Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) κρατάει …μικρό καλάθι για την κίνηση στην αγορά κατά την επικείμενη, εκπτωτική περίοδο, ενώ κλίμα αισιοδοξίας επικρατεί από πλευράς Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) και Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ).
Σύμφωνα με κύκλους της ΕΣΕΕ, οι θερινές εκπτώσεις, φέτος, χαρακτηρίζονται από το «δίπολο»: καλές ευκαιρίες μεν, αλλά χαμηλές προσδοκίες σε επίπεδο τζίρου. «…Θα προσπαθήσουν αρκετές από τις επιχειρήσεις να κάνουν μεγάλες εκπτώσεις, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, που δυστυχώς δεν αναμένεται να είναι υψηλό, εξαιτίας της πίεσης στα εισοδήματά τους», επισήμαναν χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.».
Πρόσθεσαν, ακόμη, πως οι προσδοκίες της αγοράς από τις εκπτώσεις δεν είναι στα επίπεδα που ήταν παλιά. Και αυτό διότι η δυνατότητα κάθε εμπορικής επιχείρησης να κάνει προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους απομακρύνει το καταναλωτικό κοινό από το θεσμό των εκπτώσεων.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε στον «Ε.Τ.» πως οι θερινές εκπτώσεις ξεκινούν με «καλούς οιωνούς», αναφερόμενος στα στοιχεία της Eurostat, που δείχνουν τον ετήσιο πληθωρισμό στη χώρα μας τον Ιούνιο του 2024 να διαμορφώνεται στο 2,4%, από 2,8% το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι.
Τόνισε, επίσης, πως στόχος του λιανικού εμπορίου το φετινό καλοκαίρι είναι ο συνολικός τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 7 δισ. ευρώ. Ενας ακόμη στόχος της φετινής περιόδου των εκπτώσεων είναι να καταφέρει ως «αντίδοτο» να περιορίσει τον «πολυδιάστατο» πληθωρισμό τουλάχιστον κατά μισή μονάδα.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, μιλώντας στον «Ε.Τ.», εξέφρασε την προσδοκία για βελτίωση της κίνησης στην αγορά κατά τη θερινή, εκπτωτική περίοδο, σε σύγκριση με τους πρώτους μήνες του 2024. Το μεγάλο ζητούμενο, όπως πρόσθεσε, είναι να πάρουν «ανάσα» πρωτίστως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν, σε σχέση με τα δικαιώματά τους όσον αφορά στην εκπτωτική περίοδο, τα εξής:
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής πρέπει να υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή μείωσης τιμής.
Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Οταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.
Οταν η τιμή μειώνεται, προοδευτικά, κατά τη διάρκεια των 30 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.
Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 60 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν.4177/2013, σε όσους παραβαίνουν το νόμο περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών επιβάλλεται πρόστιμο ποσού όχι κατώτερου από 5.000 ευρώ και όχι ανώτερου από 3 εκατ. ευρώ.
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης, από την πλευρά τους, προετοιμάζονται για αυστηρούς ελέγχους στο «μέτωπο» των πλασματικών εκπτώσεων.
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων δεν αλλάζει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, δηλαδή Δευτέρα – Παρασκευή θα είναι ανοιχτά 9 π.μ. – 9 μ.μ., ενώ το Σάββατο 9 π.μ. – 6 μ.μ.
Το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας για την Κυριακή (14/7) είναι από τις 11 π.μ. έως τις 6 μ.μ., ενώ τα πολυκαταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά έως τις 8 μ.μ. Τα σούπερ μάρκετ θα λειτουργήσουν με ωράριο που θα αποφασίσει κάθε εταιρία.