Ήταν ο σημαντικότερος υπουργός σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού στον πολιτισμό. Απόρροια της πολιτικής του οι ισχυροί θεσμοί που οραματίστηκε, όπως το Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων, που χαιρετίστηκε ως η πιο σημαντική προσπάθεια που έχει γίνει στην Ελλάδα για την άσκηση περιφερειακής πολιτιστικής πολιτικής. Εκτός από τα μεγάλα, υπάρχουν και τα καθημερινά, που κρατήθηκαν ζωντανά στη μνήμη των υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού… Αρκετοί υπάλληλοι θυμούνται πως είχαν το «προνόμιο» της καθημερινής επικοινωνίας με τον υπουργό… Προνόμιο, τρόπος του λέγειν, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Θάνος Μικρούτσικος ήταν ο μόνος υπουργός Πολιτισμού που κατέβαινε στα γραφεία των υπαλλήλων και συζητούσε μαζί τους.
Όταν ήθελε έναν διευθυντή δεν τον φώναζε στο γραφείο του, κατέβαινε ο ίδιος στο γραφείο του συνεργάτη του. Είχε άμεση σχέση με όλους. Ως καλλιτέχνης ήταν ανοιχτός σε ιδέες και ανθρώπους. Ως πολιτικός διέθετε ένα προσόν που μάλλον σπανίζει. Αναλάμβανε τις ευθύνες χωρίς να τις μετακυλίει σε άλλους, ακόμα και τις ευθύνες των συνεργατών του ως πολιτικός τους προϊστάμενος. Αναπληρωτής υπουργός (1993-1994), στο πλευρό της Μελίνας, που είχε φέρει, χρόνια πριν, τον πολιτισμό στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και στη συνέχεια μόνος του στο τιμόνι του υπουργείου (1994-1996) δούλεψε μεθοδικά αφήνοντας τη δική του σφραγίδα. Οραματίστηκε και υλοποίησε νέους θεσμούς, έθεσε σε πιο στέρεες βάσεις υφιστάμενες δομές, έδωσε στο θεσμό των επιχορηγήσεων αυτό που μέχρι τότε απουσίαζε: διαφάνεια.
Ματέο Μποτσέλι: Ο ταλαντούχος γιος του θρυλικού τενόρου έρχεται για μια συναυλία στην Αθήνα
Οι ικανότητές του στο μάνατζμεντ είχαν φανεί πριν από την έλευσή του στο υπουργείο. Το 1986 ιδρύθηκε το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας με εμπνευστή τον ίδιο, που υπήρξε και ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του. Από τη θέση αυτή κατάφερε να εντάξει το Φεστιβάλ στο χάρτη των σημαντικότερων καλλιτεχνικών διοργανώσεων, εντός και εκτός Ελλάδας.
Ως υπουργός συνέλαβε και υλοποίησε το Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων, με στόχο τη δημιουργία θεσμών διεθνούς εμβέλειας στην ελληνική περιφέρεια. Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εντάσσεται σε αυτόν το σχεδιασμό. Αν και ο θεσμός του Εθνικού Πολιτιστικού Δικτύου Πόλεων δεν είχε τη συνέχεια που του άξιζε, εξακολουθεί και εκπέμπει, μέχρι σήμερα, ισχυρούς συμβολισμούς. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος είχε προβλεφθεί η δημιουργία του Πληροφοριακού Συστήματος που θα συνέδεε τις ελληνικές πόλεις μεταξύ τους και με το εξωτερικό στον τομέα του Πολιτισμού. Το πιλοτικό πρόγραμμα του Πληροφοριακού Συστήματος υπήρξε ο πυρήνας και η αφορμή για τη δημιουργία του κόμβου ΟΔΥΣΣΕYΣ του υπουργείου Πολιτισμού. Ο Θάνος Μικρούτσικος οραματίστηκε εθνικές πολιτικές για το βιβλίο, το θέατρο, τα εικαστικά. Στον ίδιο σχεδιασμό εντάσσεται και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου όπου, αυθαίρετα, μπήκε λουκέτο….
Υπάρχουν και τα ανθρώπινα, που είναι επίσης πολλά. Οι άνθρωποι που βρέθηκαν δίπλα στον Θάνο Μικρούτσικο μιλάνε για τη γενναιοδωρία που πάντα τον χαρακτήριζε, τη διάθεσή του να βοηθάει… Μιλάνε για τη μεγάλη αγάπη που έτρεφε για τα ζώα. Για τα σκυλιά του, που τα είχε «μαζέψει» από το δρόμο…
Από την έντυπη έκδοση