Με επιστολή τους στον αρμόδιο υπουργό οι servicers, οι οποίοι διαχειρίζονται τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των πολιτών, ζητούσαν άδεια για να μπαίνουν στο Κτηματολόγιο και να βλέπουν την ακίνητη περιουσία που διαθέτουν οι οφειλέτες, ώστε να μπορούν προφανώς στη συνέχεια να προχωρούν στην κατάσχεσή τους, χωρίς όμως να τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πρόσβαση στα στοιχεία του Κτηματολογίου έχουν μόνο εξουσιοδοτημένα πρόσωπα, όπως δικηγόροι, συμβολαιογράφοι και δικαστικοί επιμελητές, οι οποίοι ενεργούν για λογαριασμό των πολιτών. Αλλωστε, σκοπός του Κτηματολογίου είναι η καταγραφή και η προστασία των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας.
Από την πλευρά του, ο κ. Κυρανάκης απάντησε στις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων, με επιστολή του, δηλώνοντας τη ρητή αντίθεση της κυβέρνησης στη χορήγηση πρόσβασης στη διαδικτυακή εφαρμογή του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», επικαλούμενους Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προβλέπει ότι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει καταχωριστεί στα κτηματολογικά βιβλία ως δικαιούχος εγγραπτέου δικαιώματος έχει δικαίωμα πρόσβασης στις κτηματολογικές εγγραφές που το αφορούν και περιέχονται στην περιγραφική και χωρική βάση του Εθνικού Κτηματολογίου.
Στο άρθρο 2 της συγκεκριμένης ΚΥΑ ορίζονται τα πρόσωπα που έχουν δικαίωμα πρόσβασης και έρευνας στα κτηματολογικά στοιχεία, στα οποία περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και οι δικηγόροι, αποκλειστικά και μόνο για την άσκηση της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Περαιτέρω, πρόσβαση παρέχεται και σε έτερα πρόσωπα (όπως δικαστικοί επιμελητές, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, προσωπικό Δασικών Υπηρεσιών), πλην όμως πιο περιορισμένη, και πάλι υπό τον όρο ότι η πρόσβαση εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο την άσκηση της επαγγελματικής τους δραστηριότητας – ή, στην περίπτωση των Δασικών Υπηρεσιών, της υπηρεσιακής τους αρμοδιότητας.
«Από τα ανωτέρω προκύπτει σαφώς πως εν όψει του ευαίσθητου χαρακτήρα των δεδομένων της βάσης του Κτηματολογίου, διαχρονική μέριμνα του νομοθέτη αποτελεί η όποια πρόσβαση στα δεδομένα αυτά να παρέχεται με τη δέουσα προσοχή και φειδώ, σταθμιζομένης της αναγκαιότητας της πρόσβασης αυτής και του ρόλου εκάστου δημοσίου λειτουργήματος στο οποίο παρέχεται η δυνατότητα αυτή. Ως εκ τούτου, είναι σαφές ότι σε πιστωτικά ιδρύματα και εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων δεν είναι σκόπιμο να παρέχεται η αιτούμενη στην επιστολή πρόσβαση στα κτηματολογικά στοιχεία, καθώς δεν συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απαντητική επιστολή του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Στο παρόν νομοθετικό πλαίσιο δεν υφίσταται τέτοιο δικαίωμα, παρά μόνον υπό την προϋπόθεση ύπαρξης in concreto (δηλαδή με την υποκειμενική και αντικειμενική βαρύτητα εκάστης περίπτωσης ελέγχου) έννομου συμφέροντος ανάθεσης σχετικών εντολών σε δικηγόρους, στο πλαίσιο της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας των τελευταίων – και σε κάθε περίπτωση όχι άμεσα για πιστωτικά ιδρύματα και εταιρίες διαχείρισης.
«Η διατήρηση του παρόντος πλαισίου κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία μεταξύ άλλων και από την άποψη της αρχής της ισότητας των όπλων σε περίπτωση αντιδικιών μεταξύ πιστωτικών ιδρυμάτων και εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων αφενός, και φυσικών και νομικών προσώπων αφετέρου, δεδομένης ιδίως της ανάγκης προστασίας των δεδομένων και δικαιωμάτων των πολιτών. Κατά συνέπεια, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο κρίνεται επαρκές, και ουδείς λόγος συντρέχει για χορήγηση πρόσβασης σε πιστωτικά ιδρύματα και εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων στη βάση δεδομένων του ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο”», αναφέρει στην απάντησή του ο κ. Κυρανάκης.