Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών πάντως, που από την πρώτη στιγμή «παρακολουθεί» την πορεία του πλοίου, επισήμως δεν έχει κάνει κανένα σχόλιο. Ωστόσο, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, μέχρι αυτή τη στιγμή δεν προκύπτει (με επίσημο τρόπο) ότι το ιρανικό πετρελαιοφόρο πράγματι θα καταπλεύσει στο λιμάνι της Καλαμάτας, όπως φαίνεται στο γράφημα της ιστοσελίδας «Marine Traffic» και μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, καθώς δεν έχει υπάρξει μέχρι στιγμής επίσημο αίτημα ελλιμενισμού στη χώρα μας.
Ωστόσο, μέχρι την Κυριακή 25 Αυγούστου, οπότε, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να φθάσει το πλοίο στην Καλαμάτα, τα δεδομένα μπορεί να αλλάξουν. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το συγκεκριμένο αίτημα μπορεί να υποβληθεί μέχρι και 48 ώρες πριν από τον κατάπλου. Σε κάθε περίπτωση, η Αθήνα δεν θα επιθυμούσε να εμπλακεί στη διένεξη του Ιράν με τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία, αλλά δεν θα μπορούσε και να εμποδίσει τον κατάπλου του «Adrian Darya 1» σε ελληνικό λιμάνι, καθώς οι κυρώσεις στη Συρία έχουν επιβληθεί από τις ΗΠΑ και όχι από την Ευρωπαϊκή Ενωση. «Μια πιθανή εμπλοκή της χώρας μας στην αντιπαράθεση της Τεχεράνης με τη Δύση θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια λεπτή άσκηση ισορροπίας», υποστηρίζουν καλά ενημερωμένες πηγές, που όμως τονίζουν ότι «δεν συντρέχει αυτή τη στιγμή κανένας λόγος ανησυχίας».
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδονται από διεθνή μέσα ενημέρωσης, αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών προειδοποίησε την Αθήνα ότι οποιαδήποτε βοήθεια προς το ιρανικό τάνκερ Grace 1, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του προς την Συρία, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως παροχή υλικής υποστήριξης σε τρομοκρατική οργάνωση.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Μοχάμεντ Τζαβάν Ζαρίφ, προειδοποίησε ότι οποιαδήποτε απόπειρα κατάληψης του πλοίου από τις ΗΠΑ «θα έχει σοβαρές συνέπειες», προσθέτοντας ότι η κρίση με τη Βρετανία θα λήξει μόνο όταν το τάνκερ φθάσει στον προορισμό του (δεν διευκρίνισε ποιον). «Ακόμη και μια δήλωση των Αμερικανών ότι σκοπεύουν να κατάσχουν το πλοίο θα συνιστά απειλή για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα», συμπλήρωσε το ιρανικό YΠΕΞ, καλώντας τη μεσολαβήτρια Ελβετία να ενημερώσει την Ουάσιγκτον.
«Είμαστε έτοιμοι να συνοδεύσουμε το πετρελαιοφόρο μας με πολεμικά πλοία αν ζητηθεί από την κυβέρνηση», απείλησε από την πλευρά του ο αρχηγός του ιρανικού πολεμικού ναυτικού, ναύαρχος Χοσεΐν Καζάντι. Μέχρι χθες η αμερικανική πλευρά τηρούσε σιγήν ιχθύος για το αν θα αποπειραθεί να κατάσχει το Adrian Darya 1 σε διεθνή ύδατα. Ωστόσο μια τέτοια ενέργεια υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθεί παράνομη. Η Συνθήκη του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας προβλέπει ότι πολεμικά πλοία έχουν δικαίωμα να αποβιβάσουν μονάδες ή να κατάσχουν πλοία ξένης σημαίας μόνο όταν υπάρχουν υπόνοιες για σοβαρά εγκλήματα, όπως η πειρατεία και το δουλεμπόριο.
Προτού καν αποπλεύσει το Adrian Darya 1 από το Γιβραλτάρ, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ εξήγγειλε κυρώσεις κατά του πληρώματος με τη μορφή ανάκλησης της βίζας για τις ΗΠΑ. «Μήνυμα προς όλους τους ναυτικούς: Αν επανδρώσετε πλοία της Ιρανικής Ρεπουμπλικανικής Φρουράς ή άλλα σκάφη που παραβιάζουν τις αμερικανικές κυρώσεις, θέτετε σε κίνδυνο την είσοδό σας στις ΗΠΑ», έγραψε στο twitter o υπουργός Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρία Astralship προτού αναχωρήσει από το Γιβραλτάρ το πλοίο απέκτησε νέο πλήρωμα από Ινδούς και Ουκρανούς ναυτικούς.
Το ένταλμα κατάσχεσης που εξέδωσε η γενική εισαγγελέας της Ουάσιγκτον, Τζέσι Λιου, κατόπιν παραγγελίας του υπουργείου Δικαιοσύνης, αναφέρει το συγκεκριμένο πλοίο και όσα μεταφέρουν τέτοια φορτία ξεπλένουν εκατομμύρια δολάρια για λογαριασμό δικτύου εταιριών που συνδέονται με το ιρανικό καθεστώς και υπόκεινται σε κυρώσεις των ΗΠΑ.
Στο μεταξύ, το Ιράν διέψευσε τη διάχυτη εντύπωση ότι επιτεύχθηκε συμφωνία με τη Βρετανία για την απελευθέρωση του βρετανικού τάνκερ Stena Impero, που κατασχέθηκε στις 20 Ιουλίου στα Στενά του Ορμούζ. Επισήμως οι αρχές του Γιβραλτάρ άφησαν ελεύθερο το Grace 1/Adrian Darya 1, όταν η Τεχεράνη δεσμεύτηκε επισήμως ότι το φορτίο των 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου δεν θα παραδοθεί στη Συρία του Ασαντ.
Να σημειωθεί ότι το θέμα των εντάσεων με το Ιράν και της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ συζητείται σήμερα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ με αμερικανική πρωτοβουλία. Σε κάθε περίπτωση, το θρίλερ με το ιρανικό σκάφος στη Μεσόγειο απέχει πολύ από τη λήξη του.