Όπως αποκαλύπτει ανάλυση της Washington Post, ο Ίλον Μασκ έχει λάβει τουλάχιστον 38 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω κυβερνητικών συμβολαίων, επιδοτήσεων και δανείων, γεγονός που τον έχει καταστήσει τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο.
Ίλον Μασκ: Πώς έχτισε μέσα από κρατικές επιδοτήσεις την αυτοκρατορία του μέσα σε λίγα χρόνια
Έλον Μασκ: Έχτισε την αυτοκρατορία του με κρατικές επιδοτήσεις – Πήρε $38 δισ. μέσα σε λίγα χρόνια
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι χρηματοδοτήσεις προς τον Ίλον Μασκ εκτείνονται σε σχεδόν 20 χρόνια και ξεκίνησαν όταν ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla. Το 2008, η Tesla αντιμετώπιζε σοβαρή έλλειψη ρευστότητας, με τον Ίλον Μασκ να αγωνίζεται να εξασφαλίσει ένα δάνειο με χαμηλό επιτόκιο από το Υπουργείο Ενέργειας.
Έκανε καθημερινές ενημερώσεις με στελέχη της εταιρείας για τη διαδικασία και περνούσε ώρες με έναν κυβερνητικό υπάλληλο δανείων, όπως αποκάλυψαν δύο άτομα που συμμετείχαν στις διαδικασίες. Όταν η Tesla διαπίστωσε ότι της έλειπε μια κρίσιμη πιστοποίηση από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος για να λάβει το δάνειο, ο Ίλον Μασκ ζήτησε άμεσα τη βοήθεια της τότε διοικήτριας Λίζα Τζάκσον.
Αν και η αποστολή του Ίλον Μασκ και της υπηρεσίας Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας των ΗΠΑ (DOGE), έχουν ως στόχο να περιορίσουν τις γενναιόδωρες κρατικές σπατάλες, ο εκλεκτός του Ντόναλντ Τραμπ, φαίνεται πως είναι ο νούμερο 1 άνθρωπος που έχει επωφεληθεί από τα ταμεία των φορολογούμενων.
Τα πανάκριβα συμβόλαια
Σχεδόν τα δύο τρίτα των τεράστιων κεφαλαίων που εγκρίθηκαν για τις επιχειρήσεις του Ίλον Μασκ, είναι τα τελευταία 5 χρόνια. Μόνο το 2024, οι ομοσπονδιακές και τοπικές κυβερνήσεις δεσμεύτηκαν για τουλάχιστον 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια στις εταιρείες του.
Το συνολικό ποσό είναι πιθανότατα μεγαλύτερο. Η ανάλυση αυτή περιλαμβάνει μόνο τις δημόσια διαθέσιμες συμβάσεις, παραλείποντας τις απόρρητες εργασίες άμυνας και πληροφοριών για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Η SpaceX έχει αναπτύξει κατασκοπευτικούς δορυφόρους για το National Reconnaissance Office, το τμήμα κατασκοπευτικών δορυφόρων του Πενταγώνου, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Η Wall Street Journal ανέφερε ότι η σύμβαση αυτή ήταν αξίας 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, επικαλούμενη έγγραφα της εταιρείας.
Η Post βρήκε σχεδόν 12 άλλες τοπικές επιχορηγήσεις, επιστροφές και φορολογικές πιστώσεις, όπου το συγκεκριμένο ποσό δεν είναι δημόσιο.
Επιπλέον 52 τρέχουσες συμβάσεις με 7 κυβερνητικές υπηρεσίες -συμπεριλαμβανομένων της NASA, του Υπουργείου Άμυνας και της Διοίκησης Γενικών Υπηρεσιών- είναι σε εξέλιξη για να πληρώσουν δυνητικά στις εταιρείες του Musk επιπλέον 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την ανάλυση της Post.
Τα κυβερνητικά συμβόλαια προς τη SpaceX από τη NASA και το Υπουργείο Άμυνας αποτελούν την πλειονότητα των κονδυλίων. Η Tesla έχει κερδίσει 11,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ρυθμιστικές πιστώσεις από ομοσπονδιακά και πολιτειακά προγράμματα που αποσκοπούν στην ενίσχυση της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οι ειδικοί λένε ότι οι πωλήσεις της έχουν ενισχυθεί από την ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση 7.500 δολαρίων για ηλεκτρικά οχήματα για τους καταναλωτές.
Ο Tesla έχει ζητήσει το τέλος αυτής της πίστωσης για τους καταναλωτές, υποστηρίζοντας ότι οι ανταγωνιστές του χρειάζονται το κίνητρο περισσότερο από την Tesla.
Την ίδια στιγμή, η DOGE, επιδιώκει να μειώσει το προσωπικό, να κάνει περικοπές στους προϋπολογισμούς ή στις συμβάσεις και στους 7οργανισμούς όπου οι εταιρείες του Έλον Μασκ έχουν τρέχουσες συμβάσεις.
Μέσα σε αυτές είναι το υπουργείο Άμυνας και το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ.
Η αμοιβαία σχέση κράτους – Ίλον Μασκ
«Οι σχέσεις του Ίλον Μασκ με τις κυβερνητικές υπηρεσίες ήταν κατά καιρούς αμοιβαία επωφελείς», αναφέρει η ίδια ανάλυση και συνεχίζει:
Οι επιχειρήσεις του έχουν πρωτοπορήσει σε νέες αγορές που έχουν προωθήσει τους κυβερνητικούς στόχους των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της εξερεύνησης του διαστήματος και της επέκτασης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Και ενώ πολλά από τα κυβερνητικά προγράμματα -από τα οποία έχει επωφεληθεί ο Ίλον Μασκ- είναι ανοιχτά και σε άλλους στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων, καμία άλλη εταιρεία δεν έχει φτάσει στην κυριαρχία της Tesla, στην αγορά.
«Δεν έχει εξαρτηθεί κάθε επιχειρηματίας αυτής της κλίμακας τόσο πολύ από ομοσπονδιακά χρήματα – σίγουρα όχι η Nvidia, όχι η Microsoft, ούτε η Amazon, ούτε η Meta», δήλωσε ο Jeffrey Sonnenfeld, καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης του Yale, ο οποίος σημείωσε ότι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης έχει προέλθει κατά τη διάρκεια κυβερνήσεων των Δημοκρατικών.
«Με το DOGE, φαίνεται να υπάρχει ένα παράδοξο εκεί. Υπήρξε μεγάλος δικαιούχος της εθνικής βιομηχανικής πολιτικής, ιδίως της βιομηχανικής πολιτικής των Δημοκρατικών, μέσω της κρατικής χρηματοδότησης.
Το δάνειο ύψους 465 εκατομμυρίων δολαρίων του υπουργείου Ενέργειας, το οποίο έφτασε το 2010, βοήθησε στην αλματώδη άνοδο της Tesla.