https://www.youtube.com/watch?v=4Am46XHyJdM
Το λάθος της ανακοίνωσης του Οσκαρ καλύτερης ταινίας δεν έχει προηγούμενο και είναι αναμφισβήτητα το γεγονός που όλοι θα θυμούνται έπειτα από χρόνια από τη χθεσινή τελετή. Το φιάσκο των διοργανωτών έδωσε όπως ήταν φυσικό τροφή για καυστικά σχόλια στο twitter και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Φοβερό φινάλε.
Μακάρι να συνέβαινε κάτι τέτοιο και στις εκλογές», έγραψε ο Μπίλι Κρίσταλ στο twitter. «Είναι λυπηρό να βλέπεις τον Γουόρεν Μπίτι να τον έχουν χακάρει οι Ρώσοι», σχολίασε με τη σειρά του ο γιος της Μία Φάροου, Ρόναν. «Εγώ έγραψα το τέλος της τελετής», αστειεύτηκε ο σκηνοθέτης, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, ο οποίος φημίζεται για τα ανατρεπτικά φινάλε των ταινιών του. Η Ακαδημία δέχθηκε τρολάρισμα μέχρι και από τους διοργανωτές του διαγωνισμού ομορφιάς «Miss Universe», όπου κι εκεί είχε γίνει ανάλογο λάθος. «Βάλτε τους ανθρώπους σας να τηλεφωνήσουν στους ανθρώπους μας. Εμείς ξέρουμε τι να κάνουμε σε αυτές τις περιπτώσεις», ήταν το σαρκαστικό σχόλιο.
https://www.youtube.com/watch?v=6asziMEcA2o
Πέρα πάντως από την πλάκα, η γκάφα στο τέλος της απονομής των φετινών Οσκαρ ήταν ίσως η μόνη στιγμή που η βραδιά πήρε φωτιά, καθώς μέχρι η Φέι Ντάναγουεϊ να ανακοινώσει το λάθος νικητή, όλα κυλούσαν με τον προβλεπόμενο τρόπο και υποτονικά, χωρίς εκπλήξεις και ανατροπές. Τα βραβεία δόθηκαν, τουλάχιστον στις μεγάλες κατηγορίες, σε εκείνους που όλοι υποψιαζόμασταν εκ των προτέρων, ενώ όσοι περίμεναν καυστικά σχόλια κατά του Ντόναλντ Τραμπ, απογοητεύτηκαν και αρκέστηκαν σε κάποια πυροτεχνήματα. Ο παρουσιαστής της βραδιάς, Τζίμι Κίμελ, προσπάθησε να στρέψει τα βέλη του στον πρόεδρο των ΗΠΑ, ειρωνευόμενος το σχόλιο του τελευταίου ότι η Μέριλ Στριπ είναι μια υπερεκτιμημένη ηθοποιός ή στέλνοντάς του μηνύματα στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter, αλλά μέχρι εκεί.
Αίσθηση βέβαια έκανε το μήνυμα του απόντος Ιρανού σκηνοθέτη του «Εμποράκου», που πήρε το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, Ασγκάρ Φαράχντι: «Το να χωρίζουμε τον κόσμο σε ‘‘εμάς’’ και ‘‘τους εχθρούς μας’’ προκαλεί φόβο, μια παραπλανητική δικαίωση της βίας και του πολέμου. Αυτοί οι πόλεμοι εμποδίζουν τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα σε χώρες που έχουν υπάρξει οι ίδιες θύματα της βίας», τόνισε ο βραβευμένος δημιουργός.
Ελάχιστοι βέβαια πίστευαν ότι το «La La Land», με το ρεκόρ των 14 υποψηφιοτήτων, θα έχανε το μεγάλο βραβείο της χρονιάς, το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Οταν οι συντελεστές του βρίσκονταν πάνω στη σκηνή ευχαριστώντας ο ένας μετά τον άλλο τους οικείους και τους συνεργάτες τους, επιβεβαιώνονταν όσοι πιστεύουν ότι τα Οσκαρ αφήνουν μικρά περιθώρια για εκπλήξεις.
https://www.youtube.com/watch?v=38fQ0KHJlgc
Είναι δεδομένο ότι αν δεν είχε συμβεί η γκάφα με τους λάθος φακέλους, το σοκ της βράβευσης του «Moonlight» θα ήταν πολύ μεγαλύτερο, καθώς ελάχιστοι πίστευαν ότι μπορούσε να «κλέψει» το Οσκαρ από το αδιαμφισβήτητο φαβορί της βραδιάς. Ομως, οι 6.500 ψηφοφόροι της Ακαδημίας αναγνώρισαν το επίτευγμα του σκηνοθέτη Μπάρι Τζένκινς που κατάφερε με περιορισμένο προϋπολογισμό να υπογράψει μια ταινία που αναφέρεται στο περιθώριο και στην ανάγκη για αποδοχή και κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου. Ο Τζένκινς πήρε και το Οσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου, όπως αναμενόταν, ενώ ο πρωταγωνιστής του, Μαχέρσαλα Αλι, βραβεύτηκε με το Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου, όπως επίσης αναμενόταν.
https://www.youtube.com/watch?v=xOXyo70b3Gs
Ασφαλώς και το «La La Land» είναι πλέον και με τη βούλα της Αμερικανικής Ακαδημίας μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Ο Ντάμιεν Σαζέλ, στα 32 του χρόνια, έγινε ο νεότερος σκηνοθέτης που βραβεύτηκε με το Οσκαρ σκηνοθεσίας και όπως είπε αστειευόμενος ο παρουσιαστής Τζίμι Κίμελ, «τώρα θα έχει τη δυνατότητα να πάει σε όποιο κολέγιο επιθυμεί». Ο νεαρός δημιουργός, ο οποίος είχε κάνει αίσθηση πριν από δύο χρόνια με το «Χωρίς μέτρο», φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει και πλέον οι προσδοκίες για τα επόμενα βήματά του είναι πολύ υψηλές.
Η συγκομιδή του «La La Land» με έξι Οσκαρ για τη σκηνοθεσία, την α’ γυναικεία ερμηνεία (Εμα Στόουν), το σάουντρακ, το τραγούδι (City of stars), τη φωτογραφία και την καλλιτεχνική διεύθυνση είναι ένας ιδιαίτερα θετικός απολογισμός και μια υπενθύμιση ότι το μιούζικαλ… δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη.
Στην πλευρά των κερδισμένων βρέθηκε και το σπουδαίο «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα», επιβεβαιώνοντας τα προγνωστικά. Ο Κέισι Αφλεκ κατάφερε να κόψει πρώτος το νήμα της κούρσας, διατηρώντας το προβάδισμά του απέναντι στον Ντένζελ Ουάσιγκτον που ήταν ο βασικός του ανταγωνιστής, ενώ ο σκηνοθέτης Κένεθ Λόνεργκαν βραβεύτηκε με το Οσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, στερώντας από τον Γιώργο Λάνθιμο και τον Ευθύμη Φιλίππου μια τεράστια αναγνώριση του συγγραφικού τους ταλέντου. Η άλλη ελληνική εκπροσώπηση, εκείνη της Δάφνης Ματζιαράκη στο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους με το «4,1 Μίλια», δεν είχε την ιδανική κατάληξη, καθώς το Οσκαρ πήγε στα χέρια των δημιουργών του «White Helmets», Ορλάντο φον Αϊνσιντελ και Τζοάνα Νατασεγκάρα.
Ο Ασγκάρ Φαράχντι κατέκτησε το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας του, μετά το «Ενας χωρισμός», για τον «Εμποράκο», επικρατώντας και λόγω Τραμπ απέναντι στο «Toni Erdmann», ενώ με πλατύ χαμόγελο πρέπει να έφυγε από την απονομή και ο Μελ Γκίμπσον, καθώς η ταινία του «Αντιρρησίας συνείδησης» κατέκτησε τα Οσκαρ καλύτερου μοντάζ και καλύτερης μίξης ήχων. Στα κινούμενα σχέδια, τέλος, το Οσκαρ πήγε εκεί που πάλι όλοι περίμεναν, στη «Ζωούπολη», μια από τις ταινίες που κατέκτησε τις καρδιές κοινού και κριτικών.
Καλύτερη Ταινία: «Moonlight»
Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Σαζέλ, «La La Land»
Α’ Ανδρικός Ρόλος: Κέισι Αφλεκ, «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα»
Α’ Γυναικείος Ρόλος: Εμα Στόουν, «La La Land»
Β’ Ανδρικός Ρόλος: Μαχέρσαλα Αλι, «Moonlight»
Β’ Γυναικείος Ρόλος: Βαϊόλα Ντέιβις, «Fences»
Πρωτότυπο Σενάριο: Κένεθ Λόνεργκαν, «Mια πόλη δίπλα στη θάλασσα»
Διασκευασμένο Σενάριο: Μπάρι Τζένκινς και Τάρελ Αλβιν ΜακΚάρνεϊ «Moonlight»
Φωτογραφία: Λάινους Σάντγκρεν, «La La Land»
Μοντάζ: Τζον Γκίλμπερτ «Αντιρρησίας συνείδησης»
Ξενόγλωσση Ταινία: «Ο εμποράκος» (Ιράν)
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Zωούπολη»
Μουσική: Τζάστιν Χέργουιτς, «La La Land»
Τραγούδι: «City of Stars» από το «La La Land»
Ντοκιμαντέρ: «OJ: Made in America» (Εζρα Εντελμαν)
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «The White Helmets» (Ορλάντο φον Αϊνσιντελ, Τζοάνα Νατασεγκάρα)
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: «La La Land»
Κοστούμια: Κολίν Ατγουντ, «Φανταστικά ζώα και πού βρίσκονται»
Οπτικά Εφέ: «Το βιβλίο της ζούγκλας», Ρομπέρτο Λεγκάτο, Ανταμ Βαλντέζ, Αντριου Ρ. Τζόουνς, Νταν Λέμον
Μακιγιάζ & Κομμώσεις: «Ομάδα αυτοκτονίας», Αλεσάντρο Μπερτολάτσι, Τζιόρτζιο Γκρεγκορίνι, Κρίστοφερ Νέλσον
Ηχητικό Μοντάζ: «Αφιξη», Σιλβέν Μπελμάρ
Ηχητικό Μιξάζ: «Αντιρρησίας συνείδησης», Κέβιν Ο’ Κόνελ, Αντι Ράιτ, Ρόμπερτ Μακένζι, Πίτερ Γκρέις
Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: «Piper», Αλαν Μπαριλάρο, Μαρ Σόντχαϊμερ
Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «Sing», Κριστόφ Ντεάκ, Ανα Ουντβάρι
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου