως «τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γίνεται από το υπουργείο Πολιτισμού συντεταγμένη προσπάθεια ενίσχυσης της παρουσίας της Ελλάδας στις διεθνείς εκθέσεις βιβλίου. Και είμαι σίγουρη πως και η προσπάθεια αυτή θα αποφέρει καρπούς».
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
«Δόθηκε οριστική λύση με την παρέμβαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη»
Επί σειρά ετών, τα τεκμήρια του Θεατρικού Μουσείου, κηρυγμένα νεότερα μνημεία, οι συλλογές, τα αρχεία, η βιβλιοθήκη, όλο αυτό το πολύτιμο υλικό που είναι η ιστορία, ουσιαστικά, του νεοελληνικού θεάτρου, κινδύνευε να χαθεί.
«Με τη γενναία παρέμβαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη δόθηκε οριστική λύση στο πρόβλημα του Θεατρικού Μουσείου και όλες οι συλλογές πέρασαν στην κυριότητα του Δημοσίου» υπογραμμίζει η κ. Δουνδουλάκη.
Στην ερώτηση πώς εξελίσσεται το επόμενο στάδιο, εξηγεί: «Η οικία Σούτσου, στην οδό Σταδίου, θα στεγάσει μέρος της πλούσιας κληρονομιάς του Μουσείου. Εχουμε δρόμο μπροστά μας, αλλά ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία αποκατάστασης του κτιρίου για να εγκατασταθεί εκεί η πολύτιμη τεράστια βιβλιοθήκη του, μοναδικής σπουδαιότητας στον βαλκανικό χώρο. Θα υπάρχει επίσης και αναγνωστήριο», αναφέρει η κ. Δουνδουλάκη και τονίζει ότι «στόχος είναι το Θεατρικό Μουσείο, όχι μόνο να αφηγείται την ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου, αλλά και να επιτελεί τον σκοπό του ως κέντρο μελέτης και έρευνας».
Ειδήσεις σήμερα
Οταν οι τουρίστες ονομάζονταν περιηγητές
Ρόδος: Θύμα βιασμού έπεσε μια 18χρονη Σουηδέζα από ομοεθνή της