H Ν.Δ. μιλά διαρκώς για μεγάλη οπισθοδρόμηση επί ΣΥΡΙΖΑ στην οικονομία. Ισχύει το ίδιο και για τη Δημόσια Διοίκηση;
Στη Δημόσια Διοίκηση οι πολιτικές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. δεν έχουν οδηγήσει απλά σε οπισθοδρόμηση αλλά οδηγούν σε πλήρη αποδιάρθρωση. Με νομοθετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν από την κυβέρνηση είτε ως «αποκαταστάσεις αδικιών» είτε ως «μεγάλες μεταρρυθμίσεις» στη Δημόσια Διοίκηση, αλλά και με επιλογές προσώπων για τη στελέχωση δημόσιων οργανισμών και άλλων επιτελικών θέσεων του Δημοσίου έχει επέλθει μια πλήρης απαξίωση κάθε έννοιας αξιοκρατίας, διαφάνειας και βελτίωσης του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι νομοθετικές αυτές παρεμβάσεις που δήθεν αποτελούσαν τομές στη Δημόσια Διοίκηση δεν έχουν εφαρμοστεί και το μόνο που παρακολουθούμε είναι η τακτοποίηση των κομματικών φίλων και συγγενών. Η κυβέρνηση πλέον δείχνει να έχει χάσει τον έλεγχο στη Δημόσια Διοίκηση και προσπαθεί, είτε με παρατάσεις των προβλεπόμενων προθεσμιών είτε με εγκυκλίους με απειλητικό περιεχόμενο προς τους δημοσίους υπαλλήλους, να συμμαζέψει τα πράγματα εν όψει των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει απέναντι στους θεσμούς.
Πρόσφατα είπατε πως η σημερινή κυβέρνηση «έσπειρε ανέμους και θερίζει θύελλες και στη Δημόσια Διοίκηση». Τι εννοείτε;
Οταν ο ΣΥΡΙΖΑ βρισκόταν στην αντιπολίτευση απαξίωσε και πολέμησε κάθε διαδικασία αξιολόγησης, την οποία επιχείρησε η προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ. Αντί να εισφέρει στο δημόσιο διάλογο για την αξιολόγηση τις δικές της προτάσεις, ήταν αντίθετη απέναντι σε κάθε διαδικασία αξιολόγησης συνδέοντάς τες, ψευδώς, με δήθεν απολύσεις, ενώ κάτι τέτοιο δεν προέκυπτε ούτε από τις προθέσεις της τότε κυβέρνησης ούτε βεβαίως από το νόμο 4250/2014 με τον οποίο περιγραφόταν το μεταβατικό στάδιο αξιολόγησης, ούτε από το περιεχόμενο της δημόσιας διαβούλευσης για τον πάγιο τρόπο αξιολόγησης, ο οποίος βγήκε στη δημοσιότητα τον Ιανουάριο του 2015. Οταν, λοιπόν, έχεις απαξιώσει συστηματικά κάθε προσπάθεια αξιολόγησης στο Δημόσιο, πώς μπορείς πλέον να πείσεις τους δημοσίους υπαλλήλους για την αναγκαιότητα και τα οφέλη μιας τέτοιας διαδικασίας; Βλέπουμε, λοιπόν, την κυβέρνηση με εγκυκλίους να προσπαθεί εδώ και πάρα πολλούς μήνες να πείσει τους υπαλλήλους να συμμετάσχουν στη διαδικασία και, αντί να παραδεχτεί τις δικές της ευθύνες, καταλογίζει δήθεν υπονόμευση από τη Ν.Δ. χρεώνοντάς της ουσιαστικά το 80% των δημοσίων υπαλλήλων που δεν συμμετέχει. Νομίζω ότι η αρμόδια υπουργός έχει αρχίσει να χάνει τον έλεγχο της κατάστασης.
Εάν στην Παιδεία μιλάμε για αριστεία, πολύ σημαντική σε ό,τι αφορά το Δημόσιο είναι η αξιοκρατία. Ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζει ως κυβέρνηση η Ν.Δ. για να τη διασφαλίσει;
Η Ν.Δ. πιστεύει ότι τόσο στη διαδικασία των προσλήψεων όσο και στη διαδικασία της αξιολόγησης και της επιλογής των προϊσταμένων πρέπει να υπάρχει η καταλυτική παρέμβαση του ΑΣΕΠ. Το μόνο κριτήριο, είτε για την είσοδο στο Δημόσιο είτε για τη βαθμολογική ανέλιξη του υπαλλήλου, θα πρέπει να είναι οι τίτλοι σπουδών του, τα υπόλοιπα προσόντα του και η απόδοσή του στη διάρκεια της εργασίας του. Δεν μπορεί οι νέοι πτυχιούχοι που με θυσίες και κόπους δημιουργούν ένα αξιόλογο βιογραφικό να βλέπουν χωρίς καμία διαδικασία αξιολόγησης έναν 70χρονο πατέρα υπουργού χωρίς κανένα ιδιαίτερο προσόν να αναλαμβάνει τη διοίκηση ενός δημόσιου οργανισμού. Ταυτόχρονα, η κοινωνία θέλει να δει να λειτουργούν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα τα πειθαρχικά συμβούλια στις περιπτώσεις εκείνων των δημοσίων υπαλλήλων που δεν επιτελούν το καθήκον τους. Η αξιοκρατία δεν πρέπει να αποτελεί ζητούμενο αλλά πρέπει να είναι αυτονόητη αρχή για όλη τη Δημόσια Διοίκηση.
Ως Ν.Δ. δεσμεύεστε για μικρότερο και πιο αποτελεσματικό Δημόσιο. Πώς θα το επιτύχετε; Και τι απαντάτε στον ΣΥΡΙΖΑ που επιμένει να σας καταλογίζει ατζέντα απολύσεων;
H Ν.Δ. πιστεύει πράγματι σε ένα μικρό, ευέλικτο και αποτελεσματικό για τον πολίτη κράτος που να σέβεται τα χρήματα του φορολογουμένου. Η Ν.Δ. θα τηρήσει τον κανόνα αποχωρήσεων – προσλήψεων, ταυτόχρονα δε θα ιεραρχήσει τις ανάγκες του Δημοσίου και τις ειδικότητες που πραγματικά χρειαζόμαστε. Οι μόνες απολύσεις οι οποίες θα γίνουν, όπου αυτό διαπιστωθεί, θα είναι όσων έχουν πλαστά πτυχία και πιστοποιητικά ή μη νόμιμα μετατράπηκαν οι συμβάσεις τους ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Δεν νομίζουμε κανείς Ελληνας πολίτης να διαφωνεί με τη θέση αυτή και αφήνουμε τον ΣΥΡΙΖΑ στον κουραστικό του μονόλογο περί δήθεν απολύσεων.
Όλγα Κεφαλογιάννη: Δεν έχω την πολυτέλεια για τα παιδιά μου να χάσω τον έλεγχο ούτε στιγμή
Πολλές φορές έχετε καταγγείλει την κυβερνητική πολιτική στο θέμα των συμβασιούχων. Ποια θα είναι η πολιτική της Ν.Δ. για τους συμβασιούχους;
Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου προβλέπονται από το Σύνταγμά μας και πρέπει να καλύπτουν μια συγκεκριμένη συνήθως εποχική ανάγκη του Δημοσίου για συγκεκριμένο διάστημα. Δεν μπορεί να γίνεται καταστρατήγηση αυτού του κανόνα και να καλύπτονται με αυτόν τον τρόπο πάγιες και διαρκείς ανάγκες, αλλά ούτε μπορεί να έρχεται η κεντρική Διοίκηση και να επιβάλει στους φορείς την παράταση τέτοιων συμβάσεων παραβιάζοντας ευθέως το Σύνταγμα. Ειδικότερα αυτό που γίνεται με τους συμβασιούχους είναι πρωτόγνωρο και απ’ ό,τι φαίνεται οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης μικρή σημασία έχουν για τους κυβερνώντες. Ενώ οι συμβασιούχοι τον Ιούλιο του 2015 ανέρχονταν σε 51.175 δύο χρόνια μετά, δηλαδή τον Μάιο του 2017, σύμφωνα με την απογραφή ανέρχονται σε 76.971. Η Ν.Δ. θεωρεί ότι, όπου υπάρχει πάγια ανάγκη, αυτή πρέπει να καλύπτεται από μόνιμο προσωπικό μέσω προκηρύξεων του ΑΣΕΠ, οι οποίες θα είναι ανοιχτές για όλους και ταυτόχρονα σε διάφορους τομείς, όπου αυτό είναι εφικτό, θα ενθαρρύνει τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ο αριθμός των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου είναι αναγκαίο να περιοριστεί μόνο σε όσες περιπτώσεις καλύπτονται πράγματι ανάγκες με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και δεν πρέπει μέσα από αυτή την πρακτική να εγκλωβίζονται εργαζόμενοι και να γίνονται όμηροι των επιλογών της κάθε κυβέρνησης.
Ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης, πρώτη έξοδος στις αγορές, δεν είναι αυτά βήματα προς μια καθυστερημένη, έστω, αποκατάσταση της κανονικότητας στην οικονομία;
Καμία κανονικότητα στην οικονομία δεν μπορεί να επέλθει όσο υπάρχει έλλειψη αξιοπιστίας της κυβέρνησης τόσο σε σχέση με όσους παράγουν και επιχειρούν αυτή τη στιγμή στη χώρα όσο και με όποιους θέλουν να επενδύσουν. Η αξιοπιστία προϋποθέτει σταθερή και ξεκάθαρη οικονομική πολιτική και συγκεκριμένες φιλοεπενδυτικές πρωτοβουλίες. Δεν μπορεί η μισή κυβέρνηση να είναι υπέρ συγκεκριμένων επενδύσεων και η άλλη μισή απέναντι. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ο ιδιωτικός τομέας με τιμωρητικό τρόπο. Δεν μπορεί η υπερφορολόγηση να είναι τέτοια που να μην αφήνει κανένα κίνητρο σε όποιον επιχειρεί και δημιουργεί. Είναι ανάγκη να υπάρξει ένα αξιόπιστο, λειτουργικό και άμεσα εφαρμόσιμο οικονομικό μοντέλο που να ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία και κάτι τέτοιο μόνο μια κυβέρνηση της Ν.Δ. μπορεί να το υποστηρίξει.
Το αίτημα της Ν.Δ. για εκλογές είναι ουσιαστικά ένα διαρκές αίτημα της κοινωνίας
Η Ν.Δ. ζητά πολιτική αλλαγή, αλλά δεν μπορεί να προκαλέσει πρόωρες εκλογές. Προσωπικά, εκτιμάτε πως είναι πιθανό να υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις σε σύντομο χρονικό διάστημα; Και τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι θα μπορούσε να τις προκαλέσει;
Το αίτημα της Ν.Δ. για εκλογές είναι ουσιαστικά ένα διαρκές αίτημα της κοινωνίας. Η μεγάλη πλειονότητα των συμπολιτών μας, βλέποντας την ανεπάρκεια της κυβέρνησης, την αδιέξοδη οικονομική πολιτική και τα σημάδια ρεβανσισμού που χαρακτηρίζουν τους κυβερνώντες, επιθυμεί μια στροφή στην κανονικότητα και στο ρεαλισμό. Οταν ένα τέτοιο αίτημα υπάρχει στην κοινωνία από σιωπηρή αντίδραση, έρχεται η στιγμή που μετατρέπεται σε μια έντονη απαίτηση. Θεωρώ ότι τα δυσβάστακτα οικονομικά βάρη με τα οποία θα έρθουν αντιμέτωποι όλοι οι Ελληνες το επόμενο διάστημα, σε συνδυασμό με την αναξιοπιστία και την ανεπάρκεια της κυβέρνησης αλλά και με την υπεύθυνη και τεκμηριωμένη αντιπολίτευση της Ν.Δ., θα οδηγήσουν σε πολιτικές εξελίξεις το επόμενο διάστημα.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής