Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, που παρουσιάστηκαν στο 14ο συνέδριο του Ινστιτούτου Ερευνας Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι αυξήσεις των τιμών στα ράφια για τα ταχυκίνητα προϊόντα (FMCGs) θα κινηθούν στο 4,5% το νέο έτος από 7,3% που ήταν το 2023.
Ανοδικά
Αναλυτικά, στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του καλαθιού, οι ανατιμήσεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο 4,6% από 7,3% το 2023 και στα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο 4% από 7,2% την τρέχουσα χρονιά. Τα είδη νοικοκυριού, όπως καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ., προβλέπεται ότι θα πωλούνται έως και 5,7% ακριβότερα έναντι 9,2% το 2023.
«Θα είναι πληθωριστική και η επόμενη χρονιά, αλλά όχι με αυτή τη δύναμη», ανέφερε χαρακτηριστικά η διευθύντρια πωλήσεων της Circana, Δέσποινα Κατσίπη, σημειώνοντας ωστόσο ότι, θα παρά τις ανατιμήσεις, αναμένεται και οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα, καθώς λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, οι περισσότεροι καταναλωτές «θα μείνουν σπίτι, θα μαγειρέψουν σπίτι, θα καταναλώσουν στο σπίτι», μειώνοντας τις εξόδους τους στα καταστήματα εστίασης.
Πωλήσεις
Στο πλαίσιο αυτό, υπολογίζεται ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ όσον αφορά στα ταχυκίνητα προϊόντα θα αυξηθεί κατά 4,8%, με τις πωλήσεις των τροφίμων σε αξία να τρέχουν με ρυθμό άνω του 5,1%, των ειδών νοικοκυριού με 4,5% και των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και φροντίδας με 3,2%.
Την άποψη ότι οι τιμές στο ράφι θα παραμείνουν υψηλές και το 2024 εξέφρασε και ο Managing Director Ελλάδος και Βουλγαρίας της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας. «Ο πληθωρισμός σε έναν βαθμό θα μείνει. Από το 2024 η αποκλιμάκωση θα αρχίσει να εντείνεται, από εκεί και πέρα όμως οι υψηλές τιμές θα παραμείνουν. Δεν νομίζω ότι κανείς περιμένει ότι θα γυρίσουμε εύκολα στις τιμές του 2020», δήλωσε χαρακτηριστικά.
ΕΡΕΥΝΑ
Το 92% των πολιτών «βλέπει» αισχροκέρδεια
Πάντως, οι καταναλωτές σε ποσοστό 92% αποδίδουν την ξέφρενη κούρσα των τιμών στην αισχροκέρδεια έναντι 78% που ήταν πέρυσι, ενώ το 48% θεωρεί ότι οφείλεται στο κόστος της ενέργειας και το 37% στον υψηλό ΦΠΑ.
Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, 7 στους 10 πολίτες θεωρούν ότι το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι τα χαμηλά εισοδήματα και δευτερευόντως οι υψηλές τιμές των προϊόντων.
Tρόφιμα
Στην ερώτηση ποιες από τις κατηγορίες αγαθών είναι πιο επιβαρυντική για την τσέπη, το 58% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε τα προϊόντα τροφίμων, ακολούθησε το κόστος της ενέργειας με ποσοστό 30% και το κόστος των καυσίμων-μεταφορών με 10%.
Αξιολογώντας τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι καταναλωτές τα κρίνουν ως ανεπαρκή και σε ποσοστό 81% ζητούν τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, ενώ μόλις το 10% τάσσεται υπέρ του μέτρου της μόνιμης μείωσης τιμής στο ράφι κατά τουλάχιστον 5%.
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, απάντησε ότι «όσα κράτη επέλεξαν να προχωρήσουν σε μείωση του ΦΠΑ δεν έχουν επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα», προσθέτοντας ότι «το κράτος πρέπει να έχει δημοσιονομικά εφόδια για να στηρίξει τους ευάλωτους αλλά κυρίως να αντιμετωπίσει και αυτό που έρχεται. Δεν πρέπει να επιστρέψουμε ποτέ σε καταστάσεις του παρελθόντος».