Παλιότερα, η σύσταση επιχείρησης απαιτούσε 15 διαφορετικές διαδικασίες, αλλεπάλληλες επισκέψεις σε μία σειρά από κρατικές υπηρεσίες και συμπλήρωση πολυάριθμων αιτήσεων, αναμονή άνω του ενός μήνα και κόστος σε τέλη που ξεπερνούσε συνολικά το 20% του κατά κεφαλήν εισοδήματος. Παράλληλα με τον διοικητικό φόρτο κατά τη σύσταση νέων επιχειρήσεων, πάγιο πρόβλημα ήταν και η έλλειψη ενιαίου πλαισίου οργάνωσης, ενημέρωσης και χρήσης των μητρώων της Δημόσιας Διοίκησης όσον αφορά στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Η κατάσταση άρχισε να αλλάζει σταδιακά μετά το 2008 και στη διάρκεια της δεκαετίας που ακολούθησε η Ελλάδα κατάφερε να αναδειχθεί ως μία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τις ταχύτερες διαδικασίες σύστασης επιχείρησης. Ρόλο- κλειδί σε αυτή την πορεία είχε η θεσμοθέτηση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, μιας υπηρεσίας που τα Επιμελητήρια πρότειναν, σχεδίασαν, διεκδίκησαν και λειτουργούν σήμερα με άρτιο τρόπο.
Το ΓΕΜΗ αποτέλεσε, ουσιαστικά, τη βάση για την εφαρμογή μιας σειράς νομοθετημάτων που βελτίωσαν δραστικά το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων. Είχε, επίσης, κομβική συμβολή στη λειτουργία της Υπηρεσίας Μίας Στάσης, η οποία, με την ψηφιακή της εξέλιξη, έδωσε στους επιχειρηματίες τη δυνατότητα να εγγράφουν την επιχείρησή τους χωρίς να απαιτούνται μετακίνηση και φυσική παρουσία σε υπηρεσίες.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Πέρα από την αναβάθμιση των διαδικασιών σύστασης ή μεταβολής επιχειρήσεων, το ΓΕΜΗ έχει συμβάλει καθοριστικά στην απλοποίηση της έκδοσης και υποβολής πιστοποιητικών ενημερότητας για όλες σχεδόν τις συναλλαγές μιας εταιρίας. Εχει ενοποιήσει και ψηφιοποιήσει όλα τα επιμέρους – χειρόγραφα και κατακερματισμένα στο παρελθόν- μητρώα, σε ένα περιβάλλον αυτοματοποιημένης επεξεργασίας και υψηλής αποδοτικότητας.
Το ΓΕΜΗ και ο ρόλος του στην ιστορία αναβάθμισης του διοικητικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις εκφράζουν μια νέα νοοτροπία και πρακτική για τη λειτουργία του δημόσιου τομέα. Μια νοοτροπία η οποία προσανατολίζεται στην απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας, προσαρμόζοντας τις διαδικασίες στις ανάγκες της επιχείρησης και όχι το αντίστροφο.
Σε αυτόν το δρόμο μένουν ακόμη αρκετά βήματα που πρέπει να γίνουν για την εμβάθυνση της ψηφιοποίησης της Δημόσιας Διοίκησης και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, με προτεραιότητα τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών εφαρμογών και την ψηφιοποίηση όλων των κρατικών αρχείων σε ασφαλιστικά ταμεία, υποθηκοφυλακεία, δικαστήρια, πολεοδομίες κ.λπ.
Η προσπάθεια για αναβάθμιση ενός δαιδαλώδους και δυσκίνητου διοικητικού μηχανισμού παραμένει απαιτητική, είναι όμως βασική προϋπόθεση για την οικοδόμηση ενός πραγματικά σύγχρονου κράτους. Η περίπτωση του ΓΕΜΗ και της ΥΜΣ είναι το παράδειγμα ότι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν. Ας προχωρήσουμε ταχύτερα.