Τα μέτρα περιλαμβάνουν τον «κόφτη» κατά 30% στις προωθητικές ενέργειες των προμηθευτών με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι, το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των βιομηχανιών που παράγουν και διακινούν βρεφικό γάλα στο 7%, αλλά και την επιβολή ανώτατου ορίου στην έκδοση πιστωτικών τιμολογίων έως 3% για τα νωπά τρόφιμα.
Σταθερές τιμές
Επιπλέον, σε εφαρμογή έχει τεθεί και το τρίμηνο «μπλόκο» σε προσφορές και εκπτώσεις για προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί από τη 10η Ιανουαρίου, όταν ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα, και μετά, με τις βιομηχανίες να ανακαλούν μαζικά τις αυξήσεις των τιμών που είχαν προαναγγείλει. «Το μέτρο της απαγόρευσης των προωθητικών ενεργειών για διάστημα τριών μηνών έχει οδηγήσει αρκετές εταιρίες να δουν ξανά το θέμα των ανατιμήσεων και καθημερινά όλο και περισσότερες εταιρίες παίρνουν πίσω τις ανατιμήσεις που έχουν ανακοινώσει. Είναι ένα μέτρο που αναμένεται να αποδώσει και να κρατήσει σταθερές τιμές στο ράφι, δεδομένου ότι οι Ελληνες καταναλωτές έχουν συνηθίσει να ψωνίζουν προϊόντα που είναι σε προσφορά», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ανώτατο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Αλλωστε, σύμφωνα με τον διευθυντή του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρη Κιοσέ, πάνω από τα μισά προϊόντα στην Ελλάδα -μέχρι πέρυσι τουλάχιστον- πωλούνταν υπό το καθεστώς κάποιας προωθητικής ενέργειας. «Μεσοσταθμικά η έκπτωση που λαμβάνουν από τις προσφορές οι καταναλωτές αντιπροσωπεύει περίπου το 12%-13% της δαπάνης τους», υπογραμμίζει.
Για παράδειγμα, ρύζι γνωστής εταιρίας που πωλείται στα ράφια των σούπερ μάρκετ στην τιμή των 2,45 ευρώ και ο προμηθευτής είχε στείλει τον Ιανουάριο νέο τιμοκατάλογο με αύξηση 4% ανεβάζοντας την τιμή του στα 2,55 ευρώ, μετά την απαγόρευση των προσφορών ανακάλεσε την αύξηση, διατηρώντας σταθερή την τιμή του προϊόντος.
Αντίστοιχα, συσκευασμένο τυρί γκούντα σε φέτες (συσκευασία 340 γραμμαρίων), που κοστίζει 5,10 ευρώ και ο προμηθευτής είχε γνωστοποιήσει στα σούπερ μάρκετ αύξηση κατά 6% στα 5,4 ευρώ, μετά την ανακοίνωση του μέτρου πήρε πίσω την αύξηση.
Σημειώνεται ότι η απαγόρευση των προσφορών ισχύει για μια σειρά αγαθών ευρείας κατανάλωσης, που περιλαμβάνει 60 κατηγορίες προϊόντων, όπως τρόφιμα (ρύζι, γάλα, ζυμαρικά, κρέας, αλλαντικά, όσπρια, τυριά, ελαιόλαδο κ.λπ.), απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά και είδη προσωπικής υγιεινής.
Οι 44 κατηγορίες τροφίμων
Ωστόσο, από το μέτρο εξαιρούνται 44 κατηγορίες τροφίμων που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους από 3 έως 30 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι οι προμηθευτές μπορούν να κάνουν γενναίες εκπτώσεις, ακόμα κι αν έχει προηγηθεί ανατίμηση, όταν πλησιάζουν στη λήξη τους. Βασική προϋπόθεση, τα προϊόντα αυτά να φέρουν ειδική σήμανση στο ράφι.
Συντάξεις Δεκεμβρίου: Πότε μπαίνουν τα χρήματα - Αντίστροφη μέτρηση
Για παράδειγμα, μακαρόνια που πωλούνται στο ράφι στην τιμή του 1,18 ευρώ, 20 ημέρες πριν λήξουν οι καταναλωτές μπορούν να τα αγοράζουν ακόμα και με έκπτωση 30% στα 82 λεπτά. Ή γιαούρτι του ενός κιλού, που τώρα κοστίζει 4,65 ευρώ, 3 μέρες πριν από την ημερομηνία λήξης θα διατίθεται ακόμα και στην τιμή των 2,65 ευρώ.
Η διάθεση των αποθεμάτων σε χαμηλότερη τιμή επιτρέπεται μέχρι 1 ημέρα πριν από την ημερομηνία λήξης για τα αρτοσκευάσματα, τα φρέσκα κρέατα και το φρέσκο γάλα, 3 ημέρες πριν για τα γιαούρτια, τα επιδόρπια και τα ψωμιά και 5 μέρες πριν για τα αβγά και τα αλλαντικά. 10 ημέρες πριν από την ημερομηνία λήξης μπορούν να πωλούνται σε προσφορά το ρύζι και τα τυριά και 20 ημέρες τα ζυμαρικά και τα όσπρια.
Στο 15% η μέση μείωση από τον «κόφτη» στις προσφορές
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
ΣΑΜΠΟΥΑΝ (1+1 δώρο)
Αρχική τιμή έως τέλη Φεβρουαρίου: 7€
Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 5,90€
Τελική τιμή με προσφορά: 2,9€ – 3,5€
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΠΛΥΝΤΗΡΙΟΥ (έκπτωση 50%)
Αρχική τιμή έως τέλη Φεβρουαρίου: 10€
Τελική τιμή έως τέλη Φεβρουαρίου: 5€
Νέα αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 8€
Νέα τελική τιμή με έκπτωση 50%: 4€
Στο μέτωπο των προσφορών, οι προμηθευτές απορρυπαντικών (ρούχων και πιάτων), καθαριστικών, ειδών προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες), βρεφικών πανών και προϊόντων εμμήνου ρύσεως, που κάνουν γενναίες προωθητικές ενέργειες κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου, αναγκάστηκαν να τις περιορίσουν, σύμφωνα με το μέτρο, σε ποσοστό 30% με αντίστοιχη μείωση και στο ράφι. Σύμφωνα με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, οι τιμοκατάλογοι που έχουν αποστείλει περιλαμβάνουν μειώσεις σε ποσοστό ακόμα και 40%, ενώ η μέση μείωση ανέρχεται στο 15%.
Οπως εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ανώτατο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ένα σαμπουάν που πωλείται υπό το καθεστώς προσφοράς «1+1 δώρο» στην τιμή των 7 ευρώ, η έκπτωση των 3,5 ευρώ που παρείχε ο προμηθευτής θα μειώθηκε κατά 30%, δηλαδή περίπου κατά 1,1 ευρώ. Ετσι, η τιμή αυτόματα θα πέσει στα 5,9 ευρώ και πάνω σε αυτήν τη μειωμένη τιμή θα μπορεί να κάνει προσφορά. «Εκτιμούμε ότι η τελική τιμή με την έκπτωση όχι απλώς θα πέσει στα 3,5 ευρώ, αλλά μπορεί να φτάσει ακόμα και στα 2,9 ευρώ. Κι αυτό γιατί οι καταναλωτές έχουν εκπαιδευτεί να ψωνίζουν με προσφορές. Αν η βιομηχανία δεν ρίξει την τιμή του, τα νοικοκυριά θα επιλέξουν τα προϊόντα άλλης εταιρίας που διατίθενται στην τιμή των 3,5 ευρώ ή και λιγότερο. Οπότε, είναι μονόδρομος για τους προμηθευτές να κάνουν εκπτώσεις στις ήδη μειωμένες τιμές», υπογραμμίζει η ίδια πηγή.
Μάλιστα, οι μειωμένες αρχικές τιμές αποτυπώνονται ήδη σε σχεδόν 2.000 κωδικούς.
«Μέχρι τώρα, η αρχιτεκτονική των τιμών στηριζόταν στο μοντέλο υψηλές τιμές και μεγάλες προσφορές. Η νέα αρχιτεκτονική τιμών στηρίζεται σε πιο χαμηλές τιμές. Ωστόσο, θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να δούμε πώς θα το αξιολογήσουν και οι καταναλωτές και ανάλογα οι εταιρίες να προσαρμόσουν την προωθητική τους πολιτική», σημειώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής εκπρόσωπος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.
Πάντως, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι προμηθευτές θα συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προσφορές τους, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους, πράγμα που σημαίνει ότι τελικά και οι τελικές τιμές για τα νοικοκυριά θα είναι χαμηλότερες. Ενδεικτικά, απορρυπαντικό που σήμερα έχει αρχική τιμή 10 ευρώ και πωλείται μόνιμα σε προσφορά στην τιμή των 5 ευρώ, από την 1η Μαρτίου διατίθεται στην τιμή των 8 ευρώ. Αν οι βιομηχανίες συνεχίσουν να πωλούν το προϊόν με έκπτωση 50%, οι καταναλωτές θα το αγοράζουν στα 4 ευρώ, δηλαδή 1 ευρώ φθηνότερα απ’ ό,τι πριν.
Ακόμη και 20% πιο φθηνό το βρεφικό γάλα
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
ΒΡΕΦΙΚΟ ΓΑΛΑ (0-6 ΜΗΝΩΝ)
Τιμή έως τέλη Φεβρουαρίου: 25,98€
Τιμή από την 1η Μαρτίου (μείωση 10%): 24,28€
ΒΡΕΦΙΚΟ ΓΑΛΑ (6-12 ΜΗΝΩΝ)
Τιμή έως τέλη Φεβρουαρίου: 21,73€
Τιμή από την 1η Μαρτίου (μείωση 20%): 17,38€
Σε ό,τι αφορά το βρεφικό γάλα, μετά την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που έδειξε ότι στην Ελλάδα πωλείται έως και 213% ακριβότερα σε σχέση με άλλες χώρες, με την επιβολή πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στο 7%, η τιμή του φαίνεται να υποχωρεί μεσοσταθμικά κατά 10%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η μείωση αγγίζει ακόμα και το 20%.
Για παράδειγμα, γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας (0-6 μηνών) 800 γραμμαρίων που μέχρι τέλος Φεβρουαρίου διετίθετο στα ράφια στην τιμή των 26,98 ευρώ, οι καταναλωτές το αγοράζουν πλέον στα 24,28 ευρώ. Αντίστοιχα, γάλα 2ης βρεφικής ηλικίας (6-12 μηνών) που κόστιζε 21,73 ευρώ (800 γραμμαρίων), τώρα πωλείται στην τιμή των 17,38 ευρώ. Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Ανάπτυξης, μέχρι τώρα το βρεφικό γάλα κυκλοφορούσε στην αγορά με έως και τρεις φορές μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε σχέση με το πλαφόν του 7% που θέσπισε η κυβέρνηση και γι’ αυτό η τιμή του ήταν τόσο υψηλή. «Με το νέο όριο στο περιθώριο κέρδους θα κλείσει η ψαλίδα και η τιμή του θα πλησιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», υπογραμμίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Πάντως, από την πλευρά τους εκπρόσωποι των γαλακτοβιομηχανιών εμφανίζονται ενοχλημένοι από την απόφαση αυτή σημειώνοντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «οποιοδήποτε πλαφόν στο κέρδος οποιουδήποτε προϊόντος είναι αυθαίρετο σε μια ελεύθερη αγορά και παραπέμπει σε άλλες εποχές και καθεστώτα. Παρ’ όλα αυτά, εκπρόσωποι του κλάδου παραδέχονται ότι το βρεφικό γάλα είναι ακριβό, ωστόσο αποδίδουν τις υψηλές τιμές στην ιδιαίτερη σύνθεσή του, στα αυξημένα μεταφορικά κόστη, δεδομένου ότι παράγεται αποκλειστικά σε ξένες χώρες, καθώς και στα αυστηρά συστήματα ασφαλείας που απαιτούνται».
Αποκλιμάκωση σε οπωροκηπευτικά και κρεατικά
Με τα οπωροκηπευτικά προϊόντα και τα κρεατικά να πωλούνται στα ράφια μέχρι και τέσσερις φορές πάνω σε σχέση με τις τιμές που φεύγουν από το χωράφι, το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης, που επιβάλλει στους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές και περιορίζει τα πιστωτικά τιμολόγια σε ποσοστό έως 3%, αποσκοπεί στην αποκλιμάκωση των τιμών.
«Ενα από τα τρικ που γίνονταν μέχρι τώρα ήταν η έκπτωση ή οι λεγόμενες επιστροφές στους αρχικούς παραγωγούς ή προμηθευτές, για να μειώνεται η τιμή τάχα μέσω επιστροφής. Ετσι, ο περιορισμός τους σε ένα ποσοτικό όριο 3% είναι ένα εξυγιαντικό μέτρο», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής εκπρόσωπος της Εθνικής Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ).
Για παράδειγμα, οι ντομάτες πωλούνται από τους παραγωγούς στα 80 με 90 λεπτά το κιλό, στη χονδρική φτάνουν στο 1,20 ευρώ και οι καταναλωτές τις αγοράζουν από 1,87 έως 2,30 ευρώ το κιλό. Αντίστοιχα, τα μήλα στάρκιν φεύγουν από το χωράφι στα 50 με 60 λεπτά το κιλό, στη χονδρική αγγίζουν το 1,10 ευρώ και στη λιανική διατίθενται από 1,44 έως 1,85 ευρώ το κιλό, με την ψαλίδα να ανοίγει έως και 270%.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, το γεγονός ότι οι τιμές που συμφωνούν προμηθευτές και λιανέμποροι για οπωροκηπευτικά και κρεατικά θα πρέπει να αναγράφονται στα τιμολόγια, περιλαμβάνοντας τυχόν εκπτώσεις ή επιστροφές, θα αναγκάσει τα σούπερ μάρκετ να ρίξουν τις τιμές, ώστε να μην υπερβαίνουν το περιθώριο κέρδους που εμφάνιζαν το 2021. Ωστόσο, θα φανεί τις επόμενες μέρες πώς αυτές θα διαμορφωθούν στο ράφι.
Ειδήσεις σήμερα
Φωτιά στο Άγιον Όρος: Καίγεται το Ιερό Καλύβι της Ζωοδόχου Πηγής
ΕΦΚΑ-ΔΥΠΑ: Μπαίνει «ζεστό» χρήμα στους λογαριασμούς – Μέχρι πότε θα γίνουν οι πληρωμές
Καιρός: Ο θερμότερος χειμώνας στην Ελλάδα ήταν ο φετινός
Κυριάκος Μητσοτάκης για Τέμπη: Η Δικαιοσύνη θα καταδείξει την αλήθεια, δεν θα μείνει καμία σκιά