Ο επικεφαλής της ειδικής επιτροπής για το πρόγραμμα που βρίσκεται στις Βρυξέλλες εδώ και μία εβδομάδα Θόδωρος Σκυλακάκης μίλησε χθες ξανά για μια «ιστορική και μοναδική ευκαιρία» που δεν πρέπει να χάσει η χώρα.
Γι’ αυτό άλλωστε τα έργα του προγράμματος θα ξεκινήσουν άμεσα (ίσως και μέσα στον Δεκέμβριο) χωρίς να περιμένουν ούτε καν την έγκριση του Ταμείου Ανάκαμψης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο.
Καταμερισμός
Τόνισε επίσης ότι η ουσία του προγράμματος είναι να προωθηθούν ταυτόχρονα οι δημόσιες και οι ιδιωτικές επενδύσεις μέσα από τα 32 δισ. ευρώ του προγράμματος που διατίθενται στην Ελλάδα. Ειδικότερα, είπε ότι μέσα από τις επιχορηγήσεις ύψους 19,4 δισ. ευρώ θα γίνουν δημόσιες επενδύσεις. Από τα δάνεια των 12,7 δισ. του προγράμματος που θα έχουν σχεδόν μηδενικό επιτόκιο θα κινητοποιηθούν τουλάχιστον ισόποσα ιδιωτικά κεφάλαια, αφού η χρηματοδότηση μέσω δανείων θα φτάνει το 50% για ιδιωτικές επενδύσεις.
Συνεπώς το πρόγραμμα βάζει έναν αρχικό στόχο μέχρι και το τέλος του 2026 να έχει προωθήσει επενδύσεις συνολικού ύψους τουλάχιστον 44,8 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 19,4 δισ. θα είναι δημόσιες και 24,5 δισ. θα είναι ιδιωτικές, κλείνοντας ένα μεγάλο μέρος του επενδυτικού κενού της χώρας.
Ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι για να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος το πρόγραμμα ξεκινά άμεσα.
Μάλιστα, τόνισε ότι το πρώτο έργο που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης αναμένεται να ανακοινωθεί τον Δεκέμβριο, ενώ το σύνολο του ελληνικού προγράμματος ανάκαμψης αναμένεται να εγκριθεί από την Ε.Ε. περί τα τέλη Απριλίου με αρχές Μαΐου, παρά το ότι είναι ένα από τα πρώτα εθνικά σχέδια τα οποία έλαβε σε αυτή τη φάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ενδεικτικά, πάντως, στα έργα που υπάρχουν στο πακέτο που έστειλε η Ελλάδα στις Βρυξέλλες περιλαμβάνονται η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με POS και την ΑΑΔΕ (ένα θέμα που εκκρεμεί πάνω από μια 10ετία), αλλά και η συνολική ψηφιοποίηση του Δημοσίου.
Μεταρρυθμίσεις
Παράλληλα, οι δημόσιες επενδύσεις που θα γίνουν κυρίως από τις επιχορηγήσεις των 19,4 δισ. θα προωθούν και συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις. «Δεν παρεκκλίνουμε ούτε εκατοστό από τη μεταρρυθμιστική εντολή που λάβαμε το 2019.
Αντιθέτως, την τιμούμε χωρίς εκπτώσεις και καθυστερήσεις», υπογράμμισε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και μέλος της διοικούσας επιτροπής της κυβέρνησης για το Ταμείο Ανάκαμψης με ευθύνη για τις μεταρρυθμίσεις, Ακης Σκέρτσος, κατά την τοποθέτησή του στην παρουσίαση των προβλέψεων και των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία.
Αναφέροντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι στον κρίσιμο σήμερα τομέα της Υγείας «όταν αγοράζουμε ένα αξονικό τομογράφο δεν θα καλύπτουμε μόνο τη δαπάνη αγοράς. Θα δημιουργούμε και ένα σύστημα παρακολούθησης της αποτελεσματικότητάς του. Θα εξετάζουμε δηλαδή πόσους ασθενείς εξυπηρέτησε, για ποιες ασθένειες, με ποια φάρμακα…».
Στην κατάρτιση του τελικού προγράμματος, το οποίο θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες στις αρχές του έτους, θα αξιοποιηθούν και οι προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη.
Η κατανομή των επιχορηγήσεων
Σε ό,τι αφορά την κατανομή των επιχορηγήσεων ύψους 19,4 δισ. ευρώ, τα 16,4 δισ. διατίθενται για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις ως εξής:
* 6,2 δισ. ευρώ (ποσοστό 38%) θα κατευθυνθούν στην «πράσινη» μετάβαση.
* 2,1 δισ. ευρώ (ποσοστό 13%) θα κατευθυνθούν στην ψηφιακή μετάβαση.
* 4,1 δισ. ευρώ (ποσοστό 25%) θα κατευθυνθούν σε ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμό της οικονομίας.
* 4 δισ. ευρώ ή το 24% των επιχορηγήσεων θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση της απασχόλησης και την απόκτηση δεξιοτήτων.
Το σύνολο των 19,4 δισ. ευρώ συμπληρώνεται με τα 3 δισ. που θα διατεθούν μέσω του React EU για δαπάνες που θα αφορούν την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού, την ενίσχυση του συστήματος υγείας και τη στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών .
Θα μεταμορφώσουν οικονομία και παραγωγικό μοντέλο
Στο σχέδιο που έστειλε η ειδική επιτροπή στις Βρυξέλλες την περασμένη Πέμπτη περιλαμβάνονται και συνολικά 46 Ευρωπαϊκές Εμβληματικές Πρωτοβουλίες, η προώθηση των οποίων αποτελεί διακριτό στόχο του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης. Ειδικότερα, ανα τομέα προτείνονται:
«Πράσινη» μετάβαση
1 Η αναβάθμιση των υποδομών με σκοπό την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη διασύνδεσή τους με τα συστήματα μεταφοράς και διανομής, καθώς και με τα νησιά.
2 Η τοποθέτηση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας με σκοπό να ενισχυθεί ο ρόλος των καταναλωτών στις νέες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και να προωθηθεί η εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ μικρής κλίμακας.
3 Η ενίσχυση και βελτίωση των συστημάτων τηλεθέρμανσης.
4 Αντικατάσταση των πετρελαϊκών προϊόντων στην παραγωγή ενέργειας και την επέκταση του δικτύου του φυσικού αερίου.
5 Νέο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον». Στο γνωστό από παλιά «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» προτείνεται ολοκληρωμένη επενδυτική δραστηριότητα που αφορά την παροχή κινήτρων (επιχορήγηση και άτοκο δάνειο) για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών.
Προτείνεται επίσης η σύνδεση με την πρωτοβουλία «Μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό στο περιβάλλον», καθώς προβλέπει την προώθηση του ρόλου των ενεργών καταναλωτών, μέσω της υποστήριξης για την εγκατάσταση ΑΠΕ, τη δημιουργία υποδομών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (μπαταρίες) και σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και την αναβάθμιση των κατοικιών σε έξυπνα σπίτια, μέσω της εγκατάστασης έξυπνων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας και συσκευών.
Δράση που περιλαμβάνει μικτά χρηματοδοτικά εργαλεία για εταιρίες του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, και ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, με στόχο να βελτιωθεί η ενεργειακή τους απόδοση, να προωθηθεί η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να αναβαθμιστεί η ανταγωνιστική τους θέση επενδύοντας στην «πράσινη» ανάπτυξη.
Επιμέρους μέτρα για την ενεργειακή ανακαίνιση δημοσίων κτιρίων μέσω της κινητοποίησης Εταιρειών Ενεργειακών Υπηρεσιών (EEY).
6 Ηλεκτρικοί φορτιστές: Υποστήριξη της ανάπτυξης δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τόσο σε περιοχές που είναι αρμόδιες οι τοπικές αρχές όσο και σε σημεία ενδιαφέροντος για το αστικό και προαστιακό περιβάλλον.
Ψηφιακή μετάβαση – Δίκτυα
7 Δημιουργία δικτύου οπτικών ινών: Προ-εγκατάσταση δομημένων καλωδιώσεων σε κτίρια προκειμένου να διευκολυνθεί η εγκατάσταση οπτικών ινών σε κάθε σπίτι (Fiber to the home).
8 «Διάδρομοι» 5G: Ενα συνεργατικό δίκτυο διασυνοριακών «διαδρόμων» μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών θα υποστηρίξει τη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για τη δοκιμή, περαιτέρω ανάπτυξη και χρήση της τεχνολογίας 5G.
9 Μικρο-δορυφόροι.
Ψηφιοποίηση Δημοσίου
10 Ψηφιακός και διοικητικός μετασχηματισμός των Υπηρεσιών Μιας Στάσης της Δημόσιας Διοίκησης.
11 Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Σχέσεων με Πελάτες (CRM) για τον δημόσιο τομέα.
12 Νέο σύστημα ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων.
13 ΚΕΠ – Plus.
14 Ηλεκτρονική Υγεία (Ψηφιακά Αρχεία Υγείας Ασθενών, Πρόγραμμα Θεραπείας Καρκίνου/Ηλεκτρονικής Υγείας, Τηλεϊατρική, Διαχείριση υλικού & εφοδιασμός νοσοκομείου).
15 Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη (Ψηφιοποίηση κρίσιμων αρχείων, διαλειτουργικότητα – Διαχείριση Ψηφιακής Δίκης).
16 Εκπαίδευση (Οπτικές Ινες για το Σχολείο, Ψηφιακές Υπηρεσίες Ακαδημαϊκών Οργανισμών).
17 Ψηφιακές Υπηρεσίες για τα Σχολεία (Myschool, e-me, e-Parents), Ψηφιοποίηση φυσικών αρχείων του Εθνικού Κέντρου Πληροφοριών Ακαδημαϊκής Αναγνώρισης.
18 Ανάπτυξη, Καινοτομία (Υπηρεσίες Μιας Στάσης για όλες τις νομικές μορφές επιχειρηματικότητας).
19 Ενέργεια και Περιβάλλον (Δυναμικό σύστημα τιμολόγησης ενέργειας, Ψηφιακή βοήθεια για εξοικονόμηση ενέργειας).
20 Ψηφιακός μετασχηματισμός της ΑΑΔΕ (Ανάπτυξη νέου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος φορολογίας, Υλοποίηση Πλαισίου Πολυετούς Στρατηγικού Σχεδιασμού για τελωνειακές διαδικασίες).
21 Εργασία και Κοινωνική Ασφάλιση (Ψηφιακή χορήγηση συντάξεων, Ψηφιακή καταγραφή του Χρόνου Εργασίας).
22 Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΠΕΚΑ (Λίστες Ενιαίου Κωδικού Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Αναμόρφωση Ενιαίας Ροής για τα Δεδομένα Απασχόλησης και Κοινωνικών Ασφαλίσεων).
23 Αγροτική ανάπτυξη (Ανάπτυξη πλατφόρμας για την ανιχνευσιμότητα των αγροτικών προϊόντων, ψηφιοποίηση αγροτικού τομέα).
24 Εξυπνες πόλεις και ψηφιακός μετασχηματισμός των δήμων.
25 Διοίκηση και υπηρεσίες που προσφέρονται σε επιχειρήσεις και πολίτες (Ψηφιακός μετασχηματισμός και διοικητική μεταρρύθμιση, τηλεργασία στον δημόσιο τομέα).
26 Πολιτισμός και Τουρισμός (Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΕΟΤ, Προώθηση πολιτιστικών εκθεμάτων με Εικονική Πραγματικότητα για Μουσεία και Τουρισμό).
