Ωστόσο, το… βαρέλι δεν έχει να δώσει τα χρωστούμενα παλαιών οφειλών αλλά ούτε και χρήματα σε φορείς -όπως η Καμεράτα- που τα έχουν ανάγκη.
«Δίνουμε προτεραιότητα στους ανθρώπους που τώρα πεινάνε», είπε η κ. Κονιόρδου, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, την πρώτη που παραχωρεί τους τρεις μήνες που βρίσκεται στο υπουργείο. Για τα χρωστούμενα των επιχορηγήσεων του 2011, τότε που ο θεσμός καταργήθηκε, δεν είχε κάτι να πει, διότι στην περίπτωση αυτή (όπως και σε άλλες) το κράτος δεν έχει συνέχεια. «Εμείς ξεκινάμε με βάση το δικό μας προϋπολογισμό, ανοίγουμε καινούργια σελίδα», ανέφερε η υπουργός και ανακοίνωσε την ενεργοποίηση εκ νέου του θεσμού των επιχορηγήσεων για το ελεύθερο θέατρο και τις ομάδες χορού «σε νέες βάσεις».
Συγκεκριμένα, για την περίοδο 2017-2018 θα διατεθεί σε επιχορηγήσεις 1,5 εκατ. ευρώ, «με βάση μια παραγωγή ανά σχήμα». Η επιλογή θα γίνεται από πενταμελείς επιτροπές με κριτήρια όπως «η καλλιτεχνική επάρκεια, η εργασιακή επάρκεια, οι θέσεις εργασίας που παρέχονται κ.ά.».
Εκτός από τις επιχορηγήσεις-θεσμός που στο παρελθόν έχει δεχτεί πολλές επικρίσεις -«σε πορεία επανεκκίνησης» έχει μπει και το Ταμείο Απαλλοτριώσεων, ο φορέας που διαχειρίζεται τα έσοδα των μουσείων (εισιτήρια, πωλητήρια, αναψυκτήρια κ.α.) ή αλλιώς «ατμομηχανή» του υπουργείου για πολλούς υπουργούς που όμως -τι περίεργο;- μένει πάντα από «κάρβουνο»! Η παραγωγή και πώληση πιστών αντιγράφων αποτελεί και πάλι φιλόδοξο στόχο, ενώ από τα μέτωπο των ηλεκτρονικών εισιτηρίων έχουμε μια ακόμη εξαγγελία για (πιλοτική) εφαρμογή τους στην Ακρόπολη, στις Μυκήνες, τη Μεσσήνη και την Κνωσό… Παράλληλα, προκηρύχθηκαν οι θέσεις 1.314 εποχικών φυλάκων για το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων από 1ης Απριλίου με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ να φιλοδοξεί πως θα προλάβει τις ημερομηνίες.
Στην Αμφίπολη
Πριν από λίγο καιρό η ανασκαφέας της Αμφίπολης, Κατερίνα Περιστέρη κατήγγειλε πως το μοναδικό μνημείο έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του. Για το υπουργείο, αντίθετα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Με μεγάλη καθυστέρηση η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Μαρία Βλαζάκη, ανακοίνωσε χθες έργα συντήρησης, στερέωσης και ανάδειξης του μνημείου για τα οποία θα διατεθούν «άμεσα» 2,5 εκατ. ευρώ από κοινοτικά προγράμματα. Επιπλέον ποσό 1 εκατ. ευρώ θα διατεθεί μέσω του προγράμματος INTERREG, ενώ η οριστική διαμόρφωση του μνημείου θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 με προϋπολογισμό 1,5 εκατ. ευρώ. «Οι εργασίες θα ξεκινήσουν το 2017».
Στη συνέντευξη τύπου εκτός από τη λέξη… «επανεκκίνηση» που ακούστηκε αρκετές φορές, «βροχή» έπεφταν και τα χρήματα. Με 700.000 ευρώ θα επιχορηγηθούν τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα, όχι ισόποσα αλλά ανάλογα με τη δράση τους στο πλαίσιο «αναμόρφωσης του θεσμού».
Επίτροπος
Για το θέμα της ΑΕΠΙ, η κ. Κονιόρδου είπε πως «θα εξυγιανθεί και θα λειτουργήσει βάσει νέων κανόνων και αυστηρής εποπτείας» Και πως «εάν χρειαστεί, θα διοριστεί επίτροπος». Στις εξαγγελίες της υπουργού περιλαμβάνεται, επίσης, η δημιουργία Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος, φυτωρίου νέων καλλιτεχνών στα υπόγεια του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ενώ δημιουργείται νομοθετικό πλαίσιο για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα (αλήθεια, πόσες φορές έχουμε ακούσει αυτήν την εξαγγελία τα τελευταία δέκα χρόνια;).
Κατά τα λοιπά, για την κ. Κονιόρδου «το υπουργείο Πολιτισμού είναι ένας κήπος με πολύ σπουδαία δώρα και καρπούς. Ρόλος μας είναι να τον καθαρίσουμε, να του επιτρέψουμε να ανθίσει, να διορθώσουμε ό,τι έχει στραβώσει…».
4,5 εκατ. € το ανέβασμα της Λυρικής
Πληροφορηθήκαμε, επίσης, πως η κάθοδος της Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα απαιτήσει έκτακτη επιχορήγηση 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία αναζητούνται από το υπ. Οικονομικών. Για την «οικονομική εκκρεμότητα» της Καμεράτα η υπουργός Πολιτισμού νίπτει τα χείρας της. «Η συνέχιση του έργου της δεν θα ευοδωθεί χωρίς την έγκριση του υπ. Οικονομικών», είπε. Αλλά και το Θεατρικό Μουσείο δεν εμπίπτει στους επιχορηγούμενους φορείς, παρά το γεγονός ότι το υπουργείο το βοηθούσε επί δεκαετίες.
Τις τελευταίες ημέρες μεγάλος θόρυβος έγινε για το πάγωμα των εργασιών στο μεγάλο έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης. Για την κ. Κονιόρδου δεν υπάρχει πρόβλημα. Εχουν εξασφαλιστεί, όπως ανέφερε, όλα τα απαραίτητα κονδύλια, εγκρίθηκαν από την Περιφέρεια Αττικής και τα 160.000 ευρώ που απαιτούνται για την επικαιροποιημένη μελέτη και «τον Μάρτιο θα γίνει η επανεκκίνηση του έργου». Τα εγκαίνια του νέου κτιρίου «αναμένονται στα τέλη του 2019 ή στις αρχές του 2020» και θα συνοδευτούν από μεγάλη έκθεση που θα έρθει από το Λούβρο.
Κοιμωμένη
«Με έργα από την προϊστορία μέχρι τον Ντελακρουά», σύμφωνα με τη διευθύντρια της Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. Επίσης, στη Γλυπτοθήκη της Πινακοθήκης θα μεταφερθεί οριστικά το άγαλμα της «Κοιμωμένης» του Γιαννούλη Χαλεπά, από το Α’ Νεκροταφείο και στη θέση του θα τοποθετηθεί πιστό αντίγραφο.
Για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δεν υπάρχει ακόμα ημερομηνία εγκαινίων! Μέχρι αυτό να συμβεί και μέχρι να δούμε τις μόνιμες συλλογές του, στο χώρο θα φιλοξενούνται διάφορες εκθέσεις. Από τις 8 Απριλίου έως τον Ιούνιο 2017 το Μουσείο θα φιλοξενήσει τα έργα που θα δημιουργήσουν πολλοί ξένοι καλλιτέχνες στο πλαίσιο της documenta 14.
Αντώνης Καρατζαφέρης
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου