Αν και αρχικά υπήρχαν ενδοιασμοί κατά πόσο ο «κόφτης» των προωθητικών ενεργειών κατά 30% με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες θα έριχνε τις τιμές στο ράφι, έρευνα που διενήργησε ο «Ε.Τ.» δείχνει ότι τα νοικοκυριά αγοράζουν πλέον έως και 25% φθηνότερα τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στο μέτρο σε σχέση με τον Φεβρουάριο.
Κι αυτό γιατί οι προμηθευτές συνεχίζουν με μεγάλη ένταση τις προσφορές -προς το παρόν τουλάχιστον- παρά το γεγονός ότι αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις αρχικές τιμές, σε μια προσπάθεια να «αποκρυπτογραφήσουν» την καταναλωτική συμπεριφορά και να δουν πώς θα κινηθούν στη συνέχεια.
Παραδείγματα
Σύμφωνα με την έρευνα του «Ε.Τ.» της Κυριακής, γνωστή μάρκα σαμπουάν (360 ml) που έως τα τέλη Φεβρουαρίου είχε αρχική τιμή 6,96 ευρώ και με έκπτωση 45% στο ράφι επωλείτο στα 3,83 ευρώ, την 1η Μαρτίου η αρχική τιμή του έπεσε στα 5,77 ευρώ. Την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου η τελική τιμή του σαμπουάν ήταν στα 3,17 ευρώ και πλέον κοστίζει μόλις 2,88 ευρώ, δηλαδή σχεδόν 1 ευρώ φθηνότερα (-24,8%) σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
» Αντίστοιχα, απορρυπαντικό πιάτων μεγάλης εταιρίας που στα τέλη Φεβρουαρίου είχε τιμή τιμοκαταλόγου 5,9 ευρώ και με έκπτωση στοίχιζε 3,84 ευρώ, από την 1η Μαρτίου η τιμή του υποχώρησε στα 4,86 ευρώ και υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας στο ράφι διετίθετο στα 3,14 ευρώ, ενώ τώρα οι καταναλωτές το αγοράζουν στα 2,96 ευρώ, δηλαδή κατά 22,9% φθηνότερα σε σχέση με την 29η Φεβρουαρίου.
» Οδοντόκρεμα που πριν τεθούν σε ισχύ τα μέτρα είχε αρχική τιμή 4,02 ευρώ, με τον «κόφτη» στις προσφορές μειώθηκε την 1η Μαρτίου στα 3,33 και την 27η Μαρτίου είχε υποχωρήσει περαιτέρω στα 2,87 ευρώ. Σε ό,τι αφορά την τελική τιμή, δηλαδή μετά τις προσφορές, από τα 2,01 ευρώ στα τέλη Φεβρουαρίου έπεσε στα 1,67 ευρώ με την έναρξη των μέτρων και πλέον πωλείται λίγο ακριβότερα στα 1,72 ευρώ, αλλά η τιμή παραμένει χαμηλότερη κατά 14,4% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
» Σχεδόν κατά 1,5 ευρώ φθηνότερα πωλούνται στα ράφια οι βρεφικές πάνες μεγάλης πολυεθνικής μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων. Ειδικότερα, η αρχική τιμή από τα 29,8 ευρώ, στα τέλη Φεβρουαρίου, μειώθηκε στα 27,08 ευρώ. Υπό το καθεστώς προωθητικών ενεργειών τα νοικοκυριά αγόραζαν τον προηγούμενο μήνα έναντι 14,9 ευρώ (-50%), την 1η Μαρτίου έναντι 13,54 ευρώ και τώρα κοστίζουν 13,58 ευρώ.
» Υγρό απορρυπαντικό ρούχων (70 μεζούρες) που τον Φεβρουάριο είχε τιμή τιμοκαταλόγου 25,95 ευρώ και με την έκπτωση επωλείτο στα 15 ευρώ, μετά την υποχρεωτική μείωση των προσφορών η αρχική τιμή έπεσε στα 19,46 ευρώ την 1η Μαρτίου και η τελική τιμή στα 13,95 ευρώ, όπου παραμένει μέχρι και σήμερα (13,9 ευρώ), με την εξοικονόμηση για τους καταναλωτές να διαμορφώνεται στο 7,3%.
» Φθηνότερα, έστω και κατά 4%, αγοράζουν τα νοικοκυριά αφρόλουτρο γνωστής εταιρίας, καθώς η τελική τιμή του μετά τις προσφορές από τα 2,99 ευρώ τον Φεβρουάριο, μειώθηκε στα 2,46 ευρώ την 1η Μαρτίου και ανέβηκε ελαφρώς στα 2,87 ευρώ στα τέλη Μαρτίου, καθώς η προμηθεύτρια εταιρία περιόρισε το ποσοστό της έκπτωσης. Ωστόσο, το ύψος των προσφορών αλλάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ανάλογα με την εμπορική πολιτική της κάθε εταιρίας. Σε κάθε περίπτωση, το αφρόλουτρο πωλείται φθηνότερα μετά την εφαρμογή των μέτρων.
» Σε ό,τι αφορά το βρεφικό γάλα, με την επιβολή του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους η μείωση των τιμών στο ράφι κυμαίνεται, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, από 15% έως 20%. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις των βιομηχανιών για το μέτρο και τη δυσπιστία τους ως προς την αποτελεσματικότητά του, οι τιμές του βρεφικού γάλακτος όχι μόνο μειώθηκαν αισθητά με την εφαρμογή του πλαφόν, αλλά κατέγραψαν περαιτέρω πτώση σε σχέση με τις αρχές Μαρτίου.
Για παράδειγμα, γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας (0-6 μηνών) ενώ έως τις 29 Φεβρουαρίου επωλείτο στα 26,34 ευρώ (συσκευασία 800 γραμμαρίων), την 1η Μαρτίου η τιμή πώλησης ήταν στα 22,4 ευρώ και στις 27 Μαρτίου στα 21,9 ευρώ, δηλαδή 16,9% φθηνότερο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Αντίστοιχη είναι και η πρώτη των τιμών σε γάλα δεύτερης βρεφικής ηλικίας (6-12 μηνών) γνωστής εταιρίας, καθώς υποχώρησε από τα 20,57 ευρώ τον Φεβρουάριο στα 17,5 ευρώ την 1η Μαρτίου και στα 17,3 ευρώ στα τέλη του μήνα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων απαγορεύονται οι προωθητικές ενέργειες και ως εκ τούτου οι τιμές δεν αναμένεται να μειωθούν πολύ περισσότερο.
ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ: «Πόλεμος» προσφορών στο ράφι, «μάχη» προμηθευτών-αλυσίδων
Αν και οι περισσότερες εταιρίες συνεχίζουν το επιθετικό μάρκετινγκ με γενναίες προσφορές στο ράφι στις ήδη μειωμένες αρχικές τιμές, εκπρόσωποι της αγοράς θεωρούν ότι αυτή η τακτική δεν μπορεί να συνεχιστεί επί μακρόν, καθώς αυτό θα τους οδηγήσει στην καταγραφή ζημιών.
«Θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να δούμε πώς θα αξιολογήσουν οι καταναλωτές τα νέα μέτρα, πώς θα πραγματοποιούν τις αγορές τους και ανάλογα οι εταιρίες να προσαρμόσουν την εμπορική πολιτική τους. Σε αυτήν τη φάση οι βιομηχανίες συνεχίζουν τις προσφορές γιατί φοβούνται μήπως χάσουν τους πελάτες τους. Εξάλλου, οι καταναλωτές, ειδικά στα απορρυπαντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής, έχουν συνηθίσει και θέλουν να ψωνίζουν επώνυμα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά», σημειώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής κορυφαίο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Στα… μαχαίρια
Αξίζει να επισημανθεί ότι οι προμηθευτές βρίσκονται στα… μαχαίρια με τα σούπερ μάρκετ και δεν έχουν υπογράψει ακόμα τις συμφωνίες για την εμπορική πολιτική τους, καθώς ζητούν από το λιανεμπόριο να βάλει… πλάτη και να επωμιστεί μέρος του κόστους των προωθητικών ενεργειών, με τη δικαιολογία ότι το περιθώριο κέρδους τους έχει συμπιεστεί πολύ.
«Πριν από τα μέσα καλοκαιριού δεν αναμένεται να έχουν καταλήξει στις ετήσιες συμφωνίες προμηθευτές και σούπερ μάρκετ. Οι λιανέμποροι δεν μπορούν να στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια, καθώς έχουν αυξημένα λειτουργικά έξοδα και οι εταιρίες θα αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους με βάση τη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και τον ανταγωνισμό», επισημαίνει η ίδια πηγή.
Πάντως, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι βιομηχανίες θα συνεχίσουν να κάνουν προσφορές, ακόμα και σε μικρότερο εύρος, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΑΡΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΩΝ ΤΙΜΩΝ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ
ΠΡΟΪΟΝ | ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ 29/2/2024 | ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ 29/2/2024 | ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ 1/3/2024 | ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ 1/3/2024 | ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ 27/3/2024 | ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ 27/3/2024 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΤΙΜΗΣ 29/2-27/3 |
Απορρυπαντικό πιάτων 900 ml | 5,9 | 3,84 | 4,86 | 3,14 | 4,86 | 2,96 | -22,9% |
Καθαριστικό πατώματος 1 lt | 3,73 | 1,87 | 3,08 | 1,55 | 3,08 | 1,85 | -1,1% |
Αφρόλουτρο 650 ml | 5,98 | 2,99 | 4,91 | 2,46 | 4,78 | 2,87 | -4% |
Σαμπουάν 360 ml | 6,96 | 3,83 | 5,77 | 3,17 | 5,77 | 2,88 | -24,8% |
Οδοντόκρεμα 75 ml | 4,02 | 2,01 | 3,33 | 1,67 | 2,87 | 1,72 | -14,4% |
Υγρό απορρυπαντικό ρούχων (70 μεζούρες) | 25,95 | 15 | 19,46 | 13,95 | 19,46 | 13,9 | -7,3% |
Βρεφικές πάνες Νο3 (60 τεμάχια) | 29,8 | 14,9 | 27,08 | 13,54 | 27,08 | 13,58 | -8,9% |
Γάλα 1ης βρεφικής ηλικίας (0-6 μηνών) 800 γραμμ. |
26,34 |
– |
22,4 |
– |
21,9 |
– |
-16,9% |
Γάλα 2ης βρεφικής ηλικίας (6-12 μηνών) 800 γραμμ. |
20,57 |
– |
17,5 |
– |
17,3 |
– |
-15,9% |