Αναφερόμενος στο προσφυγικό/μεταναστευτικό υπογραμμίζει πως η χώρα αποκτά μία «αξιόπιστη πολιτική που, δυστυχώς, δεν είχαμε τα προηγούμενα χρόνια» και τονίζει την ανάγκη πριν από κάθε εγκατάσταση ομάδας προσφύγων σε συγκεκριμένη περιοχή «να προηγούνται ενημέρωση των κατοίκων και συνεννόηση με τις τοπικές Αρχές».
Κύριε Τζαβάρα, το μεταναστευτικό χαρακτηρίζεται πλέον ζήτημα εθνικής σημασίας. Οι πολιτικές που έχουν δρομολογηθεί αρκούν, πιστεύετε, για την αντιμετώπισή του ή χρειάζονται, κατά τη γνώμη σας, και άλλα μέτρα και προς ποια κατεύθυνση;
Είναι, ίσως, η πρώτη φορά που μια ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει το μεταναστευτικό με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που επιβάλλει ο χαρακτήρας του ως σύνθετου, πολυπαραγοντικού και πάνω από όλα ευρωπαϊκού προβλήματος. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και οι αρμόδιοι υπουργοί από την πρώτη στιγμή ενημερώνουν ασταμάτητα τους Ευρωπαίους εταίρους μας και επισημαίνουν την υποχρέωση που έχει η Ε.Ε. για λήψη άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων, ώστε να μην είναι μόνο η Ελλάδα που πρέπει κάθε φορά να υφίσταται τις δυσμενείς επιπτώσεις που προκύπτουν από το συγκεκριμένο φαινόμενο μετακίνησης πληθυσμών από την Ανατολή προς την Ευρώπη. Η διάκριση μεταξύ μεταναστών και προσφύγων, που νομοθέτησε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την εξέταση των αιτημάτων παροχής ασύλου σε αυτούς που το δικαιούνται, όπως και η δημιουργία προαναχωρησιακών κέντρων για τη διαμονή όλων των υπολοίπων, εκφράζουν τη βούληση της κυβέρνησης για μια αξιόπιστη πολιτική στο προσφυγικό, που, δυστυχώς, δεν είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Ποιο το δικό σας μήνυμα, όντας βουλευτής, προς τις τοπικές κοινωνίες που αντιδρούν στη μεταφορά προσφύγων από τα νησιά στην περιοχή τους και ποια η άποψή σας για μορφές αντιδράσεων όπως το πολυσυζητημένο μπάρμπεκιου έξω από χώρο φιλοξενίας προσφύγων;
Η μεταφορά και η εγκατάσταση προσφύγων από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα, αναμφίβολα, έχουν δημιουργήσει προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες και, ασφαλώς, όχι χωρίς αιτία. Κατά τη γνώμη μου, πριν από κάθε εγκατάσταση ομάδας προσφύγων σε συγκεκριμένη περιοχή πρέπει να προηγούνται ενημέρωση των κατοίκων και συνεννόηση με τις τοπικές Αρχές. Παράλληλα, πρέπει να υπάρχουν κεντρική διεύθυνση της υπόθεσης και ο απαραίτητος συντονισμός, ώστε να μη δημιουργούνται δευτερογενή προβλήματα που οφείλονται στη δράση κάποιων επιτηδείων που σπεύδουν να ωφεληθούν κάθε φορά από παρόμοιες καταστάσεις (ΜΚΟ, «μεσάζοντες» κ.λπ.). Επίσης, πρέπει να καταβληθεί ιδιαίτερη μέριμνα, ώστε να μη γίνουν υπερβάσεις στο κατ’ ανώτατο όριο ποσοστό εγκατάστασης προσφύγων που έχει καθορίσει η κυβέρνηση. Λόγου χάριν στην Ηλεία υπάρχουν ήδη 5.000 αλλοδαποί στην περιοχή της Νέας Μανωλάδας (Μπανγκλαντεσιανοί, Αφγανοί, κ.ά.), που ζουν σε αυτοσχέδιο γκέτο, καθώς επίσης και περίπου 500 αλλοδαποί που ήρθαν πριν από δύο-τρία χρόνια στην παραλία της Μυρσίνης και φιλοξενούνται σε ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις του Δήμου Ανδραβίδας-Κυλλήνης. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει περιθώριο για επιπλέον εγκατάσταση, αφού έχει καλυφθεί το 1% του μόνιμου πληθυσμού του νομού.
Οσον αφορά στο πολυσυζητημένο μπάρμπεκιου έξω από τον χώρο φιλοξενίας μουσουλμάνων προσφύγων, θεωρώ ότι τέτοιες αντιδράσεις προσβάλλουν όχι μόνο τον πολιτισμό και την παράδοση των Ελλήνων, που στηρίζονται στις αξίες της ανεκτικότητας απέναντι στους ανθρώπους με διαφορετικό θρήσκευμα, αλλά πρωτίστως παραβιάζουν και το άρθρο 2 του Συντάγματος, που υποχρεώνει όχι μόνο το κράτος αλλά και κάθε πολίτη της χώρας να σέβεται, να αναγνωρίζει και να προστατεύει την αξιοπρέπεια κάθε ανθρώπου που ζει στον τόπο μας, ανεξαρτήτως θρησκείας, φυλής και γλώσσας, όταν μάλιστα στη χώρα μας ισχύει η αρχή της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ επανέρχεται, με αφορμή αυτήν τη φορά το μεταναστευτικό, στον ισχυρισμό ότι στο κόμμα σας υπάρχουν «ακραίες φωνές». Τι απαντάτε;
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΣΥΡΙΖΑ εγκαλεί τη Νέα Δημοκρατία για ακροδεξιά απόκλιση. Θεωρώ ανάξιο οποιασδήποτε απάντησης και τον νέο ισχυρισμό του για δήθεν ακραίες φωνές στη Ν.Δ., αφού και μόνο η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη θέση του προέδρου του κόμματος, ενός νέου πολιτικού που προέρχεται ιστορικά και γενεαλογικά από την οικογένεια των πολιτικών που έφεραν και στέριωσαν στην Ελλάδα τις φιλελεύθερες ιδέες, αποτελεί την πιο αποστομωτική απάντηση και στις νέες άναρθρες κραυγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Πώς σχολιάζετε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην Προανακριτική Επιτροπή;
Η στάση του ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς, ελέγχεται για έλλειψη θεσμικής και κοινοβουλευτικής συνέπειας. Μετά την απόφαση που έλαβε η Προανακριτική Επιτροπή για την εξαίρεση των δύο βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, κάθε προσπάθεια ανυπακοής και κάθε διάθεση κοινοβουλευτικού ακτιβισμού από μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι καταδικαστέα. Στις Δημοκρατίες τα προβλήματα δεν λύνονται με την πυγμή και την αυθαιρεσία αλλά με τη συμβολή στην ομαλή λειτουργία των αντιπροσωπευτικών κοινοβουλευτικών θεσμών, που διέπεται από θεσπισμένους κανόνες που πρέπει να ισχύουν, ανεξαρτήτως του κόμματος που διαθέτει την πλειοψηφία.
Πώς σχολιάζετε την επιστολή που απηύθυνε ο κ. Τσίπρας στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος, όπου συμμετείχατε ως γενικός εισηγητής της πλειοψηφίας;
Η κίνηση αυτή του κ. Τσίπρα υπονομεύει απρόκλητα και αψυχολόγητα το καλό κλίμα δημοκρατικού διαλόγου και σπιλώνει την υψηλή ποιότητα του κοινοβουλευτικού λόγου που αναπτύχθηκε στην Επιτροπή για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.
Μάλιστα, με την πρωτοβουλία του αυτή δεν δίστασε να «αδειάσει» και τους βουλευτές του κόμματος που είχαν υπερασπιστεί την εξαιρετική δουλειά που έγινε στην Επιτροπή. Το έκανε στην περίπτωση της Προανακριτικής, με την άρνηση να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις των κοινοβουλευτικών οργάνων. Το επαναλαμβάνει σήμερα, με την άκαιρη, αντικανονική και εκτός πλαισίου απαίτησή του από την Επιτροπή, μετά το πέρας των εργασιών της, να ασχοληθεί εκ νέου με ένα ζήτημα που εξαντλητικά συζητήθηκε στις συνεδριάσεις της. Ο κ. Τσίπρας προσβάλλει με τον τρόπο αυτόν την κοινοβουλευτική αξιοπρέπεια και την πολιτική ευθύνη των μελών της Επιτροπής και εγκαινιάζει μια τακτική μπαχαλοποίησης του κοινοβουλευτικού βίου της χώρας.
Πώς αλλιώς να εξηγήσω ότι μέσα από την επιστολή του προκύπτει σαφέστατα ο ανούσιος και ασήμαντος χαρακτήρας της παρέμβασής του, και μάλιστα από τις ίδιες τις λέξεις που χρησιμοποιεί, αποσαφηνίζει δηλαδή με αυτήν «κάτι που ήδη προκύπτει ερμηνευτικά από την ισχύουσα ρύθμιση του άρθρου 86» και η ερμηνευτική δήλωση που θέλει να προσθέσει στη διάταξη του άρθρου 86 είναι «απλώς επιβεβαιωτική από τυπική-νομική άποψη» της ισχύουσας ρύθμισης. Χαίρε βάθος αμέτρητον!
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής