Η ανταπόκριση στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της δημόσιας Ραδιοφωνίας για την αναβίωση του ραδιοφωνικού θεάτρου φαίνεται ότι ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν 837 προτάσεις. Με βάση την εντυπωσιακή ανταπόκριση σε αυτήν την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιδέα, η ΕΡΤ υπερτριπλασίασε τον αριθμό των προτάσεων που θα εγκριθούν. Και έτσι, συνολικά 80 νέες παραγωγές ραδιοφωνικών παραστάσεων θα μεταδοθούν τους επόμενους μήνες. Ο «Ε.Τ.» της Κυριακής συνομίλησε με τρεις καλλιτέχνες από τις πρώτες 24 παραστάσεις που θα μεταδοθούν στους ραδιοφωνικούς δέκτες μας από το Δεύτερο και το Τρίτο Πρόγραμμα.
» ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ
«Ο πολυσυλλεκτικός χαρακτήρας της Ελληνικής Ραδιοφωνίας μέσα από αυτήν την εξαιρετική ιδέα του ραδιοφωνικού θεάτρου εστιάζει εύστοχα στον πολιτισμό και την Παιδεία», σημειώνει στον «Ε.Τ.» η σπουδαία Ρούλα Πατεράκη, που επέλεξε να ανεβάσει «Το ξύπνημα των νεκρών» του Χένρικ Ιψεν, σε μετάφραση και σκηνοθεσία της ίδιας. Η παράσταση είχε ανέβει τη σεζόν 2012-2013 και είχε αποσπάσει θερμές κριτικές. «Η αντίληψη, το να ακούς τον Χένρικ Ιψεν με προσοχή, είναι η μόνη αληθινή κριτική», έγραψε ο συγγραφέας Τζέιμς Τζόις, που επηρεάστηκε βαθύτατα από τον δραματουργό και με βάση αυτό το χαρακτηριστικό της ακουστικής δύναμής του η κ. Πατεράκη φαίνεται να επέλεξε να μεταφέρει το κύκνειο άσμα του Νορβηγού στο ραδιόφωνο που αγαπάει ιδιαίτερα.
«Το ραδιόφωνο είναι συμβατό με τη συνθήκη του θεάτρου και δημιουργεί προϋποθέσεις στον θεατή να φανταστεί και να πλάσει ο ίδιος την εικονοποιία της παράστασης. Το ραδιόφωνο είναι πολύ υποβλητικό μέσο, δυναμώνει την αφήγηση και διεγείρει τη φαντασία. Θεωρώ ότι ο Ιψεν είναι ιδανικός για το ραδιόφωνο, διότι δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ένα μοναδικό ακουστικό περιβάλλον. Το θέατρο, το ακαδημαϊκό θέατρο, είναι ακουστική τέχνη και όχι οπτικοακουστική», σημειώνει η κ. Πατεράκη, ενώ σχολιάζει: «Ο μόνος τρόπος για να επιστρέψουμε στην εργασία μας με ασφάλεια προς το παρόν είναι να κάνουμε τεστ Covid-19. Υπάρχουν αγωνία και τρόμος, αλλά πρέπει να εργαστούμε. Προσωπικά, περιμένω να κάνω το εμβόλιο, ωστόσο μέχρι τότε στο στούντιο για την ηχογράφηση θα είμαστε πέντε ηθοποιοί και τρεις μουσικοί επιμελητές έχοντας κάνει τεστ Covid-19». Παίζουν οι Θανάσης Δόβρης, Ευανθία Κουρμούλη, Αλέξης Διαμαντής και Αλέκος Συσσοβίτης.
» ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ο πολύπειρος Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επανέρχεται στο εμβληματικό έργο «Τα ορφανά» του Ντένις Κέλι. Μια επιτυχημένη παράσταση, που ανέβηκε το 2010-2011 με τη Μαρία Κίτσουνα, διακρίνεται για την ερμηνεία της με το βραβείο Μελίνα Μερκούρη. «Είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία να επανέλθει το θέατρο στην ελληνική ραδιοφωνία. Το έργο που επιλέξαμε είναι ένα ψυχογράφημα της σύγχρονης πόλης με πολιτικές διαστάσεις. “Τα ορφανά” είναι ένα θεατρικό έργο που ταιριάζει στο ραδιόφωνο, γιατί εγείρει τη φαντασία με τη μουσική και τους ήχους», λέει ο κ. Θεοδωρόπουλος, ενώ σημειώνει: «Το Θέατρο του Νέου Κόσμου δεν συμμετέχει στις live streaming παραστάσεις, διότι η μαγεία του θεάτρου χάνεται μέσω αυτής της ψηφιακής μετάδοσης. Κατά την παράσταση ο θεατής επικεντρώνεται εκεί όπου θέλει όχι εκεί όπου εστιάζει ο φακός. Το ραδιόφωνο είναι το κοντινότερο μέσο του θεάτρου, γιατί μπορεί να μεταδώσει τη μαγεία της θεατρικής πράξης. Επίσης, το κοινό μετέχει της διαδικασίας ακόμα και αν δεν το αντιλαμβάνεται ο ηθοποιός».
» ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Ανάμεσα στις παραστάσεις που θα ακούσουμε στην Ελληνική Ραδιοφωνία είναι και η «Φαύστα» του Μέντη Μποσταντζόγλου, σε σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου, με τον ίδιο και τους Λήδα Πρωτοψάλτη, Παύλο Ορκόπουλο, Νίκη Χαντζίδου, Εύα Καμινάρη, Βάσω Ορκοπούλου και Ελευθερία Στεργίδου. Η παράσταση ανέβηκε και απέσπασε διθυράμβους από κοινό και κριτικούς. «Είναι σπουδαία ιδέα η Ελληνική Ραδιοφωνία να αναβιώσει το θέατρο στο ραδιόφωνο και να σχηματιστεί ένα νέο αρχείο παραστάσεων. Θεωρώ ότι το θέατρο στο ραδιόφωνο είναι το μοναδικό μέσο που μπορεί να συντηρήσει με απόλυτο σεβασμό τη θεατρική συνθήκη μέχρι να μας επιτραπεί να εργαστούμε επί σκηνής. Η πανδημία έχει ανοίξει έναν ασκό του Αιόλου που δεν ξέρω τι θα βγάλει, το μέλλον είναι το άγνωστο. Θεωρώ ότι το καλοκαίρι θα έχουμε πολλές παραστάσεις, γιατί ο κόσμος διψάει να εργαστεί και το κοινό διψάει για θέατρο», ομολογεί ο Θανάσης Παπαγεωργίου και περιγράφει: «Η “Φαύστα” είναι ένα οικείο για εμάς έργο που το παίξαμε στο Θέατρο Στοά για δύο συνεχόμενες σεζόν. Θεωρώ ότι το ραδιόφωνο αναδεικνύει τον λόγο, τον ωραίο λόγο του Μποστ χωρίς κοστούμια και σκηνικά. Θεωρώ ότι είναι ένα έργο που πυροδοτεί τη φαντασία του κοινού με τον ήχο και τα τραγούδια».
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, τις επόμενες ημέρες θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες για να ξεκινήσουν οι ηχογραφήσεις.
Από το σανίδι στα μικρόφωνα
Μεταξύ των παραστάσεων που θα απολαύσουμε από τα μικρόφωνα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας είναι ο θρυλικός «Πατέρας του Αμλετ» του Μάνου Ελευθερίου διά χειρός Θοδωρή Γκόνη, το «Ερως ήρως» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τη σκηνοθετική ματιά του Δήμου Αβδελιώδη, οι «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» του Διονυσίου Σολωμού σε σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή και τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου από τον Γιάννη Κακλέα, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και Αιμιλιανό Σταματάκη.
Από την έντυπη έκδοση