Από τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν και αποκαλύπτει σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, γίνεται σαφές ότι τα αίτια της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση είναι ένα κρίσιμο ερώτημα που παραμένει αναπάντητο, γι’ αυτό και ο ανακριτής αποφάσισε να στείλει τα δείγματα των αναλύσεων που εντόπισαν τη χημική ουσία ξυλόλιο στον Καναδά για περαιτέρω έλεγχο.
Σχετικά με το τι προκάλεσε την πολύνεκρη σύγκρουση των δύο τρένων που «πάγωσε» την Ελλάδα στις 28 Φεβρουαρίου 2023, οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων εστιάζουν σε τρία σημεία, τα οποία χαρακτηρίζουν ενεργά αίτια:
» Το πρώτο είναι «η διευθέτηση του ψαλιδιού 118 Α σε παρακαμπτήριο η οποία εξέτρεψε την επιβατική αμαξοστοιχία IC62 στη γραμμή καθόδου».
» Το δεύτερο «η συνέχιση της πορείας της αμαξοστοιχίας IC62 επί 12 λεπτά σε γραμμή για την οποία δεν είχε δοθεί ρητή εξουσιοδότηση κίνησης».
» Το τρίτο «η ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης που προκάλεσε πυρκαγιά ιδιαίτερα μεγάλης έντασης και διάρκειας».
Στα συμβάλλοντα αίτια του δυστυχήματος περιγράφονται αναλυτικά όλες οι ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας που θα έπρεπε να λειτουργούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως η φωτοσήμανση και η τηλεδιοίκηση, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή κυκλοφορία των συρμών.
Μεγάλη ανάφλεξη
Μεσολόγγι: Γυναίκα μπούκαρε σε καφετέρια και τα έκανε γυαλιά καρφιά [βίντεο]
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, στην έκθεση των τεχνικών συμβούλων γίνεται εκτενής αναφορά στην πυρκαγιά που -τουλάχιστον στο κυλικείο- έκαιγε για παραπάνω από μιάμιση ώρα. «Η μετωπική σύγκρουση των δύο συρμών στις 23.18.30’’ συνοδεύτηκε από μεγάλη ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης, η οποία καταγράφηκε από κάμερες παρακολούθησης κυκλοφορίας και εκτιμάται ότι έφτασε σε μέγιστη διάμετρο 70-80 μέτρων και διάρκεια καύσης άνω των 6 δευτερολέπτων. Το μεγάλο θερμικό φορτίο, σε συνδυασμό με την άγνωστη καύσιμη ύλη, δημιούργησε έντονη πυρκαγιά, που ξεκίνησε από το βαγόνι κυλικείου και επεκτάθηκε στο επιβατικό βαγόνι Β2».
Σύμφωνα με το πόρισμα, η φωτιά συνέχισε να καίει για 100 λεπτά στο βαγόνι του κυλικείου και για 80 λεπτά στο βαγόνι Β2, ενώ, όπως αναφέρεται, «μικρής έκτασης εστίες στις δύο ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτιμάται ότι έσβησαν μετά από περίπου 45 λεπτά από τη σύγκρουση, χωρίς να προκαλέσουν σημαντικές ζημιές».
Στις σελίδες του πορίσματος τονίζεται, επίσης, ότι από τα 57 θύματα της σιδηροδρομικής τραγωδίας τα 30 απανθρακώθηκαν συνεπεία της πυρκαγιάς. «Για τα 29 από τα 30 θύματα που απανθρακώθηκαν δεν είναι ιατροδικαστικά δυνατό να διαπιστωθεί με ακρίβεια ο μηχανισμός θανάτου», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ τονίζεται ότι υπάρχουν μαρτυρίες επιζώντων που αναφέρονται σε παγιδευμένους, οι οποίοι ζητούσαν βοήθεια μετά τη σύγκρουση.
«Εκτιμάται ότι το “παράθυρο” επιβίωσης για πιθανούς εγκλωβισμένους στα σημεία που κατέκαυσε η πυρκαγιά κυμαίνεται από λίγα λεπτά σε κάποια σημεία του κυλικείου έως και 30 λεπτά για σημεία του βαγονιού Β2 και για τον περιβάλλοντα χώρο», σημειώνουν οι ειδικοί.
Το φορτίο
Στην έκθεσή τους επισημαίνουν, επίσης, ότι «δεν κατέστη δυνατό να διασταυρωθεί η ακρίβεια του δηλωμένου φορτίου για τις πρώτες τρεις επίπεδες πλατφόρμες (φορτάμαξες) της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Για τα φορτία της εμπορικής αμαξοστοιχίας είχε απαντήσει επισήμως η Hellenic Train, περιγράφοντας τι υπήρχε στα βαγόνια 4 έως 13 (παρασκευάσματα διατροφής, μπίρες και σύρματα), ενώ για τα πρώτα τρία βαγόνια (πλατφόρμες) που εκτροχιάστηκαν ανέφερε ότι ήταν έμφορτα με πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες).
Συστάσεις προς ΟΣΕ, Hellenic Train και ρυθμιστικές Αρχές
Οι πραγματογνώμονες στο τελευταίο κεφάλαιο με τίτλο «Συστάσεις Ασφαλείας» έχουν συμπεριλάβει προτάσεις προς τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train και τις κανονιστικές και ρυθμιστικές Αρχές, μεταξύ των οποίων η άμεση εγκατάσταση και πλήρης λειτουργία σύγχρονου συστήματος φωτοσήμανσης, τηλεδιοίκησης και ETCS.
Επίσης, συστήνεται η δημιουργία ανεξάρτητης υπηρεσίας με δικαιοδοσία άμεσων ελέγχων σε ζητήματα ασφαλείας κατά τα πρότυπα που λειτουργεί το Λιμενικό Σώμα στη ναυσιπλοΐα, καθώς επίσης η αυστηρή τήρηση των κανόνων πυρασφάλειας. Το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών υπογράφουν ο υποπτέραρχος ε.α. Γιώργος Βλασσόπουλος, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ο μηχανολόγος αεροναυπηγός, μηχανικός και πραγματογνώμονας ατυχημάτων Κώστας Λακαφώσης, ο μηχανολόγος μηχανικός Βασίλης Παπαδόπουλος και ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, σύμβουλος ασφαλείας Γιώργος Περιβολιώτης. Η επιτροπή επιφυλάσσεται να επανέλθει εάν προκύψουν νέα στοιχεία σχετικά με το δυστύχημα.
Ειδήσεις σήμερα
Κορινθία: Ο παλαιοχριστιανός βρήκε σπίτι – Επιπλοκές στην εγκυμοσύνη της κόρης του
Κυριάκος Μητσοτάκης για Τέμπη: Η Δικαιοσύνη θα καταδείξει την αλήθεια, δεν θα μείνει καμία σκιά