Το αποτέλεσμα είναι ότι πρακτικά δεν υπάρχει άλλη πρόταση διακυβέρνησης, πέραν της αυτοδυναμίας. Καθώς η μεν πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για «προοδευτική κυβέρνηση» είναι πρακτικά ανύπαρκτη και δεν βρίσκει αποδέκτες, η δε «μη πρόταση» του ΚΙΝΑΛ οδηγεί στην ακυβερνησία.
Το δίλημμα αρχίζει και γίνεται καθαρό και αμέσως μετά το Πάσχα αναμένεται να γίνει ακόμα πιο καθαρό. Στο πλαίσιο αυτό το Μ. Μαξίμου «τρέχει» ταυτοχρόνως το plan A και το plan B. Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο οι εκλογές θα γίνουν το 2023 υπό την προϋπόθεση ότι τα δεδομένα θα δείχνουν ότι μετά το καλοκαίρι η οικονομία θα μπορεί να μπει σε έναν πιο καθαρό διάδρομο ανάπτυξης. Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο οι εξελίξεις μπορεί να προβλέπουν φθινοπωρινές κάλπες, μετά από ένα πολύ καλό τουριστικό καλοκαίρι.
Δημοσιονομικός χώρος
Κοινό στοιχείο και στα δυο σενάρια -που θα γίνει ούτως ή άλλως- είναι μια ακόμα πιο γενναία ενίσχυση του νοικοκυριών και των επιχειρήσεων μέσα στο καλοκαίρι (πιθανότατα τον Ιούνιο) η οποία προβλέπει νέες στοχευμένες εισοδηματικές παρεμβάσεις και -κυρίως- δραστική μείωση της τιμής του ρεύματος. Σύμφωνα με πληροφορίες είναι άμεσα διαθέσιμο 1,5 δισ. προκειμένου να γίνει κοινωνικό μέρισμα στο οποίο μπορεί να προστεθούν ακόμα 1,5-2 δισ., εφόσον -κάτι που δεν είναι ανέφικτο- βρεθεί τρόπος να μη δημιουργηθεί δημοσιονομική επιβάρυνση.
Η τελική έκθεση της Eurostat που δείχνει ότι το έλλειμμα του 2021 είναι μικρότερο του αναμενομένου (από 7,2% είναι 5%), ενώ το χρέος από 206,3% έπεσε στο 193,3%, δημιουργεί έμμεσα δημοσιονομικό χώρο, που επιτρέπει στην κυβέρνηση να τονώσει περαιτέρω το κοινωνικό κράτος ενισχύοντας το κοινωνικό της προφίλ. Σύμφωνα με τις ίδιες το νέο πακέτο στήριξης μπορεί να μεγαλώσει κι άλλο, καθώς αναμένονται οι ευρωπαϊκές αποφάσεις για το πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου και η από κοινού ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.
Ευρώπη και αναβάθμιση
Αν, όπως επανέλαβε ο Εμανουέλ Μακρόν και στο ντιμπέιτ με τη Μαρίν Λεπέν, ευοδωθούν οι πιέσεις στην Ε.Ε. για δραστικά μέτρα, είναι προφανές ότι το υπάρχον αυτοτελές ελληνικό σχέδιο για την ανακούφιση από την ακρίβεια και την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος θα ενισχυθεί καθοριστικά. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις κυβερνητικών παραγόντων, μπορεί να επέλθει μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος έως και 50%.
Ταυτοχρόνως η κυβέρνηση, αναμένοντας και το ξεκαθάρισμα των ευρωπαϊκών αποφάσεων, είναι έτοιμη να προχωρήσει εντός του επόμενου τριμήνου και σε αύξηση των συντάξεων. Και μάλιστα σε ασφαλές περιβάλλον για την ελληνική οικονομία, καθώς οι επιδόσεις της κρίνονται επαρκέστατες και από της Κομισιόν, αλλά και από τις αγορές.
Μονογυιού για την ομιλία στην Μύκονο: Δηλώνω κατηγορηματικά τη στήριξή μου στην κυβέρνηση
Η χθεσινή αναμενόμενη νέα αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της ελληνικής οικονομίας από τον μεγάλο οίκο αξιολόγησης Standard & Poor’s (μόλις ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα) ενισχύει σημαντικά και θωρακίζει τη χώρα έναντι των αγορών και όχι μόνο.
ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΜΑΪΟΥ
Η πρόταση της Ν.Δ. και το «Jurassic Park» των ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ
Στο επικείμενο συνέδριο της Ν.Δ. (6-8 Μαΐου) ο Κ. Μητσοτάκης θα παρουσιάσει μια νέα και ολοκληρωμένη πρόταση διακυβέρνησης, αλλά και το περιεχόμενό της. Μία εβδομάδα αργότερα ο Α. Τσίπρας θα έχει εκλεγεί απευθείας από τη βάση του ΣΥΡΙΖΑ και χωρίς αντίπαλο, από έναν αριθμό μελών και φίλων, ο οποίος -όπως λένε οι εκτιμήσεις- θα είναι πολύ μικρότερος των 270.000 που εξέλεξαν πρόσφατα τον Ν. Ανδρουλάκη κι ακόμα πιο μικρός από τις 400.000 που εξέλεξαν τον Κ. Μητσοτάκη στην ηγεσία της Ν.Δ. Η εικόνα της «αντιπολίτευσης Jurassic Park» σε συνδυασμό α) με τη συνεχιζόμενη ακατάσχετη και μη πειστική παροχολογία του ΣΥΡΙΖΑ που ενισχύει την αναξιοπιστία του και β) την ανυπαρξία βιώσιμης πρότασης για τη διακυβέρνηση της χώρας, αναμένεται να διαμορφώσουν ένα καθαρό δίλημμα: «Πρόοδος και σταθερότητα ή κυβερνητική αστάθεια και οπισθοδρόμηση». Στη δημιουργία του διλήμματος συμβάλλει με τον τρόπο του και το ΚΙΝΑΛ. Το οποίο έχοντας επιλέξει τον δρόμο της «πολιτικής αυτονομίας», δεν συμμετέχει στον σχηματισμό κυβέρνησης. Αλλά και διολισθαίνει σε επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως π.χ. να διεκδικεί, ως τρίτο κόμμα, να επιβάλει ποιος θα είναι ο πρωθυπουργός της χώρας, ερήμην της λαϊκής ετυμηγορίας.
Μεγάλη πίεση
Αυτά τα δεδομένα αναμένεται να επηρεάσουν και το αποτέλεσμα των πρώτων εκλογών της απλής αναλογικής, αλλά κυρίως, να δημιουργήσουν πολύ μεγάλη πίεση μεταξύ των πρώτων και των δεύτερων εκλογών της ενισχυμένης αναλογικής. Αποδέκτες αυτής της πίεσης θα είναι πρωτευόντως το ΚΙΝΑΛ και δευτερεύοντος τα μικρότερα κόμματα, τα οποία στις εκλογές της απλής αναλογικής θα καταφέρουν να ξεπεράσουν το 3% και να μπουν στη Βουλή.
Η κοινωνία μετά το πρώτο και ισχυρό σοκ του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, η οποία με τη σειρά της εκτόξευσε παγκοσμίως τον πληθωρισμό σε επίπεδα ρεκόρ 40ετίας και την ακρίβεια σε πολύ δύσκολα αντιμετωπίσιμα επίπεδα, αρχίζει να «ξεθολώνει». Και να βλέπει τις πραγματικές εναλλακτικές που έχει. Ο ΣΥΡΙΖΑ με τα λεφτόδεντρα και το επαχθές φορτίο του 2015-2019 δεν συνιστά εναλλακτική λύση. Γι’ αυτό και η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, που δυσαρεστήθηκαν ή θύμωσαν με την ακρίβεια, δεν αναζήτησαν στέγη στο «παλιό σπίτι» του παλαιότερου πολιτικού αρχηγού. Αλλά πήγαν τράνζιτ στους αναποφάσιστους, δηλώνοντας ότι το πιο πιθανό είναι να επιστρέψουν στην ασφάλεια και τη σταθερότητα.
Η συνολική εικόνα δεν αλλάζει, για αυτό και διαμορφώνεται το νέο τοπίο μετά το σοκ. Η μόνη πρόταση διακυβέρνησης της χώρας παραμένουν η Ν.Δ. και ο Κ. Μητσοτάκης. Το μόνο ερώτημα που μένει προς απάντηση είναι πότε θα κληθεί ο ελληνικός λαός να επικυρώσει την πραγματικότητα. Την άνοιξη του 2023 ή τον Σεπτέμβριο του 2022;