Η καλλιτέχνις που εκπροσωπεί την Ελλάδα στο μεγάλο διεθνές εικαστικό γεγονός της Μπιενάλε Βενετίας (23/4-27/11) στήνει αυτές τις μέρες στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε ένα φαντασιακό καρουσέλ και προτείνει ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο.Από το παρελθόν του αρχαίου δράματος του Σοφοκλή στο παρόν των Ρομά του Θριάσιου και στο ουτοπικό μέλλον που οραματίστηκε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος με την αναφορά της στο «ανατομικό κάθισμά» του για ψηφιακές προβολές και άυλα περιβάλλοντα.
« Η θέαση είναι ατομική αλλά η εμπειρία είναι συλλογική και δεν παύει να έχει θεατρικότητα. Είναι ένα δύσπεπτο έργο, καθόλου εύκολο στην παραγωγή του» χαρακτήρισε την δουλειά της η Λουκία Αλαβάνου σε σύνδεση από το ελληνικό περίπτερο της Βενετίας στη συνέντευξη Τύπου σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη, φορέα υλοποίησης της έκθεσης. H διοργάνωση έχει υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Επιμελητής είναι ο Γερμανός Heinz Peter Schwerfel.
«Με ενδιαφέρει πολύ η θεατρικότητα αυτού του μέσου. Αν δεν κάνω λάθος, ο Αντονέν Αρτό ήταν που εισηγήθηκε τον όρο ”εικονική πραγματικότητα” σε σχέση με το θέατρο της σκληρότητας. Και νομίζω πως υπάρχουν πολλές πτυχές αυτού του είδους της σκληρότητας στον τρόπο με τον οποίο δουλεύω» είπε η 43χρονη καλλιτέχνις μιλώντας μεταξύ άλλων για το κάστινγκ με τους Ρομά «οι ρόλοι βρήκαν τους ανθρώπους τους», την δυσκολία μέχρι να την αποδεχτούν και να δουλέψει μαζί τους.
«Το έργο της Λουκίας Αλαβάνου, πέρα από την καλλιτεχνική του ιδιότητα η οποία ισορροπεί την βαριά ελληνική κληρονομιά με το παρόν και το μέλλον, με έντονο τεχνολογικό χαρακτήρα που όμως δεν υπονομεύει αντίθετα συνεπικουρεί τον ανθρώπινο χαρακτήρα του, θίγει το πολύ σημαντικό ζήτημα: εκείνο της αλληλεπίδρασης των Ρομά με τον υπόλοιπο πληθυσμό.Μόνο οι κοινωνίες με αυτοπεποίθηση μπορούν να το κάνουν αυτό και είναι δείγμα ωριμότητας και υγείας» επεσήμανε ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης σήμερα, στη συνέντευξη Τύπου της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε.
Ο κ. Γιατρομανωλάκης ανακοίνωσε επίσης την χρηματοδότηση ύψους 300.000 ευρώ για την ανανέωση του ελληνικού περιπτέρου της Μπιενάλε Βενετίας, από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Όπως εξήγησε «η σύμβαση του εθνικού περιπτέρου με τον Δήμο της Βενετίας παρέμενε ανενεργή από το 2002 και η επίλυση του ζητήματος έχει ξεκινήσει όπως και κάποιες μικρές εργασίες. Το εθνικό περίπτερο, ενενήντα χρόνια μετά τα εγκαίνια του (1934) χρήζει βασικών επισκευών. Μετά την ολοκλήρωση της φετινής Μπιενάλε θα ξεκινήσουν οι ουσιαστικές επισκευές».
«Ό,τι και να κάνει ο καλλιτέχνης σήμερα δεν μπορεί να είναι ουδέτερος» σημείωσε η Αφροδίτη Παναγιωτάκου «και αυτό τον διαφοροποιεί σε καιρούς κρίσιμους». Η πρώτη έκδοση της ταινίας «Στον δρόμο για τον Κολωνό» έγινε με ανάθεση του Onassis Culture και ανήκει στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Μπιενάλε της Βενετίας έχει εφέτος θέμα το «Γάλα των ονείρων» (The Milk of Dreams) από το ομώνυμο παιδικό βιβλίο που έγραψε και εικονογράφησε τη δεκαετία του 50 η σουρεαλίστρια ζωγράφος Λεονόρα Κάρινγκτον, μούσα του Μαξ Ερνστ. Στη σκιά του πολέμου της Ουκρανίας, η 59 έκδοση της Μπιενάλε με επικεφαλής την Ιταλίδα επιμελήτρια Τσετσίλια Αλεμάνι «προσπαθεί να φανταστεί άλλους τρόπους συνύπαρξης και μεταμόρφωσης. Φιλοδοξεί να είναι μια αισιόδοξη έκθεση, που γιορτάζει την τέχνη και την ικανότητά της να δημιουργεί εναλλακτικές κοσμολογίες και νέες συνθήκες ύπαρξης» έχει πει η ίδια.