Συνεπώς, μετά από επικοινωνία που είχε με τον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση ο κ. Παππάς, οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για τη μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο, θα πραγματοποιηθεί μετά τη συγκρότηση του ΕΣΡ.
«Είχα πριν από λίγο επικοινωνία με τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, τον κ. Βούτση. Εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της βουλής», δήλωσε ο κ. Παππάς. «Αυτό και θα κάνουμε», τόνισε.
Επιπλέον, ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι «είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο».
«Ήρθε η ώρα νομίζω», είπε ο κ. Παππάς, «όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων».
Τι ανέφερε η τροπολογία
Σύμφωνα με την τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή τα κανάλια που δεν πήραν άδεια υποχρεούνται να κλείσουν σε πέντε (5) ημέρες αντί για τρεις μήνες που προέβλεπε αρχικά ο νόμος. Η απόφαση θα τεθεί σε ισχύ από την στιγμή που θα υπογραφεί η τελική απόφαση και θα δημοσιευθεί στο ΦΕΚ.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη σχετική τροπολογία:
«Μετά την πάροδο πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης του υπουργού στον οποίον έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με την οποία χορηγούνται άδειες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, επιβάλλονται οι κυρώσεις των άρθρων 76 και 77 του ν. 4070/2012 στις εξής περιπτώσεις:
παροχής και με κάθε τρόπο διανομής περιεχομένου, ανεξαρτήτως στόχευσης, μέσω επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής σε ελεύθερη λήψη και εθνική ή περιφερειακή εμβέλεια από παρόχους μη αδειοδοτημένους κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου,
διανομής, κωδικοποίησης, μετάδοσης και με οποιοδήποτε τρόπο διάθεσης στο κοινό από παρόχους δικτύου επίγειας τηλεοπτικής ευρυεκπομπής και σε οποιαδήποτε εμβέλεια ή γεωγραφική κάλυψη, προγραμμάτων, εκπομπών ή περιεχομένου των ανωτέρων υπό (α) αναφερομένων».
Με την ίδια τροπολογία επίσης αυστηροποιούνται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται τόσο για την DIGEA όσο και για τους καναλάρχες που θα εξακολουθήσουν να εκπέμπουν. Η ποινή φυλάκισης ορίζεται πλέον στον 1 έτος αντί για 6 μήνες ενώ τα πρόστιμα θα φτάνουν έως και 1 εκατ. ευρώ ενώ θα κατάσχονται και μηχανήματα.
Τι συμβαίνει με την ιθαγένεια του Παύλου και τα σενάρια να μπει στα γαλάζια ψηφοδέλτια;
Παράλληλα με την τροπολογία δεν αναγνωρίζονται ως φορολογικά έξοδα η διαφημιστική δαπάνη μιας επιχείρησης σε κανάλι που δεν έχει πάρει άδεια.
Επιπλέον δίνεται προθεσμία έξι μηνών, ώστε οι τηλεοπτικοί σταθμοί με άδεια να εκπέμπουν σε high definition.
Τέλος, περνά στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (αντί του ΕΣΡ) η αρμοδιότητα για την παροχή βεβαίωσης προς τους αδειοδοτούμενους τηλεοπτικούς σταθμούς, ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές κ.ά.
Πώς ερμηνεύει η κυβέρνηση την τροπολογία
Σύμφωνα με κυβερνητικό «non paper», η τροπολογία Παππά αποβλέπει:
Στην κατοχύρωση της επένδυσης των υπερθεματιστών.
Στην ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου.
Περιλαμβάνει 6 σημεία:
1. Ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για μετάδοση μη αδειοδοτημένου σήματος . Ίσχυαν μόνο για τον πάροχο δικτύου. (Digea). Τώρα επεκτείνονται και στον πάροχο περιεχομένου (κανάλι). Επίσης αυστηροποιούνται.
Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση έως 12 μήνες. Χρηματική ποινή από 20.000 έως 1.5εκ. Κατάσχεση εξοπλισμού. (για το κανάλι)
Διοικητικές κυρώσεις: Σύσταση (με πρόστιμο 3 εκ εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση). Αναστολή ή ανάκληση της άδειας. (Αυτό προφανώς ισχύει για τον πάροχο αφού το κανάλι δεν θα έχει ούτως ή άλλως άδεια. Θα ισχύσει μελλοντικά, εφ όσον θα υπάρξει και δεύτερος πάροχος)
Οι κυρώσεις θα ισχύσουν πέντε ημέρες μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει οριστικά τους αδειούχους.
2. Η εκπομπή των αδειοδοτημένων σε σήμα υψηλής ευκρίνειας.
Ο νόμος προβλέπει ότι οι αδειοδοτημένοι πρέπει να εκπέμψουν από την πρώτη στιγμή σε HD.Η τροπολογία δίνει μεταβατική περίοδο, ως εξής:
Οι αδειοδοτημένοι έχουν 6 μήνες προθεσμία να εκπέμψουν και σε σύστημα HD.
Κατόπιν έχoυν 2 χρόνια περιθώριο να εκπέμπουν και σε HD και σε SD. (Standard Definition)
Μετά την παρέλευση της διετίας, θα πρέπει να εκπέμπουν αποκλειστικά σε HD.
Παράλληλα δίνεται διετής προθεσμία, μέχρι το παραγόμενο πρόγραμμα να είναι εξ αρχής σε HD.
3. Η διαφημιστική δαπάνη σε μη αδειοδοτημένο σταθμό δεν εκπίπτει.
Εδώ υπάρχει ερώτημα για το τι θα γίνει αν ένας σταθμός εκπέμπει χωρίς άδεια (οπότε η δαπάνη δεν εκπίπτει), αλλά ταυτόχρονα εκπέμπει και νόμιμα σε ψηφιακή πλατφόρμα (nova, ote tv κλπ- οπότε η δαπάνη εκπίπτει). Ο Αλεξιάδης έχει φτιάξει έναν μηχανισμό ελέγχου, για το ποιο κομμάτι της δαπάνης αντιστοιχεί σε μη αδειοδοτημένη και ποιο σε αδειοδοτημένη εκπομπή.
4. Βεβαίωση συμμόρφωσης των αδειδοτημένων με τις ρυθμίσεις του νόμου (κατανομή προσωπικού ανά κλάδο, αριθμός απασχολούμενων, εγκαταστάσεις κλπ).
Η αρμοδιότητα αυτή (του να βεβαιώνει ποιος είναι σύννομος) ανήκει στο ΕΣΡ. Μεταβιβάζεται στην ΓΓΕ, μέχρι να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.
5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.
Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φακτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:
Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.
Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.
6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.
Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.
Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανααλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.
ΝΔ: Η Κυβέρνηση οδηγεί τη χώρα σε αντιδημοκρατικό κατήφορο
Από το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
«Το πραξικόπημα Τσίπρα – Παππά κορυφώνεται με άλλη μια αυταρχική πράξη που οδηγεί μέσα σε πέντε εργάσιμες μέρες σε κλείσιμο τα τηλεοπτικά κανάλια.
Οι ευθύνες τους για τις μαύρες αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις είναι τεράστιες.
Οφείλουμε όλοι και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, να συνειδητοποιήσουμε τον αντιδημοκρατικό κατήφορο στον όποιον οδηγεί η Κυβέρνηση τη χώρα και να αντισταθούμε με όλες μας τις δυνάμεις».
ΣΥΡΙΖΑ: Οι υπηρέτες των καναλαρχών δεν αποδέχονται την ήττα τους
Απαντώντας στην ανακοίνωση της ΝΔ, η Κουμουνδούρου σημειώνει: «Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, που για 27 χρόνια υπηρέτησαν τους καναλάρχες, τολμούν να μιλούν για δημοκρατία. Οι υπερασπιστές της αεροπειρατείας των καναλαρχών δεν μπορούν να αποδεχθούν την ήττα τους».
Στην ίδια ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται ότι «ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε με επιτυχία και με απόλυτη διαφάνεια» και υπογραμμίζεται ότι «γίνεται πραγματικότητα η λαϊκή απαίτηση για την άρση της ασυδοσίας και την επιβολή της νομιμότητας στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο».