Με σαφές, όπως διαφάνηκε από τις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, το κλίμα ενότητας και ομοψυχίας στο εσωτερικό, η κυβέρνηση θα συνεχίσει να εκπέμπει προς κάθε κατεύθυνση μήνυμα ετοιμότητας και αποφασιστικότητας σε ό,τι αφορά τα κυριαρχικά της δικαιώματα, προειδοποιώντας προς κάθε κατεύθυνση πως θα κάνει ό,τι χρειαστεί για να τα υπερασπιστεί.
Οι Ενοπλες Δυνάμεις παραμένουν σε επιφυλακή, ενώ συνεχίζονται οι διπλωματικές πρωτοβουλίες, μέσα από τις οποίες ήδη αναδεικνύονται οι ισχυρές διεθνείς συμμαχίες της χώρας, ενώ επιβεβαιώνεται παράλληλα ότι ο αντίκτυπος της προκλητικότητας της Αγκυρας δεν αφορά μόνο στις ελληνοτουρκικές, αλλά και στις ευρωτουρκικές σχέσεις. Το συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών της Ε.Ε. έχει ζητήσει, άλλωστε, από τον κ. Μπορέλ να ετοιμάσει λίστα κυρώσεων που θα ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που η Αγκυρα κλιμακώσει τις προκλήσεις.
Την προοπτική επιβολής κυρώσεων ενισχύει η ηχηρή παρέμβαση υπέρ Ελλάδας και Κύπρου από τον Εμανουέλ Μακρόν, αλλά και η θέση του επικεφαλής της Ομάδας του ΕΛΚ, Μάνφρεντ Βέμπερ, ενώ και τα μηνύματα της Γερμανίας -στον απόηχο της παρέμβασης Μέρκελ τη στιγμή που η κρίση έδειχνε να κλιμακώνεται- κινούνται στην κατεύθυνση να αποφευχθούν προκλητικές ενέργειες εκ μέρους της Τουρκίας.
Ακόμη και η ανακοίνωση της πρωτοβουλίας του Γάλλου προέδρου για σύγκληση διάσκεψης των 7 χωρών του Νότου έγινε σε συνεννόηση με τον Ελληνα πρωθυπουργό, καθώς το θέμα είχε συζητηθεί στην 40λεπτη διμερή συνάντηση που είχαν στο περιθώριο της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής.
Ο κ. Μητσοτάκης συνομίλησε και με τον πρόεδρο της Αιγύπτου, Αλ Σίσι, επιβεβαιώνοντας τις άριστες διμερείς σχέσεις σε μια συγκυρία κατά την οποία οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας εκτιμάται ότι αποσκοπούν και στο να βάλουν προσκόμματα στον διάλογο που έχει αναθερμανθεί για οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας – Αιγύπτου.
Στο επίπεδο της οικονομίας, μείζονα προτεραιότητα αποτελεί η κατάρτιση του εθνικού σχεδίου που θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως τις 15 Οκτωβρίου και η υλοποίησή του θα στηριχθεί τα επόμενα χρόνια στους αυξημένους ευρωπαϊκούς πόρους, ύψους 72 δισ., που κατάφερε να διασφαλίσει η Αθήνα τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και από τον κοινοτικό προϋπολογισμό της επταετίας 2021-2027.
Το μεγάλο στοίχημα αφορά τόσο στο περιεχόμενο του συνολικού σχεδίου που θα αναμορφώσει τον παραγωγικό ιστό της οικονομίας -το οποίο θα καταρτιστεί λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη- όσο και στη δημιουργία των δομών που είναι αναγκαίο να υπάρξουν στη διοίκηση και στο κράτος ώστε τα προγράμματα να «τρέξουν» ταχύτατα και τα χρήματα να αξιοποιηθούν με τον πλέον αποδοτικό τρόπο. Χωρίς να σκορπιστούν «με την ανεμελιά του νεόπλουτου», όπως επανέλαβε ο πρωθυπουργός από τις Βρυξέλλες.
Το 70% των χρημάτων θα είναι διαθέσιμο τη διετία 2021-2022, ενώ το υπόλοιπο 30% θα διατεθεί το 2023.
Μαρινάκης: H Νέα Δομή Δυνάμεων η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε ποτέ στην ιστορία του ελληνικού κράτους
Κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια θα έχει το ίδιο το Μέγαρο Μαξίμου, ενώ η διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων θα αποτελέσει κριτήριο και για αποφάσεις που συνδέονται με τις αλλαγές που θα γίνουν, όταν αποφασίσει ο πρωθυπουργός, στην κυβέρνηση, σε επίπεδο όχι μόνο προσώπων, αλλά και δομών.
Δυναμική απάντηση Μητσοτάκη στον εκβιασμό των «φειδωλών»
Στη συνάντηση που, εν μέσω των πυρετωδών διαβουλεύσεων, είχαν την τρίτη ημέρα της Συνόδου οι τέσσερις ηγέτες του Νότου με τους «φειδωλούς», στην οποία συμμετείχε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η συζήτηση δεν ήταν εύκολη και οι πιέσεις των «φειδωλών» για μείωση του συνολικού ποσού των επιχορηγήσεων ακούστηκαν και ως έμμεσος εκβιασμός όταν προειδοποίησαν πως, εάν οι χώρες του Νότου δεν συμβιβαστούν σε πολύ χαμηλότερο ποσό και δεν επιτευχθεί συμφωνία, θα τις «τιμωρήσουν» οι αγορές.
Η αντίδραση του κ. Μητσοτάκη ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερη έντονη. «Δεν εκβιαζόμαστε! Θα επιμείνουμε σε υψηλό ποσό επιχορηγήσεων», τόνισε, υπερασπιζόμενος την ανάγκη να παραμείνει ψηλά ο πήχυς, ενώ υπενθύμισε στους «φειδωλούς» ότι «και εσείς είστε ωφελημένοι από την ενιαία αγορά».
Η επιμονή τους να μειωθούν οι επιχορηγήσεις στα 350 δισ. ακόμη και όταν η συμβιβαστική πρόταση που στήριζαν Γαλλία και Γερμανία έφτασε στα 400 δισ., θεωρήθηκε ως ένα από τα κομβικά σημεία της Συνόδου.
Η χώρα μας ήταν εκείνη που πρόλαβε όμως και μια έμμεση μείωση της δυνατότητας πρόσβασης στο σκέλος των δανείων όταν, κατά τη συζήτηση για την ισορροπία μεταξύ επιχορηγήσεων και δανείων, ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης παρατήρησε ότι, ενώ το ποσό που αναλογούσε σε δάνεια είχε αυξηθεί, το ποσοστό επί του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος που θα μπορούσε να αντλήσει κάθε χώρα είχε μείνει στάσιμο, κάτι που στην πράξη σήμαινε πως μέρος των αυξημένων δανείων θα έμενε αναξιοποίητο.
Η Ελλάδα ενημέρωσε Ισπανούς, Πορτογάλους και Ιταλούς, κι όταν οι τελευταίοι το έθεσαν στους Ολλανδούς, εκείνοι απάντησαν ότι το γνώριζαν, όμως κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν θα ήταν δυνατόν να απορροφηθεί το σύνολο των 360 δισ. ευρώ που προέβλεπε το Ταμείο με τη μορφή δανείων. Η ολλανδική θέση δεν πέρασε, και στο τελικό κείμενο συμπερασμάτων προβλέπεται αύξηση του ποσοστού επί του GNI που μπορεί να λάβει ως δάνεια μια χώρα, από 4,7% σε 6,8%.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr