Αυτήν τη φορά η χαρισματική ερμηνεύτρια ενσαρκώνει τη Μαρίκα Νίνου, την τραγουδίστρια που άφησε πίσω της έντονο τον μύθο της, στη μουσικο-θεατρική παράσταση «Μαρίκα Νίνου – Σαν άστρο», που ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης, στις 11 Φεβρουαρίου, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη και μουσική επιμέλεια Γιάννου Περλέγκα.
«Συγκίνηση»
«Η Μαρίκα Νίνου με συγκινούσε πάντα βαθιά και μοιραία. Ανεξέλεγκτα. Στη φωνή της βρίσκω παρηγοριά, μια πατρίδα. Θαυμάζω τον δυναμισμό και την εκφραστική της ελευθερία. Με γοητεύει το μυστήριο που άφησε να υπάρχει γύρω από το όνομα και τη ζωή της. Σκέφτομαι πολλά χρόνια αυτήν την παράσταση και την περίμενα με μεγάλη λαχτάρα», λέει η Βερόνικα Δαβάκη στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, υλοποιώντας ένα όνειρο ζωής.
«Ηταν τολμηρή και γενναία τραγουδίστρια η Νίνου. Δεν προσποιήθηκε ούτε και κυνήγησε την παγωμένη τελειότητα. Μας είπε τα τραγούδια της με τα χέρια βουτηγμένα στο χώμα. Αγκαλιά με τις ανατολίτικες καταβολές της, τις τολμηρές εκφραστικές επιλογές που άντλησε από τη θητεία της στα μπουλούκια του Νίνο, με τα πάθη, τους έρωτες και τους χωρισμούς της να την κυριεύουν φανερά. Ολα τα ακούμε στο τραγούδι της. Τίποτα από την ψυχή της δεν μας έκρυψε, κάτι πολύ απελευθερωτικό, αλλά και ακραίο για την εποχή της!
Με τον αυθορμητισμό και τη σαρωτική της παρουσία άλλαξε τη θέση της γυναίκας στα μουσικά σχήματα, τον ρόλο του τραγουδιστή στο λαϊκό πάλκο, τα εκφραστικά μέσα που εδικαιούτο να χρησιμοποιήσει ένας ερμηνευτής. Κι όλα αυτά μέσα σε μόλις επτά χρόνια παρουσίας στη μουσική. Αμφισβήτησε ανοιχτά και αντιτάχθηκε σε πολύ ισχυρές νόρμες της εποχής της, υπερασπίσθηκε με σθένος την ταυτότητά της».
Ποια στοιχεία σε κάνουν να νιώθεις οικεία με τη Μαρίκα Νίνου, παρόλο που εκείνη έφυγε από τη ζωή το 1957, σε ηλικία μόλις 35 ετών;
Νιώθω για εκείνη πως ήταν ένα πολύ γενναίο κορίτσι που έψαχνε το ιαματικό βοτάνι μέσα σε έναν κόσμο γεμάτο δράκους. Πως έναν τρόπο είχε μόνο να υπάρξει και τον διεκδίκησε κυριολεκτικά μέχρι θανάτου. Μοιάζει να ήταν κυριευμένη από μια πρωτόγονη, αδάμαστη ορμή που την καθοδηγούσε σε ολόκληρη τη σύντομη ζωή της. Αυτό μου είναι εξαιρετικά οικείο. Δεν είμαι σίγουρη αν ταυτίζομαι ή αν θα ευχόμουν να της μοιάζω…
Στην παράσταση πόσο είσαι ερμηνεύτρια και πόσο ηθοποιός;
Προσπαθήσαμε σ’ αυτήν την παράσταση λόγος και τραγούδι να είναι ένα σώμα, η μουσική να αποτελεί σκηνικό γεγονός και η πρόζα μουσικές φράσεις. Αυτό ήταν το όραμα της Μαριάννας Κάλμπαρη, που υπογράφει τη σκηνοθεσία, αλλά και του Γιάννου Περλέγκα, που επιμελήθηκε τη μουσική. Εκεί οδηγηθήκαμε ολόκληρος ο θίασος ηθοποιών-μουσικών και ακροβάτισσας.
Οι παραστάσεις που συνδυάζουν τραγούδι και πρόζα είναι περισσότερο αρεστές στο κοινό σήμερα;
Χατζής - Σαββιδάκης: Τραγουδούν τους μεγάλους συνθέτες από 23 Νοεμβρίου
Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε στερηθεί αδιανόητα τη ζωντανή μουσική και, έτσι, τουλάχιστον εγώ ως θεατής νιώθω ανακούφιση όταν υπάρχει σε θεατρική παράσταση ζωντανή μουσική. Η θεατρική συνθήκη δίνει μία ακόμη διάσταση στη μουσική και αντιστρόφως η μουσική λειτουργεί αποκαλυπτικά στη θεατρική πράξη. Εδώ παλέψαμε για την αρμονική συνύπαρξη πρόζας, τραγουδιού και ακροβατικών στη φιλόξενη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης. Πιστεύω αμετανόητα στην πολυφωνία, όσο ανατρεπτική κι αν είναι.
Ποια είναι η θέση του ρεμπέτικου τραγουδιού σήμερα και σε σχέση με τους νέους;
Το ρεμπέτικο είναι στοιχείο στην ταυτότητά μας, είναι ρίζα και κύτταρό μας. Αυτό δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι όλοι το απολαμβάνουμε. Το εμπεριέχουμε όμως άθελά μας. Είναι εξ ορισμού εκρηκτικό, επαναστατικό, ειλικρινές και αυθόρμητο και αυτά είναι όλα στοιχεία της νεότητας. Ακόμα και εάν σε πολλά σημεία είναι πια ξεπερασμένο, για παράδειγμα στον τρόπο που αντιμετωπίζει η κοινωνία το γυναικείο φύλο ή στη γλώσσα που χρησιμοποιείται, η οποία συχνά είναι παρωχημένη, το ρεμπέτικο τραγούδι δεν χάνει την ορμή του. Υπάρχει πολύς κόσμος που ενδιαφέρεται και συγκινείται από τη ρεμπέτικη μουσική σε όλες τις ηλικίες.
Κάποιο άλλο σχέδιο;
Ο δίσκος μας με τον Νίκο Ξυδάκη «Ασωτος καιρός» σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, Διονύση Καψάλη, Κώστα Φασουλά, Μαρίτας Αλημίση και Εμμανουήλ Ζάχου, που θα κυκλοφορήσει από το Ογδοο. Συμμετέχω, επίσης, στον «Μεγάλο Αιρετικό» του Δημήτρη Παπαδημητρίου, μια σειρά μελοποιημένων αιρετικών ποιημάτων που ηχογραφείται αυτήν την περίοδο.
Info
«ΜΑΡΙΚΑ ΝΙΝΟΥ – ΣΑΝ ΑΣΤΡΟ»
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαριάννα Κάλμπαρη
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιάννος Περλέγκας
ΣΚΗΝΙΚΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Λουκία Χουλιάρα
ΠΟΤΕ: Από 11 Φεβρουαρίου
ΠΟΥ: Θέατρο Τέχνης, Φρυνίχου 14 – Πλάκα (τηλ.: 2103228706, 2103222464)
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr