Κύριε Τριαντόπουλε, την περασμένη Δευτέρα έγινε η επίσημη παράδοση του master plan για την ανασυγκρότηση της Βόρειας Εύβοιας. Πώς οδηγηθήκαμε μέχρι εδώ; Τι μέτρα έχουν ληφθεί έως τώρα;
Η Βόρεια Εύβοια δέχτηκε, δυστυχώς, το μεγαλύτερο πλήγμα από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε πολλά μέρη της χώρας μας, απόρροια της κλιματικής κρίσης. Εκτός από τις καταστροφές στο δάσος και το οικοσύστημα, σημειώθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε περιουσίες, υποδομές και δίκτυα. Αμέσως μετά την κατάσβεση των πυρκαγιών, η κυβέρνηση κατάρτισε και άρχισε να υλοποιεί με εντατικούς ρυθμούς ένα σχέδιο στήριξης, αποκατάστασης και ανασυγκρότησης, το οποίο έχει ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ. Και αυτό, γιατί η κυβέρνηση πιστεύει ότι με τη σωστή υποστήριξη η περιοχή μπορεί να αποκτήσει καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης.
Ετσι, πέρα από τα κλασικά εργαλεία που είχε στη διάθεσή της, όπως η στεγαστική συνδρομή, η χρηματοδότηση των δήμων και της περιφέρειας για αποκαταστάσεις και το -μεταρρυθμισμένο- καθεστώς της κρατικής αρωγής για τις επιχειρήσεις και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, η κυβέρνηση εφάρμοσε μια σειρά από καινοτόμα μέτρα. Κατ’ αρχάς, θεσμοθέτησε την πλατφόρμα πρώτης αρωγής, όπου οι πυρόπληκτοι της Βόρειας Εύβοιας -όπως και όλοι οι πληγέντες από τις πυρκαγιές του 2021- μπορούσαν με μια απλή ψηφιακή αίτηση να διεκδικήσουν μια προκαταβολή έναντι της αποζημίωσης που δικαιούνταν για στεγαστική συνδρομή ή για επιχορήγηση της επιχείρησής τους ή να λάβουν την αποζημίωση για την οικοσκευή τους που καταστράφηκε. Μέσω της πλατφόρμας της πρώτης αρωγής χορηγήθηκαν συνολικά 12,4 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Εύβοια. Παράλληλα, εφαρμόσαμε ειδικά καθεστώτα στήριξης επιχειρήσεων, αλλά και στοχευμένα μέτρα, όπως την υλοποίηση του ειδικού προγράμματος απασχόλησης των ρητινοκαλλιεργητών, προϋπολογισμού 63 εκατ. ευρώ, επταετούς διάρκειας και με καθαρές αποδοχές 800 ευρώ για κάθε δικαιούχο, τη στήριξη των αγροτών, των κτηνοτρόφων και των ελαιοτριβείων, και τον σχεδιασμό και την εφαρμογή του North Evia Pass, της δράσης που παρείχε ένα σημαντικό οικονομικό κίνητρο για διακοπές στην περιοχή. Και, βέβαια, εκπονήθηκε το σχέδιο ανασυγκρότησης από την Επιτροπή του Σταύρου Μπένου.
Βρίσκεστε σε αυτό το πόστο εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο. Θα μπορούσατε να μας κάνετε έναν σύντομο απολογισμό;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε εντοπίσει εγκαίρως τις αδυναμίες του καθεστώτος στήριξης και αποκατάστασης που παρέλαβε: Ανεπαρκείς αποζημιώσεις, εξαιρετικά αργές διαδικασίες που διαρκούσαν 3-4 χρόνια, αποκλεισμοί ολόκληρων κατηγοριών πληγέντων. Ετσι, ξεκίνησε εγκαίρως μια προσπάθεια μεταρρύθμισης για τον εκσυγχρονισμό, αλλά και τη διεύρυνσή του. Μια προσπάθεια στην οποία συμμετείχα κι εγώ από την προηγούμενη θέση μου, όταν ήμουν γενικός γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής. Καταλύτης σε αυτήν την προσπάθεια ήταν ο μεσογειακός κυκλώνας «Ιανός», που στο πέρασμά του προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές από τα Ιόνια Νησιά μέχρι τη Θεσσαλία.
Κατ’ αρχάς, άλλαξε άρδην η φιλοσοφία. Στόχος της παρούσας κυβέρνησης είναι να χορηγείται όσο το δυνατόν ταχύτερα επαρκής στήριξη σε όσους την έχουν ανάγκη, ενώ τα έργα αποκατάστασης να ολοκληρώνονται όσο πιο γρήγορα γίνεται – και να έχουν υψηλό βαθμό ανθεκτικότητας απέναντι στα νέα δεδομένα της κλιματικής κρίσης. Προς αυτήν την κατεύθυνση, μεταρρυθμίσαμε και εκσυγχρονίσαμε το πλαίσιο της κρατικής αρωγής, αρχής γενομένης με τη θέσπιση του νόμου 4797/2021 για την κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς.
Το πλαίσιο εμπλουτίστηκε με νέες, ψηφιοποιημένες, αλλά και απλοποιημένες διαδικασίες, όπως με το μέτρο της πρώτης αρωγής, που συζητήσαμε και προηγουμένως. Ταυτόχρονα, εισήχθησαν νέες διαδικασίες, με στόχο την ενίσχυση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων για τις απώλειές τους, λόγω και του ευάλωτου χαρακτήρα τους απέναντι σε ακραία φαινόμενα.
Παράλληλα, θεσμοθετήθηκε η Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής, η οποία έχει κομβικό ρόλο στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μέτρων στήριξης και αποκατάστασης, καθώς είναι επιφορτισμένο με τον συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών και με την κινητοποίηση των απαραίτητων πόρων για τη στήριξη των πληγέντων συμπολιτών μας και την προώθηση των απαραίτητων έργων αποκατάστασης.
Φυσικά, έχει προστεθεί και το στοιχείο της ανασυγκρότησης για τις κοινωνίες που έχουν πληγεί σφοδρά από κάποια φυσική καταστροφή, ώστε όχι μόνο να επανέλθουν όσο το δυνατόν ταχύτερα στην κανονικότητα, αλλά να αποκτήσουν και νέες προοπτικές ανάπτυξης, μέσα από την αξιοποίηση των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους.
Αυτή η νέα φιλοσοφία αποτυπώνεται και στους αριθμούς. Για να έχετε μια αίσθηση, μόνο το 2021 η συνολική δημοσιονομική επίπτωση -για έργα και αποζημιώσεις σε πληγείσες περιοχές- ξεπέρασε το 1,3 δισ. ευρώ.
Αναφερθήκατε στο νέο δόγμα της κυβέρνησης στο πεδίο της κρατικής αρωγής, να στηρίζονται επαρκώς όσοι το έχουν ανάγκη. Πώς το διασφαλίζετε αυτό;
Οντως, αυτό αποτελεί βασικό στοιχείο της πολιτικής μας. Στόχος είναι η βοήθεια να φτάνει στοχευμένα σε όσους τη χρειάζονται. Εχουμε δεχτεί παραινέσεις από την αντιπολίτευση για να δίνουμε χρήματα «χωρίς όρους και προϋποθέσεις». Εχω, μάλιστα, απαντήσει και σε επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή για αυτό το θέμα. Αν κάναμε κάτι τέτοιο, θα υπονομευόταν σοβαρά η κοινωνική δικαιοσύνη. Για να εξασφαλίσουμε τον στοχευμένο χαρακτήρα των μέτρων, χρησιμοποιούμε κάθε διαθέσιμο μέσο. Για παράδειγμα, για τη χορήγηση πρώτης αρωγής, όλες οι αιτήσεις πέρασαν από διαδικασία διασταυρώσεων από θεσμοθετημένες ομάδες εργασίας. Και αυτό επέφερε καρπούς. Στην περίπτωση του σεισμού της 3ης Μαρτίου 2021 στη Θεσσαλία, ενεργοποιήσαμε την πλατφόρμα arogi.gov.gr για να χορηγηθεί πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής στους πληγέντες ιδιοκτήτες ακινήτων. Κατά τη διαδικασία διασταυρώσεων, 38 περιπτώσεις αιτήσεων παρουσίασαν σοβαρές ατασθαλίες. Η υπόθεση αυτή, φυσικά, έχει παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη.
Με αφορμή την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς σας στην εκλογική περιφέρεια Μαγνησίας από τον πρωθυπουργό, πείτε μας πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την πολιτική.
Επειτα από μια δεκαετή θητεία σε διάφορα πόστα που απαιτούσαν μια τεχνοκρατική προσέγγιση (στη Βουλή, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στην κυβέρνηση και στο ΚΕΠΕ), η ενασχόλησή μου με την πολιτική προέκυψε ως απάντηση σε ένα βασικό ερώτημα: Αφού μπορώ να βρω λύσεις σε προβλήματα πολιτών ή πολιτικής, γιατί να μην προσπαθήσω να τις υλοποιήσω κιόλας; Αυτό ήταν το κίνητρό μου να εισέλθω κι εγώ στον στίβο της πολιτικής.
Η πολύτιμη ευκαιρία δόθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Μια ευκαιρία να συμβάλω κι εγώ στο μεταρρυθμιστικό έργο της τρέχουσας κυβέρνησης -αρχικά ως γενικός γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής και στη συνέχεια ως υφυπουργός στον πρωθυπουργό-, με νέους νόμους, με βελτίωση κανόνων και διαδικασιών. Ολο αυτό το διάστημα, δώσαμε λύσεις σε προβλήματα των πολιτών, με πολλές επισκέψεις στο πεδίο και συζητώντας μαζί τους – και αυτό είναι κάτι που μου δίνει περαιτέρω κίνητρο για να συνεχίσω.
Φυσικά, η Μαγνησία, ο τόπος μου, έχει κεντρικό ρόλο. Σκοπός είναι να διατηρήσουμε τη Μαγνησία στο επίκεντρο της εθνικής προσπάθειας που γίνεται τα τελευταία χρόνια για την εξασφάλιση των όρων βιώσιμης, χωρίς αποκλεισμούς, ανάπτυξης και να δουλέψουμε εντατικά προκειμένου να την καταστήσουμε έναν διαμετακομιστικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας. Και για αυτόν τον λόγο, ευχαριστώ τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την τιμή που μου κάνει να θέσω υποψηφιότητα στον τόπο μου.