– Σήμερα ανοίγουν τα σχολεία με μία πληθώρα αλλαγών: από το ψηφιακό σχολείο και φροντιστήριο μέχρι την αυστηροποίηση των ποινών για τα κινητά. Τελικά ποια πρέπει να είναι η θέση της τεχνολογίας μέσα στη σχολική αίθουσα;
Ανήμερα της έναρξης της σχολικής χρονιάς θα ήθελα να ευχηθώ σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, αλλά και γονείς μια ενδιαφέρουσα και δημιουργική διαδρομή! Αυτή η χρονιά, που έχει χαρακτηριστεί από τον υπουργό Παιδείας ως η «χρονιά του σχολείου», είναι μια αφετηρία με πολλές αλλαγές προς όφελος της μαθησιακής διαδικασίας και φέρνει καινούργια εκπαιδευτικά εργαλεία για την αξιοποίησή τους στα σχολεία.
Σημαντική θέση στις έντεκα εκπαιδευτικές τομές, που παρουσιάσαμε, έχει η χρήση ψηφιακών μέσων στο σχολικό περιβάλλον. Η τεχνολογία μπαίνει στις τάξεις, δυναμικά, με τους 36.264 διαδραστικούς πίνακες, με εμπλουτισμένο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και με την αναμόρφωση του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο. Με στόχο μας τη δημιουργία βάσεων στην ειδικότητα της Πληροφορικής στην υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, προχωράμε στην απαραίτητη επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και στο σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες και περιλαμβάνουν βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, Διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές και κοινωνικές πτυχές.
Η αξία της χρήσης ψηφιακών μέσων αναδεικνύεται, εμφατικά, και με το Ψηφιακό Σχολείο. Στην ψηφιακή ομπρέλα digitalschool.gov.gr, το Ψηφιακό Φροντιστήριο, οι αυτόνομες τάξεις για τους μαθητές απομακρυσμένων περιοχών, η υπηρεσία e-parents, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr μετατρέπουν την τεχνολογία σε απαραίτητο εργαλείο και δυνατό πλεονέκτημα για την εκπαιδευτική πράξη και τη σχολική ζωή.
Είναι μια σκληρή παραδοχή ότι η ένταση και η συχνότητα περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού έχουν αυξηθεί.
H πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, που ξεκίνησε τη λειτουργία της στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση αντίστοιχων περιστατικών στο σχολικό περιβάλλον.
Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί 1.433 προφίλ και έχουν υποβληθεί περισσότερες από 300 αναφορές στον ψηφιακό τόπο που δημιουργήθηκε για την καταγγελία περιστατικών εκφοβισμού από γονείς μαθητών Δημοτικού, αλλά και από γονείς και μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Η αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η ενημέρωση των γονέων, η διενέργεια ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η άμεση διερεύνηση και η διακριτική, αποτελεσματική και στοχευμένη παρέμβαση και, παράλληλα, οι τακτικές επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών συνεργάζονται στην προτεραιότητα του ΥΠΑΙΘΑ για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Κάθε μία καταγγελία, από γονέα, θύμα ή μάρτυρα περιστατικών βίας, καταφέρνει και ένα βαρύ πλήγμα στη βία, κάθε φωνή που ακούγεται δυναμώνει το μήνυμά μας ότι η βία δεν έχει καμία θέση στα σχολεία μας.
Επέμεινε στο ψέμα ο Πολάκης: Γιατί να κρύψουμε τους νεκρούς στο Μάτι;
– Εκτός από το ψηφιακό σχολείο, προχωράτε και σε άλλες αλλαγές, μικρότερου βεληκενούς, εντός της σχολικής τάξης. Θα θέλατε να μας περιγράψετε τις σημαντικότερες από αυτές;
Δώδεκα, πλέον, οι αλλαγές, μετά και την ανακοίνωση του πρωθυπουργού για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» 250 εκατομμυρίων ευρώ για την ανακαίνιση των σχολικών εγκαταστάσεων. Δώδεκα αλλαγές σε απευθείας σύνδεση με το σήμερα και την αναβάθμιση του ελληνικού σχολείου και του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι η ώθηση που δίνουμε στη σχολική χρονιά που μόλις ξεκίνησε.
Δώδεκα πρωτοβουλίες, που θα συμβάλουν στην προσδοκώμενη εξέλιξη της Παιδείας του τόπου, στην παρουσία μας στην παγκόσμια εκπαιδευτική δράση, και θα λειτουργήσουν ως σύνολο, μαζί με τις αλλαγές που προηγήθηκαν και εκείνες που έπονται, στην πορεία εξέλιξης της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Οι 10.000 διορισμοί, οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη, ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων, η αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων και η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης του κινητού καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα προγράμματα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, η φιλαναγνωσία μέσω της ανάγνωσης ολόκληρων λογοτεχνικών έργων και η ευχέρεια των επιλογών μέσω του πολλαπλού βιβλίου είναι οι ξεχωριστές προτάσεις μας μέσα σε μια ενιαία φιλοσοφία και στρατηγική για την επόμενη ημέρα του δημόσιου ελληνικού σχολείου.
