Με αυτόν τον τρόπο η υπουργός απάντησε σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, ο οποίος υπογράμμισε ότι «η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να πορευτεί με πλήρη διαφάνεια και σύνεση σε αυτό το κρίσιμο εθνικό πολιτιστικό θέμα στο οποίο δεν χωρούν μικροκοπολιτικές κορώνες, μεμψιμοιρίες και σκοπιμότητες, ούτε εργαλειοποίησή του αλλά όλοι πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων που επιβάλει η ιστορική συγκυρία».
«Η θέση μας ήταν και παραμένει εθνική, ομόφωνη, ομόθυμη, αμετάβλητη και σαφής. Δεν αναγνωρίζουμε δικαίωμα κυριότητας νομής και κατοχής επί των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Τίποτα δεν έχει αλλάξει από τη θέση μας αυτή. Η Ελλάδα υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο την οριστική, μόνιμη και αμετάκλητη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα προς επανόρθωση του δικαίου και της ηθικής τάξης και κυρίως προς αποκατάσταση της ακεραιότητας του μνημείου», υπογράμμισε σχετικά η υπουργός Πολιτισμού και προσέθεσε:
«Η κυβέρνηση εργάζεται από την αρχή συστηματικά, υπεύθυνα, αποτελεσματικά, για την επίτευξη του εθνικού στόχου, δηλαδή της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και στο Μουσείο της Ακρόπολης. Η κυβέρνηση διαθέτει στρατηγική. Στρατηγική διαπραγμάτευση που δημοσιοποιείται παύει να είναι στρατηγική. Αξιοποιούμε κάθε μέσο. Αξιοποιούμε τον διάλογο και την πολιτιστική διπλωματία. Την συστηματική ενημέρωση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας για το δίκαιο του αιτήματος μας για την κατάρριψη των βρετανικών θέσεων -τα περισσότερα δε επιχειρήματα του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν ούτως η άλλως καταρριφθεί με ειλικρίνεια, σαφήνεια και δυνατή επιχειρηματολογία. Το Βρετανικό Μουσείο δεν εξαιρείται».
Ακολούθως, η κ. Μενδώνη μίλησε για «καθαρά και χειροπιαστά αποτελέσματα της πολιτικής της κυβέρνησης», σημειώνοντας ότι «η βίαιη απόσπαση των Γλυπτών και η απομάκρυνση τους από το φυσικό τους περιβάλλον και το ενιαιολογικό τους περιεχόμενο αντιβαίνει στους ισχύοντες νόμους, το κοινό περί δικαίου αίσθημα ενώ αντίκειται στο εθνικό και διεθνές δίκαιο, στις διεθνείς συμφωνίες και συμβάσεις στις κοινώς αποδεκτές αρχές για την προστασία και διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς».
Επιπλέον, η ίδια απέρριψε τις κατηγορίες του κ. Κωνσταντόπουλου ότι «η κυβέρνηση προσπαθεί να εργαλειοποιήσει το θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων ενόψει εκλογών», αντιτείνοντας ότι «ο ίδιος ο πρωθυπουργός απέμπλεξε το ζήτημα από την εκλογική διαδικασία».
«Ήταν ο πρώτος που έθεσε επί της ουσίας σοβαρά και επίσημα στον Βρετανό ομόλογο του, Μπόρις Τζόνσον, το θέμα. Το ότι η Βρετανή υπουργός Πολιτισμού παρενέβη για να κόψει τη συζήτηση που δημιουργούσε το Βρετανικό Μουσείο, δείχνει αυτομάτως την διακυβερνητική διάσταση του θέματος. Είτε το θέλουν είτε όχι το αναγνώρισαν με αυτόν τον τρόπο», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού και συνέχισε:
«Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή των Γλυπτών και η επανένωση είναι ένα εθνικό θέμα. Γιατί τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν οργανικά και αναπόσπαστα μέλη ενός σύνθετου αρχιτεκτονήματος και ενός καλλιτεχνικού δημιουργήματος. Δεν είναι αγάλματα, δεν είναι συνθέσεις γλυπτικές οι οποίες ήταν αυτόνομες στον χώρο. Είναι μέλη του ίδιου του μνημείου. Και το ίδιο το μνημείο, το χάσκων και ακρωτηριασμένο μνημείο, ο Παρθενώνας αξιώνει την επιστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών μελών του προκειμένου να αποκτήσει την ενιαία και αδιαίρετη φυσική αισθητική και νοηματική του οντότητα. Δεν έχει νόημα να πούμε τι σημαίνει ο Παρθενώνας για τον Δυτικό Πολιτισμό. Δεν έχει νόημα να πούμε γιατί είναι το μέγιστο μνημείο του Δυτικού Πολιτισμού. Αυτό το οποίο οφείλουμε να συγκρατήσουμε είναι ότι η διεθνής κοινότητα, καθώς υπάρχει πλέον και ένα διεθνές κλίμα το οποίο απαιτεί την επιστροφή κλεμμένων πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσης τους, αυτή λοιπόν η διεθνής κοινότητα απαιτεί αυτό το αριστουργηματικής τέχνης δημιούργημα να επανενωθεί στο σύνολο του στην Αθήνα και στο Μουσείο της Ακρόπολης».
«Ό επαναπατρισμός και η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι ένα εθνικό θέμα. Και προφανώς είναι οικουμενική απαίτηση αλλά αποτελεί και ηθική υποχρέωση για όλη την Ευρώπη στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς», σημείωσε καταλήγοντας η κυρία Μενδώνη.
Times για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Πριν το τέλος του έτους θα επιστρέψουν στην πατρίδα τους
Οι Sunday Times του Λονδίνου αφιερώνουν σημερινό τους ρεπορτάζ στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, η οποία πρόκειται να πραγματοποιηθεί «πριν το τέλος του έτους», όπως αναφέρουν, επικαλούμενοι Έλληνα αξιωματούχο.
Debate Μητσοτάκη-Μπρυκνέρ: Δουλειά μου είναι να προστατεύσω τα σύνορα - Δεν έχω να ζητήσω συγγνώμη από κανέναν
Ανώτερος Ελληνας αξιωματούχος είπε ότι οι «κόκκινες γραμμές» σχετικά με την ιδιοκτησία των αρχαιοτήτων είναι αμετακίνητες και πρότεινε ένα νέο «παράρτημα του Βρετανικού Μουσείου» στο Μουσείο της Ακρόπολης ως μία από τις πολλές πιθανές λύσεις, λένε οι Times.
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, ο αξιωματούχος επεσήμανε πως οι «κόκκινες γραμμές» σχετικά με την ιδιοκτησία των αρχαιοτήτων είναι αμετακίνητες και πρότεινε ένα νέο «παράρτημα του Βρετανικού Μουσείου» στο Μουσείο της Ακρόπολης ως μία από τις πολλές πιθανές λύσεις.
Πρόσθεσε ότι το Βρετανικό Μουσείο και η ελληνική κυβέρνηση είχαν αποκλείσει οποιοδήποτε «δάνειο ή ανταλλαγή, επειδή οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία θα πρέπει να περιλαμβάνει αναφορά στο επίμαχο ζήτημα της ιδιοκτησίας, που αποτελεί κόκκινη γραμμή και για τις δύο πλευρές».
Η πηγή των Times αναγνώρισε ότι υπάρχουν εμπόδια, προτού μπορέσει να πραγματοποιηθεί ο επόμενος γύρος συνομιλιών με επικεφαλής τον πρώην υπουργό Οικονομικών Τζορτζ Οσμπορν, νυν πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου, και τον Ελληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
«Αλλά είμαστε αισιόδοξοι ότι θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους, με το πρώτο μέρος των γλυπτών να μεταφερθεί στην Αθήνα την ίδια περίοδο» είπε ο αξιωματούχος.
Βρετανικές πηγές ανέφεραν, ωστόσο, ότι η ιδέα του «παραρτήματος του Βρετανικού Μουσείου» δεν έχει συζητηθεί επισήμως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα.
Η βρετανική κυβέρνηση έχει επανειλημμένως αποκλείσει το ενδεχόμενο αλλαγής του νόμου για να επιτρέψει στους διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου να αποφασίσουν εάν μπορούν να δώσουν αντικείμενα στη συλλογή του.
Η Βρετανίδα υπουργός Πολιτισμού, Μισέλ Ντόνλαν, πιστεύει πως τα γλυπτά ανήκουν στη Βρετανία και ότι η αποστολή τους στην Ελλάδα θα ήταν ένας «επικίνδυνος δρόμος». «Θα άνοιγε τον ασκό του Αιόλου για ολόκληρο του περιεχόμενο των μουσείων μας».
Η κοινή γνώμη στη Βρετανία, πάντωςν, φαίνεται να ευθυγραμμίζεται με αυτή στην Ελλάδα. Δημοσκόπηση του YouGov πέρυσι διαπίστωσε ότι σχεδόν το 60% των Βρετανών πίστευε ότι τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα.
Η ελληνική κυβερνητική πηγή είπε στους Times ότι Μητσοτάκης και Όσμπορν συμφώνησαν να «κατευνάσουν τη ρητορική».
«Εργαζόμαστε για ευρεία και μακρά πολιτιστική συμφωνία που θα περιλαμβάνει ανταλλαγή και εναλλαγή ιστορικών αντικειμένων μεταξύ της Ελλάδας και του Βρετανικού Μουσείου» είπε ο αξιωματούχος. «Αυτό εννοούμε με τη φράση “λύση win-win”», είπε η ίδια πηγή, προσθέτοντας: «Επιστρέφουν στην πατρίδα τους».
Η δημιουργία ενός «παραρτήματος» του Βρετανικού Μουσείου εντός της Ακρόπολης θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος παράκαμψης των ερωτημάτων περί ιδιοκτησίας. Σε αντάλλαγμα, οι θησαυροί που κατείχε η Ελλάδα θα έρχονταν στη Βρετανία για να εκτεθούν, συμπεριλαμβανομένων άγνωστων έως τώρα κυκλαδικών και βυζαντινών τεχνουργημάτων.
Ωστόσο, παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με το πόσα τμήματα της μαρμάρινης ζωφόρου ή άλλων αγαλμάτων που πήρε ο Ελγιν και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο θα ήταν διατεθειμένη η βρετανική πλευρά να επιστρέψει, καθότι παραμένουν ένα δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο στο Λονδίνο.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου δήλωσε: «Λειτουργούμε εντός του νόμου και δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη συλλογή του μουσείου, καθώς αφηγείται την κοινή μας ιστορία της ανθρωπότητας. Ωστόσο, εξετάζουμε μακροπρόθεσμες συνεργασίες οι οποίες θα επιτρέψουν να μοιραστούμε ορισμένα από τα σπουδαιότερα αντικείμενά μας με το κοινό».
Πηγή: Sunday Times
Μητσοτάκης: Νέο μισθολόγιο για τους δημοσίους υπαλλήλους – Τι είπε για την μείωση φόρων
TikTok: Παππούδες και γιαγιάδες που έγιναν σταρ
Συντάξεις: Στα ΑΤΜ οι αυξήσεις συντάξεων – Οι τελικοί πίνακες του ΕΦΚΑ με τα ποσά