Η επιστολή δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» και η κ. Αντωνοπούλου με χθεσινή της ανακοίνωση υπογραμμίζει ότι η επιλογή τροφοδότησης της εφημερίδας με ανυπόστατες, ψευδείς ή ανακριβείς πληροφορίες δημιουργεί μείζον θέμα πολιτικής δεοντολογίας, το οποίο ασφαλώς και θα αντιμετωπιστεί αποφασιστικά το αμέσως προσεχές διάστημα.
Η κυρία Χαλικιά καταλογίζει ιδιοτέλεια στην κυρία Αντωνοπούλου και υποστηρίζει ότι η αναπληρώτρια υπουργός «κινείται στο πλαίσιο της συκοφαντικής δυσφήμησης σε βάρος μου, τόσο σε προσωπικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο».
Η συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό, που κοινοποιήθηκε και στους υπουργούς Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη και Νίκο Παππά, Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο και τον γ.γ. του πρωθυπουργού Δημήτρη Τζανακόπουλο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική και τα όσα αναφέρονται αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα λόγω της ιδιότητας της κυρίας Χαλικιά: «Η αλήθεια για τη στάση της εν λόγω υπουργού είναι ότι αντιστάθηκα σε κακές (πάρα πολύ κακές) επιλογές διαχείρισης δημοσίου χρήματος που επιχειρεί, κυρίως με “αυτεπιστασίες”(δηλαδή απευθείας αναθέσεις σε κοινωνικούς εταίρους πολλών χιλιάδων ευρώ, πρακτική στην οποία διέπρεψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. και έχει στιγματιστεί) ή άλλες πρακτικές που πριμοδοτούν τα μεγάλα ΚΕΚ, τη στιγμή που η κυβέρνησή μας έχει δηλώσει πάρα πολλές φορές ότι πρόκειται να χτυπήσει αυτή τη διαπλεκόμενη αγορά».
Η κυρία Χαλικιά γίνεται πιο συγκεκριμένη στη συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό: «Κορυφαίο παράδειγμα είναι το “περίφημο” 29-64 (πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας) και τις επιλογές που η ίδια η κυρία Αντωνοπούλου ζήτησε να έχουμε μέσα, ώστε να αποκλείονται τα μικρά ΚΕΚ (υπάρχουν διαμαρτυρίες, επιστολές και τα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση της πρόσκλησης που επιβεβαιώνουν τα προαναφερόμενα». Οι καταγγελίες της γενικής γραμματέως του υπουργείου Εργασίας, όμως, δεν σταματούν εδώ, αφού στην ίδια επιστολή-καταπέλτη για την αναπληρώτρια υπουργό προσθέτει: «Στο σημείο αυτό είμαι υποχρεωμένη να παρατηρήσω την “άναρχη εξειδίκευση του προγράμματος απασχόλησης ΕΣΠΑ 2014-2020”, κάτω από τις κατευθύνσεις της εν λόγω υπουργού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν χρήματα από συγχρηματοδοτούμενους πόρους για να καλυφθούν οι ανάγκες καταπολέμησης της ανεργίας σε Αττική και Νότιο Αιγαίο. Για τα παραπάνω, έχω ενημερώσει γραπτά τόσο τον υπ. Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη όσο και τον πρόεδρο της Βουλής Ν. Βούτση από το καλοκαίρι».
Οι επικριτές της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας επισημαίνουν ότι ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί το περίφημο «Πρόγραμμα Καταπολέμησης της Ανεργίας για ηλικίες 29-64 ετών». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε προγραμματιστεί από τη Ν.Δ., καταργήθηκε στη συνέχεια από την κυρία Αντωνοπούλου με την αιτιολογία ότι είχε σχεδιαστεί όχι για ανέργους, αλλά για συγκεκριμένους φορείς κατάρτισης και εταιρείες που θα απασχολούσαν για ορισμένους μήνες τους ανέργους, και έτσι υποσχέθηκε ότι το πρόγραμμα θα επανασχεδιαζόταν και θα προκηρυσσόταν το αργότερο τον Απρίλιο του 2015. Το σχέδιο της πρόσκλησης που βγήκε την περασμένη εβδομάδα στη διαβούλευση από το υπουργείο Εργασίας απέχει από τα υπεσχημένα, ότι οι άνεργοι θα λάμβαναν 5.500 ευρώ. Σύμφωνα με την πρόσκληση, παίρνουν 600 ευρώ για την κατάρτιση και 2.000 ευρώ για τρίμηνη πρακτική άσκηση. Οπως καταγγέλλεται, όμως, τα ίδια θα πάρουν και τα ΚΕΚ! Οσο για την απασχόληση; Εκπτώσεις και εδώ: παρά τις υποσχέσεις για εγγυημένη απασχόληση 26.000 ανέργων, η πρόβλεψη τώρα περιορίζεται στους 10.000.
Τα Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας
Από τη θέση της αντιπολίτευσης, ο ΣΥΡΙΖΑ ασκούσε δριμεία κριτική στην επιλογή των Προγραμμάτων Κοινωνικής Εργασίας για την εξασφάλιση, έστω απασχόλησης πέντε μηνών για ανέργους. Τα προγράμματα με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ χαρακτηρίζονταν τότε κοροϊδία σε βάρος των ανέργων, αφού επέστρεφαν στην ανεργία μετά από πέντε μήνες και δεν εξασφάλιζαν μόνιμες θέσεις εργασίας. Μάλιστα η μόνη περιφέρεια που δεν είχε ενταχθεί στα συγκεκριμένα προγράμματα ήταν αυτή αυτή της Αττικής υπό την κυρία Ρένα Δούρου.
Ωστόσο, η τακτική των κοινωνικών προγραμμάτων συνεχίστηκε και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η αρμόδια αναπληρώτρια υπουργός Ράνια Αντωνοπούλου, «κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία», αφού επανέλαβε όσα και προεκλογικά έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ, ότι δηλαδή η κοινωφελής εργασία δεν λύνει το πρόβλημα της ανεργίας, στη συνέχεια με τη δικαιολογία «τι να κάνουμε αφού οι προηγούμενοι είχαν προγραμματίσει δράσεις με προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ και θα καλύπτονταν και άμεσες ανάγκες των δήμων», εξήγγειλε ότι θα προχωρούσε η υλοποίηση.
Είκοσι μήνες μετά, αυτό που έχει γίνει είναι ότι δεσμεύτηκαν 300 εκατ. ευρώ για προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, αλλά μόνο για 2016-2017. Το ΕΣΠΑ, βέβαια, έχει ορίζοντα έως το 2020 – προφανώς έως τότε ποιος ζει, ποιος πεθαίνει… Και ακόμη χειρότερα: τα χρήματα που έχουν δεσμευτεί δεν επαρκούν για την Αττική και το Νότιο Αιγαίο! Ετσι, το υπουργείο Εργασίας υποχρεώθηκε να αναζητήσει έκτακτη χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών, της τάξης των 55,22 εκατ. ευρώ, από εθνικούς πόρους, με τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Γιώργο Χουλιαράκη να εγκρίνει τη χορήγηση 12.011.325 ευρώ, και αυτά για το τρέχον έτος, αφαιρώντας τα από τα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού για μισθούς και συντάξεις και φέρνοντας έτσι ακόμη πιο κοντά τον «κόφτη».
Κεφαλογιάννης για τον ελληνικό «Iron Dome»: Θα είναι έτοιμος εντός του 2026
Στην πολιτική της κυρίας Αντωνοπούλου αναγνωρίζεται ως θετικό στοιχείο ότι τα πεντάμηνα των προηγούμενων κυβερνήσεων έγιναν οκτάμηνα. Ωστόσο, της καταλογίζεται συγκεντρωτισμός στον προγραμματισμό και καμία συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς, όπως καταγγέλλεται, «μοίρασε θέσεις σε κάθε δήμο, σύμφωνα με ένα δικό της μοντέλο προγραμματισμού», πράγμα που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην υλοποίηση.
Για παράδειγμα, αναφέρεται ότι ο Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης είχε ζητήσει 200 άτομα το 2015 και τώρα του δόθηκαν 1.600, ενώ αντίστοιχα η Πάτρα είχε ζητήσει 500 άτομα πέρυσι και τώρα πήρε 1.600. Και ναι μεν οι δήμοι έχουν μεγάλη ανάγκη σε προσωπικό, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαχειριστούν τόσο μεγάλο αριθμό ανέργων. Αυτό το διαφαινόμενο αδιέξοδο οδήγησε στη λύση των φάσεων: τμηματικές προκηρύξεις για την κάλυψη των προσφερόμενων θέσεων. Οι άνεργοι, συνολικά 43.000, θα απασχοληθούν επί οκτώ μήνες με 500 ευρώ τον μήνα, έναντι 53.000 το 2015. Σημαντικό κομμάτι των πόρων που διατίθενται, ωστόσο, θα πάει στο κομμάτι της… κατάρτισης των ανέργων και τους φορείς της, δηλαδή τα ΚΕΚ. Οι επικριτές της κυρίας Αντωνοπούλου υποστηρίζουν ότι «δεν αποδεικνύεται η πραγματική αναγκαιότητα υλοποίησης της κατάρτισης, τουλάχιστον για τους ανέργους».
Πάντως, η πολιτική του υπουργείου Εργασίας στην καταπολέμηση της ανεργίας στηλιτεύεται και από στελέχη του κόμματος. Είναι χαρακτηριστική η επιστολή του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Ηγουμενίδη, που κοινοποιήθηκε στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος, με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, που κατατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή. Ο κ. Ηγουμενίδης εμφανίζεται ιδιαίτερα επικριτικός για το υπουργείο Εργασίας, τονίζοντας ότι «ολόκληρη η πολιτική του για τις πολιτικές απασχόλησης μέχρι σήμερα τείνει να περιορίζεται σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, τα οποία η ιστορία έχει αποδείξει ότι δεν προσφέρουν ούτε μια πραγματική θέση εργασίας».
Οι βολές εκ των έσω, όμως, εις βάρος της κυρίας Αντωνοπούλου έρχονται και από άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο Μιχάλης Καρτερός, που είναι γραμματέας της Νομαρχιακής Σερρών και αδελφός του αρθρογράφου της Αυγής, Θανάση Καρτερού, του οποίου η σύζυγος και ο γιος είναι ιδιοκτήτες Κέντρου Διά Βίου Μάθησης στη Νιγρίτα. Ο κ. Καρτερός σε επιστολή που της απευθύνει μάλιστα είναι παραπάνω από δηκτικός, καθώς αναφέρει: «Η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς στην Ελλάδα προτείνει ρυθμίσεις που ο προκάτοχός σας Βρούτσης δεν τόλμησε καν να σκεφτεί. Ρυθμίσεις που ικανοποιούν χρόνιες επιδιώξεις του βαθέος μηχανισμού του αμαρτωλού ΕΛΣΕΚΕΚ».
Το ΑΣΕΠ, η προκήρυξη και το δελτίο-φάντασμα
Η δημόσια πρόσκληση μέσω του ΟΑΕΔ για τις 6.339 θέσεις κοινωφελούς εργασίας σε 34 δήμους-θύλακες της υψηλής ανεργίας και τα παρατράγουδα που δημιουργήθηκαν όταν το υπουργείο Εργασίας υποχρεώθηκε στην αναστολή της προκειμένου να αλλάξουν συγκεκριμένα κριτήρια ήταν αυτό που προκάλεσε την έκρηξη στις σχέσεις της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου και της γενικής γραμματέως του υπουργείου Δήμητρας Χαλικιά.
Η αναστολή στην υποβολή των αιτήσεων έγινε με το αιτιολογικό ότι είχε προηγηθεί σχετική απόφαση του ΑΣΕΠ προκειμένου να αποφευχθούν ζητήματα συνταγματικότητας. Μάλιστα, αντιρρήσεις για τη διατύπωση και τους όρους της πρόσκλησης, ιδιαίτερα για το σημείο που προβλεπόταν μοριοδότηση των ανέργων από τους συγκεκριμένους δήμους, είχε εκφράσει η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας. Το δελτίο Τύπου για την αναστολή αναρτήθηκε στη σελίδα του υπουργείου στις 10 Οκτωβρίου, ωστόσο λίγες ώρες αργότερα «εξαφανίστηκε».
Τώρα, η κυρία Χαλικιά καταγγέλλει στην επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ότι η πολιτική της προϊσταμένη καταλογίζει σε εκείνη παρέμβαση ώστε το ΑΣΕΠ να μπλοκάρει την πρόσκληση ενδιαφέροντος, ενώ το θέμα φέρνει στη Βουλή με ερώτησή της προς τον υπουργό Εργασίας η βουλευτής του Ποταμιού Κατερίνα Μάρκου και τίτλο «Δελτίο Τύπου-φάντασμα του υπουργείου Εργασίας για τα κοινωφελή προγράμματα» ζητώντας την κατάθεση όλων των εγγράφων για το ζήτημα.
27/9/2016
Μιας και τα 300 εκατ. ευρώ που δεσμεύτηκαν για προγράμματα κοινωφελούς εργασίας δεν έφτασαν για την Αττική και το Νότιο Αιγαίο, η κυρία Αντωνοπούλου ζήτησε από τον κ. Χουλιαράκη επιπλέον 55 εκατ. ευρώ, και εκείνος ενέκρινε επιπλέον 12.011.325 ευρώ για το 2016
Απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων
Μια ατελείωτη λίστα προγραμμάτων κατάρτισης του υπουργείου Εργασίας με την υπογραφή της κυρίας Ράνιας Αντωνοπούλου, όπως προκύπτει από έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ», έχουν εκτελεστεί με απευθείας αναθέσεις-αυτεπιστασίες.
Ενδεικτικά:
Πρόγραμμα «Δράσεις κατάρτισης, συμβουλευτικής και πιστοποίησης για άνεργους νέους 18-24 ετών στον τομέα του λιανικού εμπορίου»: Υλοποιείται με αυτεπιστασία από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Η επιχορήγηση για την αυτεπιστασία ανέρχεται στο ποσό των 2.677.200 ευρώ.
Πρόγραμμα «Κατάρτιση, πιστοποίηση και συμβουλευτική με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών»: Δικαιούχος ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ).Αναλαμβάνει με αυτεπιστασία την καταβολή των εκπαιδευτικών επιδομάτων των εκπαιδευομένων. Συνολικό κόστος της αυτεπιστασίας 2.489.602 ευρώ.
Πρόγραμμα «Κατάρτισης, πιστοποίησης και συμβουλευτικής με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics, στις 8 περιφέρειες σύγκλισης»: Ανατίθεται στην Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ). Συνολική δαπάνη του προγράμματος 2.284.300 ευρώ, εκ των οποίων η επιχορήγηση της αυτεπιστασίας ανέρχεται σε 1.379.200 ευρώ.
Πρόγραμμα «Δράσεις κατάρτισης, πιστοποίησης και συμβουλευτικής υποστήριξης για άνεργους νέους 18-24 ετών στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics»: Υλοποιείται από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος. Το κόστος κατανέμεται ως εξής: για διοίκηση, διαχείριση, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης, παροχή υπηρεσιών υποστήριξης και συμβουλευτική καθοδήγηση των ωφελουμένων καθώς και δημοσιότητα από τον Σύνδεσμο, ποσό 193.257 ευρώ. Για τα εκπαιδευτικά επιδόματα των 164 ωφελουμένων ανέργων: 241.343 ευρώ.
Πρόγραμμα «Κατάρτιση, πιστοποίηση και συμβουλευτική με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics στις 2 περιφέρειες σταδιακής εισόδου»: Συνδικαιούχος η ΕΕΔΕ, που αφορά 136 ωφελούμενους ανέργους με κόστος αυτεπιστασίας 262.400 ευρώ, εκ των οποίων τα 135.448 ευρώ προορίζονται για την πληρωμή των επιδομάτων στους ωφελούμενους.