27 Ψηφιακά Μητρώα (Αθλητικά Μητρώα, Μητρώο Επιχειρήσεων-Δεύτερη Φάση, Τουριστικό Μητρώο e-MHTE).
28 Ψηφιακός μετασχηματισμός του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων
29 Ψηφιακός Mετρητής: Ανάπτυξη ψηφιακού διαδικτυακού εργαλείου για την αξιολόγηση του βαθμού ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτό το εργαλείο θα παρέχει ένα δομημένο ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση της ψηφιακής ωριμότητας μιας εταιρείας και θα εντοπίζει πιθανούς τομείς προόδου.
30 Κέντρο Ψηφιακής Καινοτομίας.
31 Ψηφιακή Καινοτομία του Δημόσιου Τομέα, μέσω της υποστήριξης πρωτοβουλιών «Ανοικτής Καινοτομίας» που συνδέουν δημόσιες επιχειρήσεις, μικρές επιχειρήσεις, νεοσύστατες επιχειρήσεις και τον ερευνητικό/ακαδημαϊκό χώρο με σκοπό να αναπτύξουν ψηφιακές καινοτομίες.
32 Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Οικονομίας, μέσω της ανάπτυξης και παρακολούθησης του δικτύου Ψηφιακών Κέντρων Καινοτομίας.
33 Προώθηση νοοτροπίας Ψηφιακής Καινοτομίας σε νεοσύστατες επιχειρήσεις, δημόσιους φορείς και το ευρύ κοινό.
34 Προώθηση και επιτάχυνση της δημιουργίας του Ελληνικού Οικοσυστήματος Καινοτομίας και της διασύνδεσής του με το παγκόσμιο.
35 Ψηφιακές εφαρμογές για τη βελτίωση της Επιχειρηματικότητας, των Υποδομών και του Περιβάλλοντος.
36 Μέτρηση και παρακολούθηση των ατμοσφαιρικών ρύπων και της θαλάσσιας ρύπανσης.
37 Ηλεκτρονικά διόδια και συστήματα παρακολούθησης οχημάτων. Αναβάθμιση τηλεπικοινωνιακής υποδομής ΟΣΕ.
38 Ψηφιακός μετασχηματισμός των δημόσιων παρόχων υπηρεσιών.
Ψηφιακές Δεξιότητες
39 Ψηφιακά συστήματα και εργαλεία, εργαστηριακός εξοπλισμός για μονάδες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και μονάδες του ΟΑΕΔ και αναβάθμιση κτιριακών υποδομών.
40 Ψηφιακός μετασχηματισμός και ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης μέσω ανάπτυξης ψηφιακού περιεχομένου και εργαλείων, ψηφιακού εξοπλισμού και επαγγελματικής εξέλιξης εκπαιδευτικών στα σχολεία.
41 Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στην υποχρεωτική και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
42 Ψηφιακές δεξιότητες στην τριτοβάθμια και στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση.
43 Ψηφιακές δεξιότητες στον δημόσιο τομέα.
44 Ψηφιακή ιθαγένεια, βασικές και προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
45 Ψηφιακές δεξιότητες για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.
46 Ψηφιακές δεξιότητες ατόμων που εργάζονται σε φορείς κοινής ωφελείας.
Οριακά αυξημένα τα έσοδα
Στα 9 δισ. έφτασε το πρωτογενές έλλειμμα το 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού.
Ωστόσο, λόγω της αλλαγής της βάσης σύγκρισης μετά και την κατάθεση του τελικού σχεδίου του Προϋπολογισμού του 2021, η εικόνα είναι τελείως αλλαγμένη.
Τα συνολικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 42.991 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 53 εκατ. ευρώ ή 0,1% έναντι του στόχου.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2020 ανήλθαν στα 51.862 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 621 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (52.482 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω των μειωμένων κατά 421 εκατ. ευρώ μεταβιβάσεων, οι οποίες δεν ολοκληρώθηκαν ως το τέλος Οκτωβρίου.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου