Παράλληλα, εντός του 2023 δρομολογείται και η απαλλοτρίωση του συγκεκριμένου ακινήτου για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου. Σημειώνεται πως στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2023 προβλέπονται δαπάνες ύψους 31 εκατ. ευρώ γι’ αυτόν το σκοπό.
Σε γενικές γραμμές, όλες οι πρωτοβουλίες που λαμβάνονται για το έργο κινούνται γύρω από τρεις βασικούς άξονες: το διαγωνισμό ΣΔΙΤ, τη συνακόλουθη μετεγκατάσταση των υπουργείων και των δημόσιων οργανισμών και τη μετεγκατάσταση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), η οποία θα αποτελέσει τμήμα του γενικότερου σχεδιασμού του ΥΠΟΙΚ για την αναδιάρθρωση των ΕΑΣ.
Χρονοδιάγραμμα
Για την υλοποίησή του, το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) λόγω της συναρμοδιότητας πολλών δημόσιων φορέων έχει ως πρότυπο την επένδυση στο «Ελληνικό» -επί της ουσίας τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για να περάσει η επένδυση από… τα χαρτιά στην πράξη-, αλλά και επιρροές από διεθνείς πρακτικές.
Στην παρούσα φάση, ολοκληρώνονται διαφόρων ειδών μελέτες που απαιτούνται (π.χ. κυκλοφοριακή, τεχνική, περιβαλλοντική και κοινωνική αξιολόγηση για το ΣΔΙΤ, τελικό χρηματοοικονομικό μοντέλο ΣΔΙΤ, αρχιτεκτονικό μάστερ πλαν κ.ά.) για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ (η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης) και η απαλλοτρίωση του ακινήτου.
Για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού ΣΔΙΤ εκτιμάται πως θα χρειαστούν, συνολικά, 18-20 μήνες, ενώ θα έχει προηγηθεί η απαλλοτρίωση. Από το ΥΠΑΝ έχουν υπολογίσει περίοδο κατασκευής περί τα 3 έτη. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η μετεγκατάσταση θα μπορέσει να ξεκινήσει σε 5-5,5 χρόνια από σήμερα. Τότε θα είναι έτοιμο το πάρκο, το πάρκινγκ και θα έχει διαμορφωθεί ο περιβάλλων χώρος. Το πώς ακριβώς θα γίνει η μετεγκατάσταση του κάθε δημόσιου φορέα θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των κατασκευών και από το πότε ακριβώς θα είναι έτοιμη κάθε πτέρυγα των νέων κτιρίων.
Ειδική μελέτη
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στους λογαριασμούς των δικαιούχων η εκκαθαριστική πληρωμή των ενισχύσεων ΕΑΕ 2024
«Η απεγκατάσταση και ακολούθως η εγκατάσταση αποτελούν αντικείμενα ξεχωριστής, παράλληλης, ειδικής μελέτης, η οποία θα έρθει να “κουμπώσει” με το σενάριο του προγραμματισμού μας», ανέφερε στον «Ε.Τ.» αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΑΝ.
Οπως εξήγησε ο ίδιος, υπάρχει η πρόθεση να γίνει, σταδιακά, η μετεγκατάσταση, άλλωστε είναι και αίτημα του Δήμου Δάφνης-Υμηττού, για να μην προκληθεί ξαφνική κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Σκοπός είναι «να γίνει οργανωμένα, ομαλά και σωστά, τόσο από άποψη υποδοχής των υπαλλήλων όσο και των επισκεπτών από το δήμο», είπε χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που προέχει είναι η ομαλή λειτουργία της διοίκησης, όπως σημειώνεται από το ΥΠΑΝ. Με άλλα λόγια, είναι καλό -για παράδειγμα- για όλες τις υπηρεσίες του εκάστοτε υπουργείου που πρόκειται να μετεγκατασταθούν στο πάρκο να ξεκινήσει η διαδικασία παράλληλα και όχι αποσπασματικά, για να μη δυσλειτουργήσει η διοίκηση. Ιδανικά θα μπορούσε η μετεγκατάσταση για κάθε υπουργείο/φορέα να γίνεται ανά τρίμηνο, για να επισπευσθεί η διαδικασία και παράλληλα να προετοιμαστεί καταλλήλως ο δήμος.
Αξιοποίηση
Τέλος, θα γίνει εξειδικευμένη τεχνική μελέτη αξιοποίησης των ακινήτων που θα… μείνουν πίσω. Κι αυτό, διότι στο όφελος που θα έχει το Δημόσιο από όλη τη διαδικασία συμπεριλαμβάνεται η δυνατότητα εκμετάλλευσης των ακινήτων. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να μισθωθούν εκ νέου, με καλύτερα μισθώματα και καλύτερους όρους για το Δημόσιο. Το πιθανότερο είναι να εκδοθεί σχετική απόφαση από τους συναρμόδιους υπουργούς, μετά από ενημέρωση του Υπουργικού Συμβουλίου και του πρωθυπουργού.
ΟΦΕΛΟΣ 33 ΕΚΑΤ. € ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ
Μεταστέγαση 9 υπουργείων
Το πάρκο θα είναι αποτέλεσμα Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα. Το συνολικό κόστος κατασκευής του διαμορφώνεται σε 315 εκατ. ευρώ και θα βαρύνει τον ιδιώτη.
Ακολούθως, το Δημόσιο θα καταβάλλει ετήσιες πληρωμές διαθεσιμότητας για προκαθορισμένη περίοδο μετά το πέρας της κατασκευής και καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, συνδεδεμένες με τη συνεχή επίτευξη των λειτουργικών προδιαγραφών, ώστε η αμοιβή του αναδόχου να είναι άμεσα συνυφασμένη με τη συνεχή ποιοτική λειτουργία των κτιριακών εγκαταστάσεων. Η συμμετοχή, από πλευράς κράτους, θα προέλθει αποκλειστικά από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Στο νέο κυβερνητικό πάρκο, σε κοντινά μεταξύ τους κτίρια, θα στεγαστούν οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εργασίας, Υγείας, Πολιτισμού και της Προεδρίας της Κυβέρνησης.
Σήμερα, τα παραπάνω στεγάζονται, συνολικά, σε 127 κτίρια στο Λεκανοπέδιο. Τα μισθώματα που καταβάλλονται ετησίως γι’ αυτά, μαζί με τις λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες, υπερβαίνουν τα 33 εκατ. ευρώ.
Το δημοσιονομικό όφελος από τη μεταστέγαση υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ, σε ορίζοντα 30 ετών.
Στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ θα παραμείνουν διατηρούμενα κτίρια έκτασης 41.587 τ.μ., τα οποία έχουν κατασκευαστεί σε τρεις αρχιτεκτονικές περιόδους (1890-1930, 1930-1950 και 1950-2000). Η επιφάνειά τους θα αυξηθεί κατά 55% -με εσωτερικές μεταρρυθμίσεις που θα γίνουν- και θα φτάσει τα 64.314 τ.μ. Τα βιομηχανικά κτίρια θα διατηρηθούν κατόπιν στατικής ενίσχυσης, ριζικής ανακαίνισης και επέκτασης.
Σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο ανάπτυξης, προβλέπεται η αστική ανάπλαση του οικοπέδου για τη δημιουργία χώρων πρασίνου συνολικής επιφάνειας 130.000 τ.μ., εκ των οποίων 15.000 τ.μ. ως φυτεμένα δώματα και 115.000 τ.μ. ως κοινόχρηστο πάρκο πρασίνου.
Εντός του οικοπέδου της ΠΥΡΚΑΛ προβλέπεται η δημιουργία κοινόχρηστων διαδρόμων κυκλοφορίας συνολικού μήκους 8.800 τ.μ. που θα εξυπηρετούν αφενός του εργαζομένους και αφετέρου το κοινό. Το αναλυτικό μάστερ πλαν του έργου θα είναι έτοιμο σε τρεις μήνες από σήμερα.
ΥΠΟΓΕΙΟ ΠΑΡΚΙΝΓΚ 1.170 ΘΕΣΕΩΝ
Υπόγεια σήραγγα σύνδεσης με το μετρό Δάφνης
Υπάρχει πρόβλεψη για υπόγειο πάρκινγκ 1.170 θέσεων και εκπονείται ειδική συγκοινωνιακή-κυκλοφοριακή μελέτη. Αξίζει να επισημανθεί ότι ο σταθμός μετρό Δάφνη απέχει 7 λεπτά από το χώρο του πάρκου, ενώ η περιοχή εξυπηρετείται από έξι λεωφορειακές γραμμές – προς το παρόν. Μέρος του έργου θα είναι και η κατασκευή υπόγειας σήραγγας πεζών, η οποία θα συνδέει το σταθμό μετρό της Δάφνης με το Κυβερνητικό Πάρκο.
Το έργο αναμένεται να συμβάλει στην αστική ανάπλαση του Δήμου Δάφνης-Υμηττού, καθώς επίσης στη μείωση των λειτουργικών εξόδων, στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος, στη πρόσβαση ΑμεΑ, στην εξασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων και στην υλοποίηση των ευρωπαϊκών και εθνικών στρατηγικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
«Το σημαντικότερο, όμως, όφελος θα είναι η δημιουργία μίας νέας φιλοσοφίας της Δημόσιας Διοίκησης, η οποία θα δύναται να ανταποκριθεί στις επιταγές της σημερινής εποχής, δηλαδή να παρέχονται περισσότερες υπηρεσίες με μικρότερο κόστος και μεγαλύτερη ταχύτητα, αφού λόγω της συγκέντρωσης των υπηρεσιών θα ξεπερνιούνται πλέον οι γνωστές δυσκαμψίες στη δομή και λειτουργία των δημόσιων οργανισμών», τόνισε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΑΝ.
Τραγωδία στην Καρδίτσα: Αυτή είναι η αιτία θανάτου του 20χρονου ποδοσφαιριστή
Το αχτύπητο δίδυμο Αρτεμίου-Παππά – Τα ταξίδια στη Βενεζουέλα, η Κύπρος και ο Καλογρίτσας