– Εχουν τελειώσει οι μεταρρυθμίσεις για φέτος ή έχουμε να δούμε κι άλλες εκπλήξεις μέσα στη χρονιά;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν συνηθίζει τις εκπλήξεις, αλλά τη συνεπή εφαρμογή των δεσμεύσεων. Οι προτάσεις μας για την Παιδεία ήταν εξ αρχής και με καθαρότητα διατυπωμένες στις προγραμματικές μας δηλώσεις των εθνικών εκλογών του 2019 και στη συνέχειά τους το 2023.
Αυτές τις προτάσεις τιμούμε, βελτιώνουμε και υλοποιούμε, με ευθύνη και πρόγραμμα, μπαίνοντας στον έκτο χρόνο διακυβέρνησης. Προς το παρόν, έχουμε μπροστά μας την εφαρμογή των δράσεων, που έχουμε ανακοινώσει, την αξιοποίησή τους στην τάξη και την ανατροφοδότηση με την σχολική κοινότητα.
Από κει και πέρα, συνεχίζουμε, για δεύτερη τετραετία, να εργαζόμαστε, σε πραγματικές συνθήκες και με ρεαλιστικούς στόχους, για την ποιότητα της εκπαίδευσης και την προοπτική του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Φέτος είδαμε μία «γενναία» αύξηση στους διορισμούς των εκπαιδευτικών. Σκοπεύετε να συνεχίσετε με αυτούς τους ρυθμούς την ενίσχυση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού; Θεωρείτε ότι φέτος θα το κερδίσετε το στοίχημα με τα κενά;
Μια γενναία κίνηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τη δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης των εκπαιδευτικών σε ένα σταθερό εργασιακό περιβάλλον. Αυτή η γενναία επένδυση στο μόνιμο δυναμικό της εκπαίδευσης αποτυπώνεται στους 37.500 διορισμούς σε πέντε χρόνια.
Ετσι γενναία, χωρίς εισαγωγικά, θα συνεχίσουμε, με την ίδια ένταση, τα επόμενα χρόνια για να πετύχουμε το στόχο, που δεν είναι άλλος από την αντιστροφή του ποσοστού μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Οι πολυάριθμοι διορισμοί σε ετήσια βάση είναι στο επίκεντρο της συντονισμένης συνεργασίας του ΥΠΑΙΘΑ με τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών.
Αποφεύγω, γενικά, τη λέξη στοίχημα. Επιλέγω τη λέξη στόχευση και στόχευσή μας είναι, κάθε χρόνο, να έχουμε τα λιγότερα δυνατά κενά και όσα προκύπτουν να τα καλύπτουμε, τάχιστα, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την ομαλή διεξαγωγή της μαθησιακής διαδικασίας.
Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σε σχολεία;
Αρχικά, θα ήθελα να τονίσω ότι οι αποφάσεις για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολικών μονάδων αφορούν ποσοστό περίπου στο 1,5% του συνόλου των 61.000 τμημάτων της επικράτειας και σε περιπτώσεις που είναι απολύτως προφανείς.
Ναι, αντιδράσεις υπάρχουν από τους γονείς, αλλά η καλύτερη κατανομή μέσω των συγχωνεύσεων είναι απαραίτητη, καθώς γίνεται στο πλαίσιο του εξορθολογισμού τμημάτων και στοχεύει σε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, όπως έχει τονίσει και ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, περιγράφοντας τη συγκεκριμένη κυβερνητική γραμμή.
Προτεραιότητά μας είναι, πάντα, η καλύτερη δυνατή οργάνωση και λειτουργία της εκπαίδευσης. Με 200.000 εκπαιδευτικούς και με τον μαθητικό πληθυσμό που έχουμε προκύπτει το 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, την ίδια στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 12,1, άρα, συγκριτικά, έχουμε μια εξαιρετικά καλή αναλογία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα των σχολικών τάξεων στην Ελλάδα, τώρα, ο μέσος όρος μαθητών σε μια τάξη στο Νηπιαγωγείο είναι 16 από 17 πέρσι, στο Δημοτικό είναι, επίσης, 16, στο Γυμνάσιο είναι 21 και στο Λύκειο είναι 19 από 21 πέρσι. Και θα προσπαθούμε, διαρκώς, να βελτιώνουμε αυτή τη συνθήκη κάνοντας καλύτερες κατανομές εκπαιδευτικών.